Forste regnet paa over to maaneder

Chile's flag
South America » Chile » Santiago Region » Santiago
August 27th 2008
Published: August 31st 2008

Dag 75.

Idag vaaknet vi opp til det forste regnet siden vi var i Madrid. Vi satt derfor en stund paa hostellet etter frokost og skrev blogg og mail. Regn i Santiago er ikke det samme som regn i Bergen - i 11 tiden var det brudd i skydekket, og solen tittet fram.

Forste oppgave i dag var aa kjope bussbilletter videre til Mendoza i Argentina - Eirik lengter tilbake til den gode maten i Argentina. Vi hadde bestemt oss for aa gaa de ca 4 km til buss-stasjonen. Turen ble noe lenger, siden vi gikk noen kvartaler for langt. Vi fikk billetter til imorgen tidlig kl 9.30, og de ville svaert gjerne ha et telefonnummer de kunne naa oss paa dersom passet over fjellet var stengt grunnet sno. Vi hadde ikke det, saa vi stiller opp imorgen kl 09. Billettene kostet 32 000 pesos for begge, og turen skal ta ca 7 timer.

Paa veien tilbake saa vi presidentpalasset Palacido de la Maneda. Dette ble bygget paa slutten av de 18 aarhundre, og ble presidentbolig fra 1846. I 1973 ble det stygt skadet av chilenske bombefly under millitaerkuppet i Chile.

Vi var klar for lunsj, og Jane ville ha noe med pasta. Vi fant en liten, lokal pizzarestaurant ikke saa langt fra Plaza de Armas. Vi fikk perfekt kokt pasta, med “sosekjott” til. Det var kjempegodt, og kostet kun 7 000 pesos totalt - inkludert ol og brus.

Vi gikk saa nok en gang til et postkontor for aa prove lykken med forsendelse til Norge. Denne gangen gikk det, saa Trond - premien er endelig underveis!

I 16 tiden tok vi en tur paa en kafe og satt der et par timer og skrev dagbok. Etter det gikk vi tilbake til hostellet for aa legge ut mer paa bloggen. Det eneste stedet vi fikk dekning paa det traadlose nettet paa hostellet var ved baren, hvor det ogsaa var 2 stasjonaere PC'er.

Det kom et tysk par utpaa ettermiddagen, og litt etter en jente fra England. Vi snakket en del sammen, og bestemte at vi skulle spise middag sammen paa kvelden. Hostellet anbefalte en restaurant, saa vi tok drosje dit. Restauranten var ganske flott, og maten var utmerket.

Da vi kom ut fra restauranten var det begynt aa regne igjen. Vi tok drosje til en minibank naert hostellet, men den tok hverken Visa- eller Masterkortet. Vi provde enda en minibank, og det samme skjedde - med melding paa spansk om at kortet kunne leses daarlig... I den 3. minibanken virket Mastercardet. Vi har ikke vaert borti lignende tidligere - vi faar haape det var et engangstilfelle.

Tilbake paa hostellet ca 23.30 - og pakking.

Tot: 0.044s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0198s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb