only 90 km to go to Santiago...

Spain's flag
Europe » Spain
June 20th 2005
Published: June 20th 2005

English:
Hello friends
we are in Portomarin now and have only 90 km to go to Santiago! We expect to be there on friday (where there is a big celebration with fireworks). Unfortunately this Internet-café has no USB connection and we cannot upload all the pictures we have taken. But we promise that we will not give up before we have found a connection i Santiago! Then we will dedicate a whole section to our fellow-pilgrims of whom we have taken pictures. A lot of interesting people from all over the world, which we have met on the Camino.
This time we have preferred the Germans with the translation of Carina's report. We have no coins left for the Internet-machine and hope that you will bear over with us...

Dansk:
Hej kaere venner
vi er nu i Portomarin og har kun 90 km tilbage til Santiago! Vi forventer at ankomme dér paa fredag (hvor der er et stort fest med fyrvaerkeri og dans paa gaderne paa grund af vores ankomst - nej det er nok paa grund af et eller anden helgen) Desvaerre har denne Internet-café ingen USB-forbindelse, saa at vi ikke kan overfoere de masser af billeder som vi har "i kassen". Men vi lover, at vi ikke giver op foer vi har fundet den "rigtige" maskine i Santiago! Saa vi vi lave en hel afsnit med billeder fra vores faelles-pilgrimme som vi har moedt med korte historier om dem. En masse interessante mennesker, som vi har moedt paa Caminoen fra hele verden.

Livet paa refugiet (Carina's version)

Det gaar ikke at generalisere, for det er meget stor forskel fra det ene refugiet til det andre, men generellt er det saadan at man finder sin egen seng i en stor sal eller bliver anvist en "plads", hvor der lukter af sure sokker og sved, men man vaenner sig jo til lugten - vi lugter jo heller ikke meget anderledes, heller ikke vores sokker. Saa skal der vaskes sokker, underbukser og T-shirt og saa begynder kampen om at finde en plads paa toejsnoren hvis der i det hele taget eksisterer en. Saa gaelder det om at finde brusebadet og er der nu varmt vand til mig ogsaa? Sulten er vi ogsaa, der begynder en anden historie, eftersom vi ikke kan faa mad foer kl. 2030 en gang imellem foerst kl. 2100, saa der er en time hvor der spises og saa i seng. Klokken 2200 laaser de doerren og der skal vaere ro, det er det ogsaa for det meste bortset fra raslen med plastikpose, lynlaase og forberedelser til afgang naeste morgen. Kl 0500 begynder saa samme historie med plastikpose, lynlaase, vaeltende stokke og pandelamper der flakkrer - de skal jo se at faa det hele med. Vi ligger stille indtil de vaerste fanatiker er ude af vejen.
Det med maden er en anden historie, morgenmad serveres ikke foer kl. 0800 (vi er paa vej kl. 0700 normalt) og der er ikke sikkert at vi er i naerheden af et "morgenmadsted" kl. 0800 saa det kan godt gaa mange km foer vi stoeder paa en kaffe bar. Vi har laert af skade og har nu indkoebt müsli og drikke-joghurt, NU! Frokost bliver som regel en flutes med omelett eller skinke og saa drikker vi kaffe og cola undervejs hvor lejligheden byder sig. Aftensmaden bestaar som regel af 3 retters peregrino-menue med en flaske vin, vand og broed, til en pris mellem 7-8 Euro. En frokost idag f.ex 2 x 2 spejlaeg hver og en spansk poelse med broed, 1 cola, 1 appelsin juice, 2 store kaffe og sandkage til en pris af 12,50 Euro. Vi har naesten ikke raad at komme hjem igen!? Blot er problemet, at varmen (4 uger sol, sol, sol) er ved at tage pippet fra os.....

Deutsch:
Hallo liebe Freunde und Verwandte
wir sind jetzt in Portomarin und haben nur noch 90 km bis nach Santiago zu gehen! Wir erwarten, dort am Freitag einzutreffen (wo dort ein grosses Fest mit Feuerwerk und Tanz auf den Strassen zu unseren Ehren abgehalten wird - Spass beiseite: zu Ehren irgend eines Heiligen) Leider hat dieses einzige Internet-Café am Ort wieder keine USB-Verbindung, so dass wir keine Bilder überführen können. Wir versprechen aber, dass wir nicht aufgeben werden, bis wir die "richtige" Maschine in Santiago gefunden haben! Dann werden wir einen ganzen Abschnitt mit Bildern von unseren Mit-Pilgern machen, mit kurzen Geschichen über diese vielen interessanten Menschen aus der ganzen Welt, welche wir getroffen haben.

Na, heute will ich mal die deutschen "Fans" mit der Übersetzung von Carina's "Refugio & Essen"- Bericht vorziehen...
Man kann es nicht generalisieren, weil es grosse Unterschiede zwischen den Refugios gibt, aber normalerweise sucht man sich ein Bett in einem grossen Saal oder bekommt einen Platz angewiesen, wo es nach sauren Socken und Schweiss riecht - aber man gewöhnt sich an den Geruch, da wir selbst und unsere Socken ja nicht viel anders riechen...
Dann müssen Socken, Unterhosen und T-Shirts gewaschen werden und dann beginnt der Kampf um einen Platz auf der Wäscheleine (wenn es eine gibt...) Dann kommt die grosse Überraschung, ob da noch warmes Wasser für mich in der Dusche übrig ist? Und dann meldet sich ja auch der Hunger, aber das ist eine ganz andere Geschichte: in den Restaurants kann man normalerweise vor 20:00 kein warmes Essen bekommen und das Refugio macht normalerweise um 22:00 dicht... Dann soll dort Nachtruhe sein und das ist es auch, abgesehen von Rascheln von Plastiktüten, Reissverschlüssen und anderen Vorbereitungen für den Abmarsch am nächsten Morgen. Um 05:00 beginnt dann die ganze Geschichte mit den Geräuschen in umgekehrter Reihenfolge. Wir bleiben normalerweise liegen bis die ganz Wilden aus der Tür sind und sind selbst so um 06:30 / 07:00 auf dem Weg.
Frühstück kann man normalerweise nicht vor 08:00 bekommen, aber dann sind wir schon irgendwo zwischen 2 Ortschaften und da können viele km gehen bis wir eine Kaffebar finden, die geöffnet hat. Wir haben aus Schaden gelernt und uns mit Müsli eingedeckt und kaufen dazu Yoghurt und/oder Trinkschokolade. 2. Frühstück besteht normalerweise aus einem Flutes mit Omelet und Schinken und dazu gibt es Kaffe und/oder Cola wo die Gelegenheit sich bietet.
Abends gibt es meistens "Peregrino-Menü", bestehend aus 3 Gerichten mit einer Flasche Wein und Mineralwasser zu ca. 7-8 Euro.
Heute haben wir z.B. 2 x 2 Spiegeleier mit spanischer Wurst, Brot, 1 Cola, 1 Apfelsinensaft, 2 grosse Kaffe und Sandkuchen für 12,50 Euro bekommen. Wir können es uns fast nicht leisten, wieder nach Hause zu fahren... Nur die Wärme macht uns zu schaffen! (4 Wochen Sonne, Sonne, Sonne)

20th June 2005

Jeg glæder mig...
hej Carina og Peter Den tur kommer til at koste jer en brunch - Vibe og jeg må simpelhen høre mere - det lyder som en tur vi må prøve - hmm Måske skal Vibe overtales..... Jeg nyder jeres breve - hvis I syndes det er en hård tur er det fordi jeg er med i bagagen !!!! Glæder mig til at høre mere KH Bent

Tot: 0.118s; Tpl: 0.019s; cc: 5; qc: 61; dbt: 0.0637s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb