Siellä missä kaakao kasvaa

South America » Venezuela » Central » Puerto Colombia
October 17th 2010
Published: October 17th 2010

Lähes kypsä kaakaohedelmäLähes kypsä kaakaohedelmäLähes kypsä kaakaohedelmä

Kypsät hedelmät ovat keltaisia ja hieman punertavia

Kaakaon alkulähteillä

Kaakao on alkuperältään Etelä-Amerikkalainen kasvi ja edelleen ainoa maanosa jossa sitä kasvaa luonnonvaraisena. Kaikkialla muualla viljely perustuu istutettuihin pensaisiin. Olemme siis todella kyseisen kasvin alkulähteillä josta espanjalaiset valloittajakin aikanaan toivat pensaan papuja Eurooppaan suurena saaliinaan.

Puerto Colombiasta n. 5 km itään sijaitsee pieni Chuaon kylä jossa jonka pääelinkeino on kaakaon kasvatus. Kylään ei ole tietä vaan liikennöinti sinne tapahtuu veneillä jotka lähtevät kylän satamasta. Kaikki mahdollinen rakennustarvikkeista lähtien on kuljetettu kylään veneillä - myös kylässä liikennöivät 2 linja-autoa - muutama vene kytkettin yhteen 'lautaksi' jolle bussit sitten ajettiin ja toimitettiin perille kyläläisten käyttöön.

Kylässä on viljelijöiden osuuskunta johon kuuluu yhteensä 120 jäsentä - 70 naista ja 50 miestä. Naiset pääsääntöisesti hoitavat kasvien hoidon, sadon keräämisen ja jälkikäsittelyn. Miesten tehtävänä on kuljettaminen ja kastelusta huolehtiminen. Kylän asukkaista lähes kaikki osallistuvat tavalla tai toisella joko kaakaon kasvattamiseen tai sen jatkojalostamiseen.

Kylän tuotanto on täysin luonnonmukaista. Kasveja ei myrkytetä mitenkään tuholaisia vastaan eikä myöskään lannoiteta. Vierailijat eivät saaneet lainkaan koskea mihinkään esineisiin, ei papuihin eikä edes koreihin joissa kaakaopapuja kannetaan. Chuaon kaakao on laadultaan erittäin korkeatasoista ja kylän koko tuotanto menee Italiaan. Kylän kaakao on niin voimakasaromista, ettei sitä voida käyttää yksistään mihinkään vaan joukkoon sekoitetaan aina jotain muuta kaakaolaatua maun miedontamiseksi.

Olosuhteet viljelylle ovat kylässä mitä parhaimmat. Lämpötila on lähes aina n. 30 astetta, kostettua riittää normaalisti sateen muodossa jatkuvasti ja kylän läpi kulkevaa jokea käytetään kastelukanavien kautta plantaasin kastelemiseen. Pensaiden joukossa kulkee kaivantoja joihin päästetään tarvittaessa lisää vettä - kuivalla kaudella päivittäin muulloin harvemmin.

Mistä ne pavut oikein tulevat

Kaakaostahan puhutaan aina ”kaakaopapuina” - mistä ne pavut sitten oikein tulevat? Pensaissa ei näy mitään papuihin viittaavaa vaan kooltaan varsin suuria hedelmiä jotka kasvavat suoraan kasvin rungosta. Kukkia kehittyy yhtä hedelmää kohden aina arviolta 3000, eli hyötysuhde ei ole kovin hyvä. Kukat ovat todella pienen pieniä ja vaatimattomia verrattuna hedelmään joka niistä kasvaa. Suurimmat hedelmät ovat kooltaan noin 30 cm ja tähän mittaan kasvaminen vie aikaa n. 2 kuukautta. Yhdessä puussa on samanaikaisesti useita eri kehitysvaiheessa olevia hedelmiä.

Kypsän yksilön tunnistaminen on myös oma taitolajinsa. Hedelmä on alkuun lähes liila ja punertuu vielä entisestään kasvaessaan. Kypsyessään se muuttuu kellertäväksi ja kypsä hedelmä on aavistuksen vaaleanpunainen mutta muuten täysin keltainen. Arvatkaa osattiinko tunnistaa ensimmäistäkään kypsää yksilöä? No ei. Kypsässä hedelmässä on suurin osa hyödytöntä hedelmän lihaa jolla ei tehdä mitään. Varsinaiset pavut kehittyvät sitten hedelmään sisään ja ovat siis todellisuudessa kasvin siemeniä. Niitä on yhdessä hedelmässä kymmenittäin.

Jalostusprosessi

Kypsät hedelmät kerätään ja tuodaan jalostamolle. Kuoret ja tarpeeton hedelmän liha poistetaan ja jäljelle jäävät pavut laitetaan fermentoitumaan suuriin betoniastioihin. Papuja ympäröi tiivis 'nahka' joka irrotetaan tässä prosessia ja vasta tämän jälkeen alkaa papujen kuivatus.

Kuivatus tapahtuu kolmessa vaiheessa. Kylän keskellä on kirkko ja sen edessä suuri betonikenttä jossa on 3 eri tasoa. Ensimmäiselle tuodaan juuri fermentoidut pavut ja kuivatus aloitetaan. Tämä kestää n. 5-7 pv jonka jälkeen papuja siirretään seuraavalle tasolle. Tässä kuivausta jatketaan jälleen 5 pv jonka jälkeen tapahtuu siirto keskimmäiselle tasolle. Tässä kohden betonilattia on hiottu aivan tasaiseksi ja tummaksi joten se kerää siis valtavasti lämpöä - viimeinen kuivatus tehdään siis lähes paistinpannulla. Kasoja siirretään suojaan mikäli sattuu satamaan ja sitten taas takaisin paikoilleen kuivattavaksi. Kaikki liikuttelu ja kuivatus tapahtuu ilman mitään koneita ja tätä työtä tekevät vain naiset.

Kuivatut pavut kerätään kasoihin ja pakataan suurrin säkkeihin. Useimmiten pavuille ei tehdä muuta vaan jatkojalostus kaakaoksi ja muiksi tuotteiksi tapahtuu vasta ostajan toimesta. Kylässä on kuitenkin myös pieni oma kaakaomassan valmistukseen erikoistunut ryhmä. Pavuista poistetaan kovat kuoret ja jauhetaan hienoksi massaksi. Tässä vaiheessa kaakao ei ole vielä hienoa jauhoa jollaisena me sen yleensä tunnemme. Mukana on vielä
Nuori yksilöNuori yksilöNuori yksilö

Hedelmät kasvavat suoraan rungosta ja ovaat nuorina tumman punaisia
myös pavun kaikki rasva aja kuidut ja erityisesti tässä muodossaan kaakao onkin mitä parhain terveystuote. Flavonoideja ja kuituja on runsaasti ja erilaisia hivenaineita vaikka millä mitalla. Tämä 100 %:n massa maistui todella voimakkaalta - varsin pieni määrä riittää vaikka leivontaan tai ihka oikean kaakaojuoman valmistamiseen.

Palasimme retkeltä takaisin Pto Columbiaan kierrellen matkan varrella olevia rantoja ja luolia. Henri Piettierin kansallispuiston läpi kulkee vuorijono nimeltään Cordillera de la Costa joka päättyy tälle rannalle. Vuori laskee lähes suoraan mereen ja sen reunoille on muodostunut useita erikokoisia luolia. Yhdessä niistä merirosvot ovat aikanaan piilotelleet saaliitaan - nykyisin luolalla käydään lähinnä uimassa ja sukeltelemassa. Retki päättyi kylän rantaan johon tulimme varsinaisen uimarannan - yli 500 pitkän Playa Granden kautta.

Hieno retki meillä jälleen kerran - seuraavaksi matka jatkuu seuraavaan luonnonpuistoon Morrocoyhin.

Näkymä Chuaon rannalleNäkymä Chuaon rannalle
Näkymä Chuaon rannalle

Rannalla on useita ravintoloita jotka ovat avoinna vain viikonloppuina
Pica pica, pistävä kasviPica pica, pistävä kasvi
Pica pica, pistävä kasvi

Tätä ei kannata koskea!
Orjien vapautusristiOrjien vapautusristi
Orjien vapautusristi

Mikäli kahlittu orja pystyi raahautumaan pihan poikki tälle ristille asti vapautettiin hänet orjuudesta.

Tot: 0.172s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 59; dbt: 0.0606s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb