Fran lyx till elande

Asia » India » Rajasthan » Jaipur
March 9th 2007
Published: March 11th 2007

9 och 10 mars:
Dagen borjade med ett hotellbyte, fran ett lyxigt till ett jattelyxigt. Faktiskt jattelyxigt! Vi var helt forundrade over hur hog standard det varit pa alla hotell som ingatt i varat rundresepaket med tanke pa det skabbiga hotellet i Delhi forsta natten. Prem korde oss darefter in i den "rosa staden" och vi besokte lite olika sevardheter. Sedan borjade Sofie kanna sig risig i magen. Vi akte tillbaka till hotellet och hade efter ett toalettbesok nagra fantastiska timmar i solstolar vid poolen, uppassade av servitorer utkladda till Maharadjor. Senare pa eftermiddagen akte vi upp till ett fort som erbjod en FANTASTISK utsikt over Jaipur. Det var svart att avgora storleken pa staden men enligt Prem bor dar ca 6-7 miljoner invanare. Trots den goda utsikten kunde vi inte se vart tatbebyggelsen tog slut. Att Delhi har dubbelt sa manga invanare kandes svart att forsta. Pa kvallen at vi middag pa hotellets "roof top restaurant", kandes totalt 5 stjarnigt! Morgonen darpa besokte vi ett trist och turistbelamrat fort\palats. Vi lamnade Jaipur och begav oss mot Delhi. Nar vi narmades oss Delhi ville vi visa var tacksamhet mot Prem och ge honom en stor dricks. Vi hade tidigare disskuterat indiernas loner och Prem hade da forklarat att en vanlig arbetare tjanar ca 2000-3000 rupees dvs ca 300-500 SEK per manad. Sjalv tjanade han 6000 rupees och anses darmed medelklass. Vi ville tacka honom med en, vad vi trodde, fet dricks pa 2000 rupees. Nar vi strackte fram pengarna sade han tack men berattade for oss att i Indien dricksar man 10 % om man varit nagolunda nojd med tjansten vilket i detta fall var 3600 rupees. Illa till mods och med en olustig kansla rackte vi fram ytterligare 1600. Konversationen blev sedan obekvam och krystad. For att komma over den olustiga kanslan beslutade vi oss for att tanka att det var vi som krankte honom genom att dricksa "for lite" snarare an att vi blev lurade. Johan forsokte lite forsiktigt forklara att drickssystemet inte ar utbrett i Sverige, men vi tankte i tysthet att det ar orimligt av honom att efter bara nagra dagars tur BEGARA en dricks som motsvarar mer an halva hans manadslon. Det kandes ocksa fel att de 10 procenten skulle baseras pa, inte bara hans tjanster, utan aven totalkostnaden for resan inklusive alla hotell. Prem lamnade av oss vid varat hotell for 2 natter vilket visade sig vara i samma skabbiga standard som hotellet den forsta natten i Delhi. Sofie sag sin chans att grata en skvatt. Den lyx vi vant oss vid var som bortblast. Efter ett besok pa Pizza Hut lyckades vi anda somna.

11th March 2007

bra att ni mår bättre
Hej! Skönt att ni mår bättre och att magförgiftningen gick över snabbt! "Yallah-yallah min tur på toan!" Jag är ändå impad över hur ofta ni hinner skriva här! Hehe, jag kan se Johan i bilen, i badbyxor! Tog ni en bild? Det måste ni göra! Jaja, det blir väl min tur också om tre månader... =) Tydligen är chauffören också rätt väl inställd på att suga ur er mesta möjliga summa. Bra lärdom dock, att vänta med dricks tills tjänsten är klar och genomförd... Sköt om er! Puss, //Marcus
12th March 2007

Skitsnack!
Jag har själv avböjt resor till Indien på grund av just det här med matproblemen. Även om jag vet att vissa njuter av tarmvred med tillhörande tömningar. Jag hoppas ni vätskar upp ordentligt med heligt vatten från Ganges som anses vara det renaste av vatten. (enligt svenska konsulatet bör vattnet intas i stora mändgder för att förhindra uttorkning). Prova det! Snart är indien ett minne blott och några gigabyte i ett minneskort och ni kan se fram emot flera andra asiatiska kulinariska rätter med diverse e-colibakterier som bidrar till tarmfloran. Vad beträffar er taxifarbror är nu säkert blåsta, men det är han värd. Lyckas man lura Johan så har man förtjänat varenda korvöre!
12th March 2007

Bula! ni verkar trots omstandigheterna ha det hyfsat bra, fem stjarniga hotell och restauranger mm. Gar ingen nod pa er ;)Skont att ni verkar ma battre nu oxa. Ta hand om er nu nar ni aker till Nepal. Vi har precis tagit var forsta blaa drink!! Kram
13th March 2007

Prutt på er!
Vi är glada att ni är bättre nu.Det känns som om kulturchocken blev väl stor.Hoppas ni har det skönt nu i Nepal,ni får väl akta er så ni inte drabbas av höjdsjuka!!!Vi läser mad stor behållning era rese brev,de är efterlängtade. Pussar o kramar i massor.Ma Pa
13th March 2007

Ps
Tråkigt att vi inte var hemma när du ringde,Vi var in till stan till Mammas favoritställe NK.Vi hörs igen Puss

Tot: 0.033s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 27; dbt: 0.0155s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb