Een waanzinnige tocht door de jungle

Peru's flag
South America » Peru » Loreto » Iquitos » Amazon Rainforest
July 31st 2007
Published: August 8th 2007

Op 31 juli zijn we, na eerst een museum in Lima te hebben bezocht, met het vliegtuig naar Iquitos gevlogen. Deze stad ligt diep in de Amazone jungle van Peru en is alleen maar per vliegtuig of boot te bereiken. Na wat koude dagen in Lima was de temperatuur hier wel een welkome afwisseling. Warm maar wel een erg hoge luchtvochtigheid.
Bij de tour agency raadden ze ons aan om rubberen laarzen te kopen, omdat de tochten inderdaad door het REGENwoud zouden gaan en dat het vrij vaak blubberig zou zijn.
´s Avonds hebben we genoten van heerlijke chili con carne in het bruizende stadje met de vele restaurantjes.
Op 1 augustus startte onze 5 daagse jungle tocht. Met een lange dunne boot zijn we 150 km stroomopwaarts over de Amazone gevaren naar onze lodge diep in de jungle. Dit was al een ervaring op zich. Drijvende huizen (zelfs een drijvend restaurant) vele kanootjes en gemotoriseerd vervoer over het water en natuurlijk aan beide kanten van de Amazonerivier het uitzicht over het oerwoud. Tijdens een korte tussenstop zagen we zelfs al even kort de eerste zoetwaterdolfijnen.
Na drie uur varen kwamen we aan in de lodge. Dit was een bouwwerk van kleine hutjes met overdekte paden en trappetjes. Erg leuk en luxe. We hadden zowaar een betegelde douche... Wel met koud water...
Ook was er geen in de hele lodge geen stroom dus alles werd gedaan met fakkels en olielampen. Erg romantisch!!!
Tijdens onze 5 dagen hebben we vele tochten gemaakt (3 tot 5 tochten per dag). We hebben de gaafste dingen meegemaakt:
- Tochten door het oerwoud (overdag en ´s nachts) waarbij we de mooiste planten, vogels en dieren zagen
- Tochten met de boot (overdag en ´s nachts)
- Zwemmen in de grote Amazone met om ons heen de grijze en roze zoetwaterdolfijnen
- Vissen op onder andere piranhas (dit leek Angela erg saai, maar na een minuut hadden we al dikke pret en bleek het heel leuk te zijn. Angela was een ster in het vissen en lag ver voor op de anderen met haar vangst. ´s Avonds mochten we onze eigen vangst opeten. Heerlijk...)
- Het bezoeken van het lokale dorpje San Juan waar Angela zelfs een ochtend les heeft mogen geven op een school
- Kanoen

Vooral de tochten ´s nachts waren best spannend en erg gaaf.

Het enige nadeel van deze toer was toch wel de gigantische hoeveelheid MUGGEN!!! Om gek van te worden. Na 1 middagje wandelen had Onno al veertig muggenbulten op zijn rug.

Tijdens deze tochten hebben we veel gave dieren gezien zoals verschillende soorten apen, hele grote vogelspinnen die rond de ´s avonds rond de lodge liepen, super veel soorten vogels (veel grote roofvogels, gieren, papegaaien, parkieten, toekan enz..), slangen (tijdens een nachttocht hebben we zelfs een dikke anaconda gezien en dat was wel even schrikken want die lag in het water 30cm naast Angela die nietsvermoedend in een kanootje zat), kikkers (soms wel 40cm lang, en dit is echt geen geintje), vissen, dolfijnen, wolfspin, luiaards, hoatzin vogels (prehistorisch uitziende vogels met een hese stem), dikke vleermuizen en de ogen van een alligator.
De eerste 3 dagen waren we met een groep van 7 mensen. De laatste 2 dagen hadden wij de gids en zijn helper voor ons zelf alleen.
Tijdens de laatste 2 dagen hebben we zelfs nog een lange wandeltocht van 7 uur diep in de jungle gemaakt. Wat een ervaring....

We hebben de toer afgesloten met een ochtendje school. Onze gids had speciaal voor Angela geregeld dat hij de sleutel van de school (1 lokaaltje) kreeg en trommelde die ochtend alle kinderen van het dorpje op om naar de school te komen. Angela heeft 1 tm 10 geleerd in het Nederlands, vele liedjes gezongen in het Nederlands want dat vonden ze daar erg leuk, kringspelletjes, liedjes met gebaren. Het leuke eraan was dat er kinderen waren van 2 tm 16 jaar oud. Een jongen van 16 deed gewoon met de kleuter liedjes mee en had er zichtbaar lol in (dit zou jij niet doen he Mike???)
Natuurlijk hebben we aan het einde nog een klassenfoto gemaakt met juf Angela en heeft de juf getrakteerd op koekjes. Ook alle ouders waren wel blij met de traktatie.
Dit was voor Angela echt een super ervaring!!

Deze toer was echt super gaaf en het was uniek om eens 5 dagen zonder stroom te leven en te douchen in koud water.

DE FOTO'S KOMEN LATER!
THE PHOTO'S WILL BE PLACED LATER!

Tot: 0.099s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 49; dbt: 0.0676s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb