Sidste indlæg + 1

June 16th 2008
Published: June 17th 2008

BiblioteketBiblioteketBiblioteket

Biblioteket med bøger. Der er ca. 200 bøger i alt
I skal ikke snydes for de 3 sidste uger af mit ophold, så her kommer det allersidste sidste indlæg.

Tirsdag den 13/5 - 08
Havde en enkelt pc-time. Erik var i Makeni, så tog den alene. Det var en af de hårde dage, for de var ikke lige hurtige, og derfor var der næsten hele tiden en, der ventede på at få hjælp. Eleverne var Susan, Solomon og James og de er nu endelig blevet færdige med deres kursus.
Det regner og tordner her til aften så der har ingen strøm været. Til gengæld har vi siddet på terrassen hele aftenen og talt om løst og fast.
Chaufføren i morgen bliver hverken Brima eller David. Brima er for syg, og David arbejder på et guldgravningsprojekt et sted i nærheden af Bombuna, så det er umuligt at få fat på ham (Mariatu, hans kone, har prøvet i 2 uger).
I stedet bliver vores chauffør en der har kørt for noget, der hedder HANDICAP i Kono. Erik siger han kører fint nok og han kan også tale engelsk, så det er jo godt nok. Glæder mig til at komme lidt væk fra Masanga og slappe af.
Tænker efterhånden ret meget på mad,
Pc-undervisningPc-undervisningPc-undervisning

Nogle af nursing aid students blev gode nok til at hjælpe de andre. Her er det James, der hjælper T-Y
men det er mad som min mor laver og ikke ting som pizza og burger.

Onsdag den 14/5 - 08
Morgenmad: brød og omelet
Frokost: ris og kassava med fisk
Aftensmad: bøf med champignonsovs og pommes-frites

Julie, Erik og jeg kørte halv ni mod Freetown. Sarah tog ikke med for hun vil gerne have så meget tid som muligt med Santigie her til sidst.
Den nye chauffør har vist ikke megen erfaring med at køre i Freetown og er ikke helt så god til engelsk som jeg regnede med. Han kører fint, men en hel del langsommere end Brima og David.
Da vi ankom til Freetown kørte vi først forbi et supermarked for at proviantere. Købte masser af chokolade (kit kat) og chips og har allerede spist en god del af det.
Bagefter tog vi til Joseph Lamins hotel, KOR, hvor vi overnatter i hans private værelser fordi han har overbooket selve hotellet. Det er nogle rigtig lækre rum, og vi betaler intet udover morgenmad for at bo her. Han vil ikke tage betaling for skandinaver, der bor hos ham privat. Det er nemlig skandinaver, der har hjulpet ham med at komme dertil hvor han er i dag.
Om aftenen tog vi først ud og spiste på en restaurant ved stranden, og derefter til Paddy’s. Der var selvfølgelig næsten ingen før tolv, men vi hyggede os fint med samtale og øl. På et tidspunkt efter tolv startede de noget underholdning. Bl.a. 2 meget små dværge (maks. 1 meter høje), som dansede til tilfældig musik. Både sjovt, men også en smule frastødende (folk kastede penge til dem).

Torsdag den 15/5 - 08
Morgenmad: Omelet, brød og nutella
Frokost: Barracuda og pommes frites
Aftensmad: King davids burger

Var på stranden ved Lakka beach.
Det var lækkert at sidde og slappe af.
Badede ikke så meget.

Fredag den 16/5 - 08
Morgenmad: Morgenmad: Omelet, brød og nutella
Frokost: Burger
Aftensmad: Pizza på Paddy’s

Så var det store shoppedag. Julie og Abdul skulle allerede køre fra Freetown kl. elleve, så vi tog af sted tidligt fra hotellet for at få tid til at købe souvenirs og gå i en boghandel.
Efter Julie og Abdul var kørt, fortsatte Erik og jeg vores shoppetur lidt endnu, og prøvede derefter at finde en bog om krigen i Sierra Leone. De boghandler vi var inde i havde ikke nogen af den slags bøger.
Da vi havde spist, besøgte vi nationalmuseet. Den faste udstilling var ikke særlig spændende, mens deres udstilling om Amistadt var mere interessant.
Derefter gik vi igennem Victoria-park. Victoria park burde i virkeligheden hede Celtelparken. Den er fyldt med reklamer for Celtel og alt hvad der kan overmales med Celtels logo er blevet overmalet. Meget specielt.
Vi endte med at gå hele vejen fra centrum og tilbage til hotellet. Vi passerede absurd mange is-steder på vejen, men ingen af os havde nogle penge, så det var først sent vi fik vekslet og købt os en is. Det var ok at gå hele vejen, og efter noget tid kom vi, efter nogle kringlede omveje, helskindet tilbage til hotellet. Selvfølgelig havde vi glemt nøglen ind til vores soveværelser, så vi kunne ”kun” se fjernsyn og gå på internettet.
Omkring kl. ti kom Julie tilbage med Majken og Louise, som er de to nye medicinstuderende. De virker rigtig flinke men man kan, selvfølgelig, godt mærke at de lige er ankommet. Vi spiste aftensmad på Paddy’s, fik et par øl og så tog vi hjem og så lidt disneychannel inden vi gik i seng.

Søndag den 18/5 - 08
Morgenmad: Havregryn med mælk og sukker
Frokost: Hvidt brød, tun, æg, agurk og mayonnaise
Aftensmad: Små nachoslignende chips med guacamole, cheddar ost og salsa + Æggekage

Det var rigtig lækkert at få nachos til aftensmad. Glæder mig til at få dem på Roskilde.
Min tidsfornemmelse er gået lidt i stå. Kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg mener om at der er under to uger til jeg tager herfra.

Mandag 19/5 - 08
Morgenmad: Havregryn med mælk og sukker
Frokost: Bulgur, stegte løg, ubestemmeligt paneret kød
Aftensmad: Ris og kassava med kød

Havde ingen engelskundervisning i dag da det kun var Usman der mødte op. Han havde udover det, ikke skrevet det brev som de alle sammen skulle have skrevet til i dag. Vi kommer nok til at bruge de sidste lektioner på at skrive brevene sammen.
Thomas var der ikke her til aften klokken syv selvom vi havde aftalt at mødes. Det skyldtes problemer med bilen.
Pc-undervisningen var overraskende hård. Vi kommer nok kun til at have en-times lektioner i denne sidste omgang.
Gibson kom ikke til pc-undervisning. Ifølge arbejdsseddelen i TFC havde han fri i aften, så forstår ikke rigtig hvorfor han ikke var her. Sidste omgang var han her heller ikke, så måske er han slet ikke interesseret.
Tirsdag den 20/5 - 08
Morgenmad: Brød, nutella, æggeting
Frokost: Spaghetti, suppe af en slags, friturestegte banankugler
Aftensmad: Pizza, kuvertbrød, Mangosovs

Undervisningen gik fint i dag. Hassan havde skrevet et brev hvor han bad om penge, og Usman havde skrevet et brev hvor han takkede for undervisningen.
Havde kun en enkelt times pc-undervisning her til aften og det var ret godt. I morgen formiddag fra 8-9 har vi den næste pc-lektion.
Det går fremad med regnskabsprogrammet. Vi er nu nået til Maj, og er begyndt at scanne alle cash vouchers. Tror Thomas når at få godt styr på det inden jeg tager afsted.
Var til personalemøde. Thomas snakkede en masse, men sagde ikke så meget. Altså som han er bedst. De takkede Julie, Sarah, Erik og jeg for at være her, og var ærgerlige over at vi tager af sted snart (gælder af gode grunde ikke Erik).

Onsdag den 21/5-08
Havde Big 5 møde hvor kun Abibu og Maxwell var der. Vi talte lidt om konstitution og så talte vi ellers om fremtiden for Big 5 og om muligheden for at rejse penge i DK.
Om aftenen regnede og tordnede det voldsomt, så vi havde ikke meget strøm. Ret ærgerligt da jeg ellers ville have fortsat min sortering af billeder hernede fra.

Torsdag den 22/5 - 08
Havde en times pc-undervisning til morgen og en til aften. Begge gik fint.
Der var ingen engelskundervisning, da ingen elever dukkede op.
Glæder mig til afskedsfesten lørdag.

Fredag den 23/5-08
Havde kun pc-undervisning. Tog nemlig med pigerne til Makeni bagefter. Louise og Majken har været i praktik på Magbenthe hospitalet torsdag og fredag, så i dag udnyttede Julie, Sarah og jeg, at en bil alligevel skulle til Makeni for at hente dem. Vi købte ind til vores afskedsfest og købte stoffer som skrædderne kan sy tøj af. Det blev virkelig købt meget mad ind til festen. Især kassava købte vi meget af. For 5000 Le (2 kr.) fik vi to sække fyldt med kassava blade.
Cambell er kommet tilbage fra Freetown, og har både skaffet nogle solceller og nogle batterier, der virker. Dvs. at der nu kan komme lys i sengeafdelingerne om aftenen efter strømmen er slukket.
Kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg mener om at der nu kun er syv dage til jeg er på vej til DK. Er det lang eller kort tid? Tror det er lang tid, men ikke på den dårlige måde.

Lørdag den 24/5 - 08
Var i kirke sammen med Majken. Prædikanten var meget livlig, så det var en interessant gudstjeneste. De bad for vores hjemrejse hvilket da var en meget pæn gestus.
Om aftenen havde vi vores afskedsfest. Det var en rigtig god fest selvom vi først kom i gang halv ni og vi ikke rigtig havde noget program hvilket åbenbart er meget vigtigt hernede.
Jeg fik et sæt tøj af hospitalet og nogle pudebetræk + et tæppe af Big 5.
Jeg tror først det var da Big 5 stillede sig op at jeg blev lidt sørgmodig, men tårer var der nu ikke nogen af. Fik danset en hel del og drukket palmevin og øl. Alle var glade og Joseph var fuld. Meget mærkeligt. Glæder mig til at se billederne, der blev taget.
Festen sluttede omkring to, og jeg lå i min seng halv tre.
Vi havde inviteret nogle artists fra Magburaka, som kom og optrådte. De fleste af dem dansede bare og var ikke særlig interessante, men der var to virkelig gode indslag. Det første var en dreng, som fyrede den af med alle mulige mærkelige moves. Den anden var en karatemester klædt i rød velour med tilhørende rød kappe og karatemester bælte. Han kaldte sig Tony og gav hele festen et pift opad. Han var for det første god til at danse, og for det andet var han som sagt klædt i rødt velour. Jeg tror ikke jeg har grinet så meget hernede som da han dansede. Jeg vil gætte på at hans karatemester titel beskytter ham mod alt for mange dumme kommentarer.
Åbenbart har han en kampskole i Magburaka, så det er lidt sjovt at han også danser. Sarah og Julie mødte ham i Magburaka hvor han var iklædt sit kostume, og de inviterede ham med det samme til at danse til vores fest, selvom de intet kendte til ham.
Alt i alt var det en rigtig god fest. Man burde næsten udskyde afrejsen bare for at få endnu en fest af denne slags.

Søndag den 25/5 - 08
Sov til klokken elleve og tog derefter ned og fik Brima til at ordne motorcyklen. Der har været noget galt med gearet så det, hvis det var i neutral, lige pludselig kunne finde på at skifte til et højere gear. Det har han ordnet nu, så nu skal jeg bare have sat min højre blinklygte på plads og givet kæden olie.
Vi havde Big 5 møde og det gik fint nok. Der var ingen, der havde indvendinger til vores konstitution. Jeg kunne nok godt have fundet nogen, men gad ærlig talt ikke. Jeg er bare glad for at vi endelig er færdige med den, og nu kan blive registrerede. Vi talte om hvilke ting jeg kunne prøve at samle penge ind til i Danmark, men vi kom ikke med så meget konkret. Regner med at der bliver lavet et mini katalog som vi så kan samle ting ind til. Måske skulle jeg prøve at starte en Big 5 DK op.
Glæder mig til at komme hjem, men ved stadig ikke om der er lang eller kort tid til jeg skal hjem. Tror det er en blanding.
Brønden som Big 5 har skaffet til byen er endnu ikke færdig. De kom i dag for at mure indhegning, men der var ikke nok sand til at gøre det, så de forlod Masanga og var ikke helt glade, så nu ved vi ikke hvornår de kommer igen. Meningen var at indbyggerne i Masanga skulle have samlet sand ind, men det havde de ikke gjort hvilket høvdingen undskyldte overfor os. Han sagde at de havde sendt opråberen ud to gange, men ikke været konsekvente nok. Derfor lukkede de alle brøndene i Masanga i to timer her til aften for at indbyggerne kan mærke hvor vigtigt det er med en brønd. I morgen skal der så komme en repræsentant fra hvert hus ned til brønden og give noget sand. Der vil så stå en mand der nede og registrere alle der kommer med sand. På den måde vil de sørge for at få nok sand til at lave cement til indhegningen.

Mandag den 26/5 - 08
Der var ingen generator i biblioteket i dag, så vi flyttede pc-undervisningen til tirsdag morgen.
Jeg havde heller ingen engelskundervisning, da der ikke kom nok elever til at starte.
Til gengæld har jeg nu mødt vores nye bibliotekar. Han hedder Ibrahim og har lige afsluttet secondary school og venter på sine eksamensresultater. Han er virkelig kvik og havde selv ideer til regler og andet godt. Håber vi kan holde på ham, for computer var han også ret hurtig til at forstå.
I morgen er også vores sidste undervisningsdag. Det bliver spændende at se hvor mange der møder op. Har sagt til alle at det er meget vigtigt at de kommer.

Tirsdag den 27/5 - 08
Sidste undervisningsdag. Pc-undervisningen stoppede noget abrupt da der ikke var mere benzin på generatoren. Det resulterede desværre i at en af computerne brændte sammen. Vi har også mistet en skærm, så nu har vi kun 5 pc’er, der virker i biblioteket.
Engelskholdene fik vi også sluttet med lidt samtale og kiks. Det var bedst at sige farvel og tak til class tre. Det er dem jeg har haft mest og også dem der er lettest at kommunikere med.
Alle holdene sagde at de var glade for undervisningen og håbede at jeg kunne få nogle nye herned til at fortsætte, så det vil jeg prøve på. Jeg fik også taget billeder af alle holdene, selvom class et kun bestod af Amadu og Sholey. Resten var der ikke.
Abibu foreslog at vi laver en Big 5 kalender og prøver at sælge den i Danmark og i Sierra Leone. I SL skal den nok nærmere bruges til gaver. Den bliver nok for dyr at sælge hvis den bliver produceret i Danmark.
Er begyndt at føle mig beskidt hele tiden. Selv 2-3 timer efter jeg havde været i bad i dag følte jeg mig allerede beskidt og havde brug for er bad til. Det bliver dejligt at få et ordentligt brusebad når jeg kommer hjem.

Onsdag den 28/5 - 08
Var rundt at tage billeder af de forskellige afdelingsansatte.

Desværre tiggede Ibrahim, bibliotekaren, i dag:
- You need to give me something
- Why should I give you something?
- You know. In the morning I need to get breakfast
- Well, I won’t give you anything. I haven’t given anybody anything while I have been down here, so I don’t want to start now. If I had given money to every person who asked me, I would have been broke long ago.
- Oh. So you haven’t given anything to anybody?
- Exactly

Det skal siges at jeg i mandags gav ham 10000 til at komme til Magburaka for at hente sit tøj og tilbage igen.
Tog til Mathura Secondary Girls School for at mødes med John Noa Kapo og Alpha men ingen af dem var der. I stedet havde jeg en god snak med the vice principal og gav ham en kopi af de to bøger vi meget gerne vil af med. Han lød meget interesseret da deres bibliotek ikke har mange bøger. Han viste mig biblioteket og det eneste de har af bøger i nogenlunde stand er Harry Potter bøgerne. Jeg fortalte ham om Sierra Leone book trust hvilket han var meget interesseret i. Aftalte med ham at han fik Alpha til at kontakte Erik så han kan give adressen og aftale nærmere om en evt. donation af bøger.
Jeg er lige nu ved at overføre billeder til og fra min Ipod. Desværre er det begyndt at regne og tordne voldsomt, så strømmen gik en time før tid. Regner med at tænde den lille generator i morgen hvis det bliver nødvendigt.
Har pakket det meste i dag, men det ser lige nu ud til at jeg ikke rigtig har plads til alt. Forhåbentlig tager Sarah en ekstra kuffert med hjem, så jeg kan måske få flyttet nogle mindre væsentlige ting over i den.

Torsdag den 29/5 - 08

Næstsidste dag i Sierra Leone. Det bliver dejligt at komme hjem. Gav Troels’ telefon til Abdul og Martins til Abibu. Abdul blev ret glad for sin og jeg blev helt sørgmodig. Ikke fordi han blev glad, men fordi jeg snart skulle afsted. Det var dog ikke en særlig langvarig følelse. Videregav ejerskabet af min motorcykel til Patrice.
Sad længe med Thomas og satte cash vouchers ind i mapper, der skal med hjem. Ret irriterende at han ikke har gjort det løbende.
Aftensmaden i dag bestod af groundnut soup. Desværre havde Cecilia besluttet sig for at komme fiske boullion i hvilket ikke ligefrem gjorde den bedre. Tror faktisk det er en af de dårligste ground nut soups vi har fået hernede.
Julie tog nogle få af mine ting, så har fået plads til det hele, og behøver tilmed ikke at presse alt for meget for at lukke tasken og kufferten.

Fredag den 30/5 - 08
Sidste dag i Sierra Leone. Vi gik fra hostellet og ned gennem hospitalet og landsbyen klokken 9. der var ingen tårer, men det var selvfølgelig en smule specielt. Ret mærkeligt at forestille sig at man ikke lige kom tilbage inden for den nærmeste fremtid. Alle spurgte om hvorvidt vi kom tilbage igen, og selvfølgelig sagde vi at vi ville komme tilbage. For mit vedkommende er jeg sikker på at jeg kommer tilbage, jeg ved bare ikke hvornår, men der går nok nogle år før jeg tager derned.

Turen til Lungi gik fint. Vi kørte ikke gennem Freetown men kørte i stedet over Port Lokko for at slippe for færgen. Vi havde kun en enkelt punktering, og var ved lufthavnen et sted mellem to og tre. Da vi ankom til lufthavnen, fik vi at vide at vores fly var blevet ramt af lynet, så det var to timer forsinket, men det var også fint nok. Så fik vi mindre ventetid i Bruxelles og lidt mere tid til at være sammen med Santigie og Sarah. Klokken seks tjekkede vi ind og vi fløj kl. ni.
Da Julie og jeg viste vores pas til en af kontrollørerne insisterede han på at mit pas var Julies og Julies pas var mit. Det var først da vi gjorde ham opmærksom på at mit pas var male og Julies pas var female at han overgav sig. Hvem det var mest pinligt for er svært at svare på.

Sikkerheden var generelt ikke videre høj i lufthavnen. De undersøgte en af mine kufferter og spurgte så ellers hvad jeg havde i den anden uden at tjekke efter. Efter de havde sat et kryds på hver af kufferterne fik jeg dem tilbage, så i teorien kunne jeg have placeret en bombe i dem fra min håndbagage som ikke var blevet tjekket endnu. Den første sikkerhedskontrol var heller ikke ligefrem noget at skrive hjem om. Vi gik gennem en metaldetektor, der enten var slukket eller var i stykker. I hvert fald sagde den intet til pung og ur og andre ting den normal bipper af. Da vi var gået gennem den, blev vores tasker tjekket pr håndkraft. Det vil sige de åbnede op, kiggede lidt og spurgte til hvad der var i den. Min kamerataske som jeg havde i bunden af min rygsæk var de slet ikke interesserede i at se på. Nogle af os blev derefter kropsvisiteret, men det var heller ikke videre grundigt.
Da vi skulle ud til flyet var der lidt mere styr på det. I hvert fald så længe to personer fra Brussel Airlines stod lige bag ved sikkerhedspersonalet og personligt sørgede for at alt blev tjekket. Desværre var der kun to Brussel Airlines folk til 6 sikkerhedsfolk, så lige så snart de gik over til sikkerhedsmand B faldt niveauet straks hos sikkerhedsmand A, som ellers havde været ret effektiv.

Lørdag den 31/5 - 08
Vi landede i Bruxelles omkring 8 dansk tid og havde så to timers ventetid. Da de var gået var vi næsten hjemme. Kl. halv tolv landede vi i Kastrup og det tog vist ikke mere end en halv time før vi var ude. Mor, far og Marianne var der til at tage i mod mig. Martin var på spejderlejr. Dr. Peter og Henrik var der også. Det var dejligt at se min familie igen, men der var ingen tårer som jeg jo ellers havde overvejet om ville komme.

17th June 2008

Smukt!
Hvor er det rørende! Jeg må altså fælde en tåre, især efter den sidste paragraf! Velkommen hjem:)

Tot: 0.131s; Tpl: 0.015s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.053s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.2mb