Puerto Madryn til Buenos Aires

South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires
September 12th 2008
Published: September 18th 2008

Dag 90 og 91.

Siste dag i Puerto Madryn, og vi vaaknet til lyden av vind. Det var en vindfull og kald dag, og var meldt slik i dagene som kommer. Vi var blitt fortalt flere ganger, av eierne paa hostellet, hvor heldige vi har vaert med vaeret - det har nesten ikke vaert vind i det hele tatt.

Vi ble anbefalt en asado-restaurant for lunsj, saa vi gikk dit i 13-tiden. Maten var helt grei, men vi var litt uheldige. Grillspydet til Eirik hadde bl.a. et kjottstykke som smakte fisk, og Jane fikk bl.a. sopp i sin kjottgryte - som smakte metall. Det var mange lokale paa restauranten - den virket ganske populaer.

Det fristet ikke aa vaere saa mye ute - sanden blaaste alle veier, og det var ikke lett aa ha oynene aapne uten aa faa sand i dem (selv med solbriller). Paa vei tilbake til hostellet gikk vi innom en isbar. Der var det varmt og godt, saa vi kjopte en litt storre is en planlagt (dvs 2 kuler - som tilsvarer mellom 3 og 4 kuler hjemme...).

Vi ventet paa hostellet et par timer for vi ringte etter drosje til bussterminalen. Bussen skulle gaa kl. 16, saa vi hadde da 45 minutter til den skulle gaa - greit aa ha god tid. Da vi kjopte billettene (hos Que Bus) spurte vi denne gangen om de hadde mat paa bussen. De skulle servere "te-mat", middag og frokost, saa vi lot derfor vaere aa kjope noe med oss.

For forste gang paa turen var det ledige billetter til de framste setene i bussen, saa vi gledet oss til aa faa ekstra god utsikt (siden bussen er 2 etasjers). Landskapet var flott og veldig flatt, og vi kjorte i flere timer mer eller mindre i rett strekk.

Til middag var det pastaputer igjen, men paa denne bussturen var maten mer krydret. De er stort sett ganske forsiktig med krydder, for aa si det mildt - det brukes enda mindre enn paa flymaten hjemme. Det ble vist en film fra kl. 22, og saa var det igjen leggetid.

Kl. 07 neste morgen ble vi vekket av at frokosten skulle serveres. Vi kom til Buenos Aires' forsteder i morgenrush'en, og kjorte i ko helt fram til bussterminalen i sentrum. Bussen var framme litt over kl. 09, og vi tok drosje direkte til hostellet. Eirik ble lurt av drosjesjaaforen da han skulle betale, men vi var for trotte til aa ta opp diskusjon med ham - det hadde mest sannsynlig ikke hjulpet heller. Vi skulle betale 25 pesos for turen, og Eirik betalte med 3 tiere. Sjaaforen var rask og viftet med med 22 pesos - han hadde faatt 3 pesos for lite, sa han. Han hadde da raskt byttet om den ene tieren med en toer...uten at vi saa det (delvis fordi begge sekkene vaare sto i forsetet paa drosjen).

Hostellet, Garden House Art Factory, var svaert, og hadde mange stilige grafittier paa veggene. Rommet virket bra, og vi fikk heldigvis bad rett over gangen.

Vi gikk tur til Plaza de Mayo, og tok derfra metroen til Plaza Italia, som er i Palermo. Vi gikk til parken, Parque 3 de Febrero, men store deler av den var stengt av paa grunn av vaarklargjoring. Vi spiste saa lunsj paa Burger King for vi tok banen tilbake til Plaza de Mayo. Derfra gikk vi og gjorde oss kjent i San Telmo, som er omraadet hostellet er i. San Telmo er omraadet som kalles bohem-distriktet.

V hadde et par timer siesta, for den sovnen man faar paa bussen er ikke alltid like bra. Paa kvelden tok vi noe aa drikke paa en liten, lokal bar for vi gikk paa en restaurant for aa spise middag. Maten der var veldig bra - og service og servering var det samme.

Parakitt i Parque 3 de FebraroParakitt i Parque 3 de Febraro
Parakitt i Parque 3 de Febraro

(vi tror iallefall at det er en parakitt..)
BaatturBaattur
Baattur

Det var mange som tok smaa baatturer paa vannet i Parque 3 de Febrero.
VindusvaskerVindusvasker
Vindusvasker

Dette er den vanligste maaten aa vaske vinduene utvendig.

18th September 2008

Burger king
Hei, det var godt å høre at de hadde Burger King der nede også. Det første tegn på sivilisasjon, det må ha vert godt med litt skikelig mat etter så lang tid. Den fuglen hadde en veldig kjent hårfrisyre, bruker den samme type gele som Eirik tru? Det er tydelig at veiinginørene bruker linjal der nede, må være fryktelig kjedelig å kjøre på. Tenk å kjøre 4 mil bein strekning til og fra job vær dag.

Tot: 0.119s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0716s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb