Sightseeing i Rio de Janeiro!

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro
June 8th 2005
Published: June 12th 2005

Staden Rio de Janeiro har 5,8 miljoner invanare. 180 miljoner bor i hela Brasilien. En fantastiskt kombination av strander, atlantens bla vatten, de massiva bergen, tropisk vegetation och ett behagligt klimat aret runt, gor att Rio de Janeiro ar en av varldens vackraste stader. Staden pulserar med strandliv, samba, mat och dryck, surfing och forstas fotboll natt som dag! Brasiliens senste forlust med 1-3 mot rival-landet Argentina har kommenterats overallt. Vi kanner mycket Rio-puls har i Copacabana dar vi bor dar stranden kantas av utestallen och shopping. Vagen Avenida Atlantica langs stranden har 6 filer.. pretty busy. Annars gar folket lite hur de vill, och klar sig som de vill - harligt. Alla gar till stranden i badklader!! Och det finns ingen risk att man har for lite klader pa sig om man jamfor med Brasilianarna!! Har ligger vi svenskar i la! Hi! Men det ar ganska bra det tycker vi..

Nu ar det vinterklimat och da ar det oftast ganska klart vader, lite smadis uppe vid bergen, men annars bla himmel och vi har haft runt 28 grader mitt pa dagen. Kvallarna ar ljumma och skona, men tillrackligt svala for att kunna sova gott pa natten. Staden ligger vid Guanabarabukten och fran praktiskt alla hall i stan kan man se bade Sockertoppen (Pão de Açucar) och Kristusstatyn (Corcovado). Maktigt! Sa vi bestamde oss for att utforska detta narmare under onsdagen.

Sockertoppen
Till Sockertoppen (Pão de Açucar) tar man sig via linbana som gar fran markstationen i Urca. Forsta etappen ar 535 meter, nasta kabelstracka upp till toppen ar 765 meter. Sjalva toppen ligger 396 meter over havet. En oslagbar utsikt motte oss..och det var absolut det basta sattet att fa en orientering av staden (vi var nog lite lost de forsta dagarna). Nu sag vi ut over stadsdelarna Copacabana, Botaforgo, Flamenga, hela Guanabarabukten och staden och bron over till Niteroi. Har uppe njot vi av livet en stund och holl oss sa mycket i skuggan som mojligt. Eftersom det ar lagsasong sa ar det ganska lugnt med turister..alltid ett gang med hogljudda amerikaner saklart..och japaner som tar kort pa ALLT..annars Lisa och Jenny och underbar utsikt!

Kristusstatyn (Corcovado)
Vi tog taget fran Cosme Velho stationen som gick pa en kugghjulsbana upp till toppen. De 220 trappstegen belonades av en underbar utsikt..och sedan framfor oss sa stod han bara dar! 39 meter hog, 1145 ton tung, 28 meter mellan fingertopparna. Statyn byggdes av den franska konstnaren Landowski och ingenjoren Silva Costa och exporterades i delar till Rio. Vi fick berattat for oss att monteringen skedde med cement fran Limhamn i Sverige..vilket var det basta tankbara! Cool staty, och maktigt! For brasilianarna innebar besoket pa Kristusstatyn en valdigt stark religios upplevelse.

Vi tog en efterlangtad drickapaus under solparasollerna pa vagen upp..som man maste gora nar det ar semester..vi kunde tom se honom darifran! Passade pa att gora lite reklam for Brasilien ocksa.. se bilder

Kramkram!
Jenny & Lisa

14th June 2005

Aus Berlin...
jag har fortfarande problem med att skriva mail. Konstigt...men jag far tillbaka dem hela tiden. Har det jättebra pa min Europaresa och allt gar fin fint. Det är gott att läsa om eran resa och framförallt att ni gar bra! Kram! John - John

Tot: 0.086s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 61; dbt: 0.0546s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb