Äntligen semester i paradiset!

Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don
April 7th 2007
Published: April 7th 2007

7 till 13 April:
Att snabbt få komma till stränderna kändes viktigare än en natts sömn i Bangkok. Efter att ha anlänt från Guilin bestämde vi oss för att spendera natten på flygplatsen och ta tidigaste morgonflyg till Phuket. Nu hade vi åtta nattimmar att slå ihjäl! Som tur var hade vi hunnit bli experter på att roa oss själva med små medel. Det visade sig att Bangkoks nya flygplats hade mycket att erbjuda och myllrade av liv även nattetid. Vi hittade efter ett tag ett lyxigt massageställe som erbjöd, bland annat, fot- och ryggmassage i sköna stora korgfåtöljer i ett rum med dämpad belysning och avslappnande musik. Ljuvligt! Trots att det var på en flygplats så var priset för 45 minuters massage 300 Bath, det vill säga ca 60 SEK. Helt ok. Vi tog två var. Natten förflöt snabbt och snart satt vi på Air Asias budgetplan till Phuket. Vi var ordentligt trötta och blev överlyckliga när vi insåg att vi skulle hinna med morgonfärjan till Phi Phi Island (Koh Phi Phi). Vi möttes av Johans pepparkaksbruna syster Anna vid piren och hon hade bekvämt nog redan betalt ett rum åt oss. Eftersom vi lyckades tajma in Thailands absolut varmaste månad var en dusch mer än välkommen. Veckan i paradiset flöt på i lugn takt utan större variation mellan dagarna. Vi åt fantastiskt god mat, tog en del drinkar och Singhaöl, solade vid poolen eller stranden och vilade ut oss efter alla strapatser. För att ändå få lite inslag av äventyr påbörjade vi en dykkurs. Vid det första dyket på grunt vatten greps Sofie av panik och avbröt dyket och hela kursen. Sofie bestämde sig för att dykning inte var något för henne och tänkte att den kommande surfutbildningen i Australien nog skulle passa bättre.

Vid ett av Johans dyk till 12 meter fick han problem med omvänd squeeze, luft som pressats in i hans bihålor då kroppen utsatts för det höga trycket kunde inte sippra ut då han återvände till ytan. Detta gav upphov till smärta som tursamt nog gav vika då det blodiga innehållet i bihålorna plötsligt kom ut vid en snytning. Instruktören ansåg att Johan skulle vänta med flera dyk tills den lilla förkylning han ådragit sig försvunnit. Teoriprovet gick bra och i skrivande stund väntar ytterligare tre dyk innan certifikatet blir fullbordat.

Johans syster hade fått några konstiga bubblor, streck och stela partier i huden på ena skinkan och bröstet och vi gjorde henne sällskap till öns klinik. Till vår skräck kunde läkaren konstatera att Anna fått en sorts parasitmaskar som börjat utvecklas under huden. Något sådant var bortom vår vildaste fantasi men när läkaren visade formen av maskarna under huden såg vi det tydligt. Fruktansvärt olustigt! Anna hade dock inga planer på att låta dem växa sig stora och kläckas ur huden så hon påbörjade medicinering och tog sig för säkerhetsskull även till det större sjukhuset i Phuket för undersökning.

Under vår tid på Phi Phi firades det thailändska nyåret. Här firar de något annorlunda än i Sverige, förutom alkoholbiten. Både barn och vuxna, turister och lokalbefolkning, sprutade och hällde vatten på allt och alla, det spelade ingen roll om man hade en mobiltelefon i fickan eller en kamera runt halsen. Vi lärde oss av våra misstag och förvarade under resten av dagen allt känsligt i plastpåsar. Nyårsnatten bjöd på ett riktigt åsk- och blixtoväder. Knallarna skakade väggarna på vår bungalow och blixtarna lyste upp hela himlen. Naturen är verkligen tropisk här och djuren är ALDRIG tysta. Att bli väckt av en grodkör är inget ovanligt men väldigt störande tyckte Sofie, spännande och exotiskt tyckte Johan. Sofie hatade inte alla djur, den tama hunden på bokcafét var jättefin, speciellt då den efter ett bad satte sig framför en golvfläkt och svalkade av sig/torkade sig!

14th April 2007

Sommar även här..
Skönt att höra från er igen, hade börjat sakna era strapatser. Låter gott att vara i solen! Som tur är har sommaren kommit på en liten visit även här, har blygsamma 19 grader i skuggan utanför fönstret men det duger gott för mig, särskilt med tanke på att det snöade förra helgen! Ha det gott!

Sjukdomar
Jag har aldrig läste en travelblog med ett så mångfacetterat inslag av sjukdomar. Ni kan säkerligen skriva en FASS for Travellers när ni kommer hem. Stackars Anna som säkert fått mask från er! Jag kommer aldrig åka till Thailand mer! Och Johan, omvänd squeeze- sök på google och se vad som visas:-) Jag hoppas nu att när ni närmar er mer civilserade områden (nåja), får tillfälle att vara helt friska och krya. /Charl
16th April 2007

Så kul att läsa om ert äventyr...
Hej! Visst är Thailand härligt! Jag längtar tillbaka dit. Jag minns just den goda maten, härliga klimatet och de trevliga människorna och alla djuren! Ni ska veta att jag med spänning och glädje följer era reseskildringar. Det är jättekul att ni skriver så flitigt så att vi här hemma kan följa med er på resan. Tänk vad mycket ni får vara med om! Här hemma har vi som sagt fått en rikgit försmak på sommaren. Runt 20 grader och sol. Igår låg jag en liten stund nere på stranden hemma och solade. I lördags kväll blev det årets första grill på klipporna. Så mysigt. Men det är ju april så på torsdag ska det bli kallare och regn... Ikväll ska jag träffa tvillingarna! De är så söta! Ha det så gott! Hoppas ni får vara friska och att ni får många mysiga stunder! Vi hörs! Kramar, kusin Marie

Hämnden är ljuv
Hej! Härligt att höra att ni mår och har det bra. Själv tog jag i helgen en minisemester till de sydligare breddgraderna (Karlskrona). Precis som du Sofie stördes även Björn av grodkörerna på nätterna när vi var på Bali. Hans hämnd var att dagen efter äta grodlår till lunch så det är hans tips till dig, hämnas! Stor kram

Tot: 0.096s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0616s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb