Las Peñas

Ecuador's flag
South America » Ecuador » West » Guayaquil
October 8th 2008
Published: November 5th 2008

Na fijn te hebben uitgeslapen en ontbeten, begaven we ons wederom naar de Malecon, om uit te komen bij de wijk Las Peñas, waarover ik de dag ervoor in de taxi de opmerking maakte: zo, dat ziet er wel mooi uit voor een sloppenwijk, zo met al die kleurtjes. Las Peñas ligt namelijk tegen een berg aan, met vele huisjes (boven)op en naast elkaar. Ahem, het is bepaald geen sloppenwijk, integendeel; eigenlijk is het een beetje het Prinseneiland van Guayaquil, met vele galerietjes en (kunst)zinnige activiteiten. En met bovendien een prachtig uitzicht op de rivier en de stad. Ook goed voor de conditie, want omdat de wijk tegen een berg aanligt was de enige manier om boven te komen middels lange trappen.
´s Middags trokken we ons weer even terug in het hotel om te chillen. Wat ons opviel was dat we geen zwerfdieren waren tegengekomen en het met de armoede wel mee leek te vallen, in elk geval in het gedeelte van de stad waar wij zaten. Sterker nog, de dieren die we zagen waren veelal ingepakt in nette dekentjes, truitjes of anderssoortige tuigjes. Ook was het er over het algemeen zeer opgeruimd en netjes en leek het Braziliaanse ´mañana, mañana´ er geen opgeld te doen. Wel bevreemdend was het om te merken dat wij zelf soms een attractie waren; kennelijk komen er niet erg veel westerlingen in Guayaquil want wij werden met enige regelmaat nagestaard, vooral door kinderen maar ook door volwassenen en bejaarden. Ze kwamen ons nog net niet aanraken, zoals we dat in Brazilië wel hebben meegemaakt, maar het blijft raar om zo nagekeken te worden!
Na een warme hap in de stad, waar er voor mij als vegetariër overigens prima te eten viel, crashten we voor de tv, met ongeveer 100 zenders tot onze beschikking waarvan de meeste veelal Amerikaans waren, met Spaanse ondertiteling. Dat is nog eens op je wenken bediend worden; naar een ander continent vertrekken maar toch fijn afleveringen van Law and Order te kunnen kijken!

Tot: 0.055s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 31; dbt: 0.0271s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb