Peninsula Valdes

South America » Argentina » Chubut » Puerto Madryn
September 7th 2008
Published: September 10th 2008

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Hvalsafari - (ta av lyden) 40 secs
2: Hvalsafari 2 - (ta av lyden) 59 secs
Dag 86.

Litt forsinket ble vi hentet 08.40. Etter vi hadde hentet resten av de som skulle vaere med, totalt 12 personer + en baby paa 7 mnd, kjorte vi til en strand ved Punto Ameghino hvor vi kunne se flere Sorkaper, ogsaa kalt sorlig retthval.

Etter 15 minutter maatte vi kjore videre for aa rekke baatturen som skulle vaere fra Puerto Pyramides kl. 10.30. Vi fikk tid til et lite stopp langs veien - et par med harer hoppet lekende rundt minibussen, og det maatte vi faa med oss.

Alle ble utstyrt med redningsvester, og vi gikk ombord paa baaten, ca. 20 personer. Da alle var kommet ombord ble baaten kjort ut i vannet fra stranden ved hjelp av en traktor. Baatturen varte i ca. 1,5 time. Etter bare noen minutter saa vi en hval som sto opp ned i vannet, med halefinnen opp av vannet. Hvalene kan staa slik i opptil 20 minutter. Det er usikkert paa hvorfor de staar slik, men de tror at det er for aa hvile.

I Golfo Nuevo var det i juni kommet ca. 700 hvaler, ifjor var det tilsammen fra juni - desember 1240 hvaler. de regner med at
SorkaperSorkaperSorkaper

Bildet tatt fra stranden naer Punto Ameghino.
det blir enda flere i aar. Hvalene kan bli opptil 16 meter, og veier ca. 50 tonn. De kommer til Golfo Nuevo for aa pare seg og yngle, fordi at inni den grunne bukten har de ingen naturlige fiender.

Hvalene er ganske nysgjerrig, saa naar baaten laa i ro i vannet, kom det flere bort for aa kikke. Det var en enorm opplevelse aa se hvalene paa saa naert hold, og aa se dem svomme under baaten, og dukke opp rett ved siden. I tillegg er det utrolig hvor langt lydene deres baerer. Man kan hore en hval pruste flere km. unna.

Ikke saa langt unna baaten, ca. 500 meter, saa vi en hval som hoppet (paa samme maate som laksen...). Det er helt utrolig at et saa stort dyr kan klare aa faa hele kroppen over vannet paa den maaten. Paa vei tilbake til stranden saa vi en sjolove som hadde stilt seg saa flott opp paa land. Vi saa ogsaa mange ulike sjofugler underveis.

Etter baatturen gikk vi i land og spise lunsj ved stranden, for vi kjorte videre til Punta Cantor. I Punta Cantor kunne vi se sjoelefanter med unger. Noen av ungene var
Jane gleder seg til baatturenJane gleder seg til baatturenJane gleder seg til baatturen

og synes det var artig aa vaere paa sjoen igjen. Det var litt morsomt aa faa paa seg orange rednigsvest etter gammelt...
dagsgamle. Det var tidlig paa sesongen, saa det var ikke saa mange som var kommet til halvoyen ennaa. Bare ca. 25 sjoelefanter.

Nest siste stopp var pingvinkolonien nord for Punta Cantor. Uheldigvis for oss var det kun EN pingvin som var ankommet - selvfolgelig en hann som skulle gjore klart reiret for fruen. Pingvinen hadde kommet igaar, og var etter guidens erfaring egentlig ganske tidlig ute.

Vi kjorte saa mot Puerto Madryn igjen, med et lite stopp paa parken sitt informasjonssenter. Der var det info om dyrelivet rundt Peninsula Valdes.

Tilbake til hostellet litt for kl. 19, var vi sliten og trott etter dagens uforglemmelige inntrykk. Det ble deilig gronnsakswok med kylling til middag, laget paa hostellet for vi gikk paa rommet og saa en film for vi la oss.

Sorkaper med halefinnen i vaeretSorkaper med halefinnen i vaeret
Sorkaper med halefinnen i vaeret

Med kalven hennes t.v. for halefinnen.
Sorkaper som hopperSorkaper som hopper
Sorkaper som hopper

ca. 500 meter fra baaten.
Hvalen titter oppHvalen titter opp
Hvalen titter opp

for aa se paa de merkelige skapningene i baaten...
Sorkaper 2Sorkaper 2
Sorkaper 2

Denne var saa naermt baaten at vi kunne klodd den paa nesen.
Fugl paa gjerdestolpeFugl paa gjerdestolpe
Fugl paa gjerdestolpe

som vi saa da vi var paa vei til sjoelefantkolonien.
Saa langt men ikke lengerSaa langt men ikke lenger
Saa langt men ikke lenger

Det var selvfolgelig ikke lov aa gaa paa stranden. Men selv paa forholdsvis lang avstand, var storrelsen paa sjoelefantene imponerende
Pingvin"kolonien"Pingvin"kolonien"
Pingvin"kolonien"

Denne ensomme pingvinen, opplever nok det samme som vi gjor her i sor-amerika. Det lonner seg ikke aa vaere tidlig ute...(de andre dukker alltid mye seinere opp)
Sjoelefant i vannetSjoelefant i vannet
Sjoelefant i vannet

Ikke langt unna pingvin"kolonien". Var den paa for aa hilse paa den ensomme pingvinen?
Flokk med GuanacoFlokk med Guanaco
Flokk med Guanaco

Det er kun denne "lama"typen i Patagonia.

Tot: 0.142s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.101s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb