ECUADOR Quito + Mitad del Mundo

Ecuador's flag
South America » Ecuador » North » Quito
July 13th 2005
Published: July 15th 2005

Om du inte kan bestamma dig for ett klimat eller en aktivitet pa semester sa ar Ecudaor ett perfekt val. Har finns allt! Du kan bestiga snokladda vulkaner i kyla, trekking i Andernas bergsmarker, djungelutfarder i Amazonasregionen, storstadsmyller, sol, bad och surfstrander i varmt klimat, indianbyar och marknader..sen om man lagger till det unika djurlivet pa Galapagos sa har du hela bilden. Ecuador ar ett paradis for natur och djuralskare. Vi stortrivs och det ar otroligt haftigt att fardas mellan dessa 3 olika varldar (Kusten, Anderna och Amazonas) fran dag till dag. Vi tycker att vi har fatt uppleva..och kommer att fa uppleva det basta av landet innan hemresan. Supernojda ar vi!

Ecuador ar ett litet land med ca 12 miljoner invanare. 2 miljoner i Quito. Ca 70% av folket ar "Mestizos" (blandade sydamerikaner), 25% urinvanare, 7% spanjorer och 3% svarta. Aven fast majoriteten av manniskorna ar ganska fattiga, sa rader det en stor gladje overallt! de ar sa oppna och trevliga och har en harlig livskultur tycker vi. Vi trivs jattebra hos den underbara familjen..(de gor farskpressad juice till oss varje morgon😊 annars sa ater de mycket majs som ar kokad, stekt, mald och sen finns det typ 4
Utsikt over Quito fran 4500 meterUtsikt over Quito fran 4500 meterUtsikt over Quito fran 4500 meter

Lite kallt om huvudet var det...minusgrader.
olika sorters banansorter i huset. For matlagning, grillning, som brod, som frukt..you name it.

Vi kanner oss som hemma har nu i Quito. Det ar en vacker stad som bestar av 3 delar. Den kolonianska "Old Town", det moderna afarskvarteret "New Town" och sa hjartat for backpackers "The Mariscal" med trendiga cafeer och hostel overallt. Quito har varit en stor INKA-stad en gang i tiden, men inga ruiner finns kvar. Det finns daremot mycket vackra gamla kolonianska byggnader runt Plaza de la Independencia, katedralen, och sa massor av fina parker.

Mitad del Mundo (Middle of the World)
Vi tog oss en tur med buss norrut 2 mil till platsen dar Ekvatorn ar utsatt, som kallas Mitad del Mundo. Har kan man hoppa mellan olika hemisfarer och ha lite skoj om man vill (det hade vi).. INKA-indianerna hade redan pa sin tid raknat ut var Ekvatorn gick, men pa 1700-talet kom det en vit delegation fran Spanien och Frankrike for att rakna ut med andra hjalpmedel vart exakt punkten gick dar altituden ar 0,0,0. Coolt!

Vi har under veckan sett och upplevt Quito pa manga satt bade till fots och fran hoga hojder. Vi fortsatter varat aventyr!! Glada halsningar och kramar fran Lisa & Jenny!

Susannas Pappa, Luis och vi tog oss ett smakprovSusannas Pappa, Luis och vi tog oss ett smakprov
Susannas Pappa, Luis och vi tog oss ett smakprov

Majsvallingen var god! och brodet..men det som ligger i skalen tackade vi nej till..grillade kotarmar (specialitet har). Vi trodde det var makaroner forst..men icke!
The thin red line...The thin red line...
The thin red line...

markerar Ekvatorn
Utsikt fran monumentet over karleksbergetUtsikt fran monumentet over karleksberget
Utsikt fran monumentet over karleksberget

Monumentet bestod av ett museum over olika indiankulturer i Ecuador. Mkt intressant och spannande!

Tot: 0.088s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 63; dbt: 0.0591s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb