El Selva Central


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru » Junin » La Merced
July 15th 2008
Published: July 15th 2008
Edit Blog Post

Ik ben maar 2 dagen in de Selva geweest, maar de JUNGLE is toch wel een aparte post waard. Ik was spontaan in La Merced beland. Net in de centrale Selva. La Merced en de omringende plaatsjes zijn niet bijzonder wild aangezien ze gecultiveerd zijn, maar de echte jungle ligt daar binnen handbereik.
Het is kennelijk ook een populaire vakantiebestemming voor Limeñas, waardoor er genoeg keuze is aan tour operators die je graag helpen om een op maat gemaakt avontuur te beleven.
De volgende dag op dagtour gegaan langs watervallen (waar je kunt zwemmen! Koud water, maar dat is met die hitte niet zo erg), een bezoek aan een native community (die volgens eigen zeggen nog op geheel traditionele wijze leeft... Het is kennelijk heel traditioneel om een dansact voor de toeristen op te voeren en ze vervolgens fabriekssouvenirs te verkopen... 😉. Een boottochtje gemaakt en lekker geluncht en toen werd de tocht afgesloten met een bezoekje aan een koffiefabrikant, waar we de waren mochten proberen (koffie en zelfgemaakte Baileys. Yum). Die avond uitgeweest met de Limeñas waar ik mee op tour was geweest en besloten om nog een dag te blijven.
Ik had een vaag plan gehad om misschien die zondag met de trein naar Lima te gaan (de hoogste van de Wereld), maar ik had niks van ze terug gehoord en de selva was toch wel erg leuk.

De volgende dag weer een tour gedaan. Dit keer wezen Canyoning in een echte jungle rivier. De Borgoña. Lekker omhoog geklauterd over watervallen en rotsen en aan het eind van de tour omlaag gerepeld naast een grote waterval. Er waren wat klimmetjes die ik normaal niet zo snel zonder meer veiligheidsmiddelen had gedaan (We zijn duidelijk niet in Europa hier) maar toch een superleuke tocht.
Tot nu toe was ik zo’n beetje de enige Gringa in het dorp, maar voor die tour zat ik opeens in een bus vol Amerikaanse meisjes, die allemaal als vrijwilligsters in Huancayo werkten! Ik had besloten om mijn camera maar thuis te laten tijdens al dat strompelen door de rivier, dus ik hoop snel van de anderen nog wat foto’s te krijgen. De meiden hadden een (ongelofelijk dure), drie daagse uitstap, dat ook een tripje naar de dierentuin bevatte. Ik heb zelf drie sol betaald om binnen te komen...
Onwijs gaaf. Het waren vooral tropische vogels in alle vormen en maten,
Gezichts verfGezichts verfGezichts verf

De schoolklas op excursie kregen allemaal een streepje op de wang om aan te geven dat ze nog ongetrouwd waren ;) Wij kregen de tekening van wijze vrouwen.
met voor de afwisseling een aapje en een stel beesten dat bijna tot mijn middel kwam en kennelijk familie is van de CAVIA! Zo zagen ze er ook uit. Enorme, reusachtige, gigantische Cavia’s. Daar zit pas vlees aan! Als ze die nou op het menu zetten, misschien dat Cuy dan wat populairder zou zijn! Hoop dat ik snel foto’s krijg, want die beesten waren fantastisch.

---

Na een ellenlange (maar niet zo ellendig als verwachte busrit. La Merced is een populaire vakantie bestemming voor de Limeñas en als gevolg kon ik met de meest luxe bus die ik ooit gezien heb naar Lima!), ben ik uiteindelijk aangekomen in Huaraz. In Lima opgelicht door de taxi chauffeur die mij naar de volgende busterminal bracht. Hij had heel juist gezien dat ik met mijn slaperige kop om 5 uur s´ochtends een gemakkelijk doelwit was. Grrr. Door al die supervriendelijke Peruanen die ik de afgelopen tijd ontmoet heb is mijn alertheid duidelijk naar een te laag niveau gezakt.
Dat bleek maar weer in de bus naar Huaraz, waar een mede toeriste schaamteloos beroofd werd. Een jonge Amerikaanse die haar paspoort, al haar geld en bankkaarten kwijt was. Ik weet niet of ze haar heuptasje met ALLES ERIN!tTijdens de lunch in de bus heeft gelaten, of dat het in haar slaap van haar lijf is geroofd, maar dit is dus waarom ik nooit al mijn waardevolle spullen op 1 plaats bewaar...

Morgen ga ik op dagtour na de Chavin ruines in de buurt en donderdag begin ik aan de 4 daagse trektocht in de Cordorillo Blanco. De spectaculaire bergketen van Huaraz.


Additional photos below
Photos: 10, Displayed: 10


Advertisement

WatervalWaterval
Waterval

De hoogste waterval in de regio is 600 meter hoog!
La Novia catarataLa Novia catarata
La Novia catarata

Een subtropisch zwemparadijs
TijgertjeTijgertje
Tijgertje

Ga na de Selva en zie ´wilde´ dieren!
LorreLorre
Lorre

Met mijn ontbijt in zijn klauwen...


16th July 2008

Hola wijze vrouw, zo te horen heb je het prima naar de zin! Zo'n mini-katje hebben we ook gezien in de dierentuin in Lima. Mooi zijn ze, nietwaar? En vast met erg scherpe klauwtjes. Zo zie je maar weer dat je continue op je spullen moet letten. Waarschijnlijk ben je trouwens redelijk veilig als je met Amerikanen in de bus zit: die hebben (is onze ervaring) voor de hele reis dollars in cash mee, en zijn dus een zeer sappig doelwit! Wij zitten nu midden in de vierdaagsefeesten. Een gezellige drukte. Vandaag valt alleen het weer helaas wat tegen: grauw en motregen. Hopelijk klaart het vanmiddag wat op. x Daf
17th July 2008

Ja. Ik had gehoord van een Amerikaanse vanwie 1000 dollar uit de hotelkamer was gejat. Is mijn vraag: wie heeft in godsnaam 1000 dollar in zijn hotelkamer!?!
23rd July 2008

hallo Fricke alles nog onder controle je hebt nm al even niets meer geschreven of heb je geen tijd zal je morgen nog wel missen (siepelmarkt)is het al bekent wanneer je weer thuis bent (ootmarsum)groetjes hariette
29th July 2008

hey Fricke!
meis, Terugverlangend lees ik je verhalen over Zuid Amerika! Bijna 2 weekjes weer in Nederland en nu alweer heimwee! Gelukkig is het hier ook heerlijk weer! Meis, geniet nog van al je avonturen daar want voor je het weet is alles weer doodnormaal en krijg jij ook heimwee! Goeie reis! Liefs Moniek

Tot: 0.121s; Tpl: 0.018s; cc: 10; qc: 32; dbt: 0.0912s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb