Santiago de Chile

South America » Chile » Santiago Region » Santiago
August 26th 2008
Published: August 28th 2008

Eirik ved Plaza ItaliaEirik ved Plaza ItaliaEirik ved Plaza Italia

Med fjellene i bakgrunnen.
Dag 74.

Paa formiddagen gikk vi rundt og saa oss om i byen, det viste seg at hostellet var i gangavstand til det meste. Vi saa samtidig delvis etter noen varme og vanntette klaer - det trenger vi naar vi skal/ kommer sorover til argentinsk og chilensk Patagonia.

Byen er kjempeflott med brede avenuer, og mye faerre hoyhus enn for eksempel i Buenos Aires.

Vi saa paa kirken Iglesia de San Francisco, som er den eldste bygningen i Santiago paabegynt i 1572. Videre gikk vi til Plaza de Armas, som er sentrum av byen - med bl.a. katedral Metropolitana og hovedpostkontoret (bygget i 1882, over stedet hvor byens forste hus sto).

Derfra var det ikke langt til Mercado Central, som er byens storste markedshall. Her selger de fersk fisk og sjomat, frukt og gront og det meste man kan tenke seg. Det var utallige spisesteder her ogsaa, og vi spiste lunsj paa en fiskerestaurant. Til forrett spiste Eirik kraakeboller med parmesan, mens Jane noyde seg med reker i hvitlok med lokk av ost. Til hovedrett spiste vi begge fisk, som smakte godt. Vi delte en flaske hvitvin til maten. Maaltidet var kjempegodt, men det er det desidert dyreste stedet vi har spist paa saa langt i sor-armerika - alt i alt betalte vi rett under 400 NOK.

Fisk gjor sovnig, og det endte med en altfor lang siesta - igjen.

Vi gikk litt mer rundt og kikket, og tok saa en lett middag paa kvelden. Saa gikk vi til en pub paa Plaza Italia som serverte god pina colada til Jane.

Det har vaert en fin dag, med sol og ca. 20 grader midt paa dagen. Vi har ikke folt forurensingen som vi hadde blitt forespeilet i forkant, heldigvis.

Fiskehandlere paa markedetFiskehandlere paa markedet
Fiskehandlere paa markedet

Jane skulle ta bilde av salgsbodene, men han med de gule hanskene var saa opptatt av aa snakke med Jane og aa bli tatt bilde av. Han synes ikke noe om at Jane var gift...
Isen smaker godt her Isen smaker godt her
Isen smaker godt her

Jane bestilte is med 2 kuler - kulene var saa store at den maatte serveres i beger.

29th August 2008

har hatt en travel uke, men i dag har jeg fått lest meg opp igjen - gøy! registrerer at eirik i hvertfall ikke har kuttet ned på antall hvitløksfedd i maten;) kan forstå at ungen til vaskedamen likte maten, for den beste spaghetti sausen selma får er eirik sin - og den har vel litt hvitløk i seg den også:) kos dere videre - masse klem

Tot: 0.071s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0428s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb