Backpackers goes lyxresenarer

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don
April 14th 2007
Published: April 14th 2007

14 till 18 April:
En av dagarna pa Phi Phi Don tog vi en taxibat till Phi Phi Ley. Phi Phi bestar av dessa tva oar men det ar bara Don (= stor) som ar bebodd. Pa vagen ut till Ley (= liten) hade vi turen att fa se en grupp delfiner! Batforaren snitslade oss efter delfinerna sa att vi fick se dem pa nara hall. Eftersom vi inte var pa en dyr "titta pa delfiner utflykt" kandes det som en fantastisk bonus och mer akta. Sa snart vi kunde slita oss fran delfinerna styrde vi vidare mot Ley. Taxiforaren korde runt hela on och visade oss alla sma fina strander och bukter. Hur underbart som helst! Det blev inte samre nar vi kom in i Maya Beach dar filmen "The Beach" spelades in. Det sag inte riktigt ut som i filmen eftersom de hade trickfilmat sa att lagunen sag ut att vara helt innesluten av berg. Stranden var anda en makalost vacker plats! Vi korsade on till fots och kunde pa andra sidan krypa ut genom en grotta och komma till en annan strand. Litet spannande aventyr. Vi spenderade nagra timmar pa on, tog varsin Singha och solade och badade.

Johan bestamde sig for att vanta med sina tre sista dyk pa dykcertet eftersom forkylningen inte ville slappa helt och han inte ville riskera att fa samma problem som tidigare.

Vi lamnade underbara lilla Phi Phi den 16:e och tog farjan till Phuket. Oturligt nog blaste det ordentligt och det gick riktigt hog sjo. Folk kraktes i plastpasar till hoger och vanster om oss medans den lilla baten krangde orovackande mycket. Sofie holl hart i Johan och var radd att baten skulle sjunka. Johan oroades inte av vagorna utan diskuterade oberort ekonomi och politik med en tysk jurist under merparten av batfarden. Vi overlevde och delade en taxi med det tyska sallskapet till Kata Beach pa Phuket. Vi hittade ett, nog varldens minsta, hotell som bestod av fem rum ovanpa ett massagestalle. Det var rent och fint och huset doftade gott av tigerbalsam. Pa kvallen badade vi i de hoga vagorna och kunde efter lite jamforelser med andra turister konstatera att vi fatt en riktigt fin solbranna. Dagen efter tog vi oss i osregn till Patong Beach som ar den storsta och mest exploaterade stranden pa Phuket. Har hade vi tva lyxiga dagar pa ett riktigt fint hotell. Standardrummen var uthyrda sa vi "tvingades" att ta ett delux room som trots rabatt lag en bit over var budget. Kostnaden glomde vi snart nar vi sett vart rum och tagit var sin kall Singha ol i det stora badrrummets badkar. Poolomradet pa hotellet var sa stort och fint att vi tillbringade en hel dag bara dar! Pa kvallarna hangde vi pa hotellrummet och avnjot avsnitt efter avsnitt av "Lost" pa den lilla DVD-spelaren som vi kopt pa Phi Phi. En riktigt bra investering! Det kostade ca 20 SEK att kopa hogkvalitetskopior av filmer som fortfarande gar pa bio sa vi kopte pa oss ett lager som sannolikt racker resten av resan. Vi sag en hogst suspekt Ping-Pong show, Johan kopte sig en fin Tag Heuer-klockkopia och Sofie kopte en ursnygg Mulberry vaskkopia som skickades, by air, till Svedala.

Tot: 0.095s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0662s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb