Dramatikk i Venezuela

South America » Venezuela » Capital » Caracas
July 19th 2011
Published: June 22nd 2017

Geo: 10.496, -66.8983

Vi opplevde flyforsinkelse som førte til at vi måtte kjøre buss fra Ciudad Bolivar til Caracas. En busstur som tok 12 timer. Vi trenger vel ikke fortelle at det var en kjedelig tur, med blant annet 2 ufrivillige motorhavarier underveis - det ene førte til at vi måtte bytte buss midt uti ødemarka. Forsinkelsen førte til at vi ikke ville rekke flyet til Panama. Da det ikke var noen garantier for å rekke noe neste dag ble vi anbefalt å ta buss til Caracas, for så å ordne med fly dagen etter. En tur som normalt?? ville ta 8 timer. Da vi var "short" for cash, fikk vi noen utfordringer ved kjøp av bussbilletter, som ordnet seg il slutt. Her er det bare kontanter (bolivares) som er gangbart. Ingen ville akseptere dollar som betaling (det er forbudt å veksle utenom offentlig bank). Bussen var grei nok, men halveis tok den slutt. Vi ble stående ved noe som lignet en rasteplass. Det kom andre busser forbi som stoppet og tok med seg passasjerer. Vi fikk presset oss på buss nummer 2. Men det var på ingen måte slutt på problemene. Nytt havari, som tok 1 time å reparere. Sjåføren skiftet viftereim. Godt man har med seg lesestoff i sekken. Her i Sør Amerika kjører de full aircondition overalt. Greit nok det - men vi trenger vel ikke måtte fryse halvt i hjel for det ? Vi ankom Caracas kl 2200, det var mørkt og bussterminalen ligger ikke akkurat i den sikreste delen av byen. Vi ble "shanghaiet" av en taxi, hvor ingenting virket og ble kjørt til et airport-hotell. Vi fikk en god natts søvn. Ingen av oss hadde noe spesielt ønske om å oppleve en av verdens farligste byer “by night”. Caracas er den byen i verden hvor det er flest drap / vold og ran. Til tross for en dag som skar seg i henhold til reiseruta vår er vi i godt humør - ingen sure miner - og vi ser frem til den videre reisen.

Tot: 0.066s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 30; dbt: 0.0345s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb