Onafhankelijkheidsdag Guayaquil

Ecuador's flag
South America » Ecuador » West » Guayaquil
October 9th 2008
Published: November 5th 2008

En wat een feest was dat! Wat dat betreft kunnen wij Hollanders een hoop leren van de Zuid-Amerikanen. Er was een grote parade door de stad, met daarin alle scholen en colleges vertegenwoordigd. Alle leerlingen, vanaf een jaar of 3 totaan een jaar of 18, strak in het schooluniform en spelend op hun trommels & xylofonen en zwaaiend met hun vlaggen, afgewisseld met grote praalwagens. Het was een beetje te vergelijken met de optochten in het Zuiden des lands tijdens het Carnaval.
Hoogtepunt van de festiviteiten was een werkelijk spectaculaire vliegshow, zo een van het soort waarbij het nogal eens misgaat... Zeven kleine vliegtuigen in de kleuren van Ecuador die gevaarlijke stunts deden zoals het in spiegelbeeld loopings maken met z´n tweëen, op de kop vliegen (zowel solo als in formatie) en het loodrecht omhoog gaan en zich dan laten vallen. En dat dan een uur lang! Ik had nog nooit zoiets gezien. De hele boulevard Malecon stond vol, ook een mooi plaatje. ´s Avonds konden we nog nagenieten want het hele feest kwam uitgebreid op het journaal. Toen bleek ook dat het hele land vrij was vanwege de onafhankelijkheid van Guayaquil! Zo weet ik er nog wel een, al vonden we dat wel erg grappig. Enkele dagen later namelijk was er weer uitgebreid feest in de stad (en de rest van het land?) vanwege weer iets anders. Eigenlijk zijn er heel het jaar door feestdagen die uitgebreid gevierd worden en waarbij de hele stad op z´n gat ligt. En niet alleen in Ecuador. Ook wat dat betreft kunnen wij nog een hoop leren van de mensen hier.

Tot: 0.191s; Tpl: 0.021s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.1364s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb