Riobamba - Volcan Chimborazo

Ecuador's flag
South America » Ecuador » Centre » Riobamba
July 14th 2005
Published: July 15th 2005

Ecuadors hoegsta topp!!! Den snoeklaedda vulkanen, 6310meter,Chimborazo. daer var vi igaar!! Vilken kick! vi tog bussen tidigt fraan Quito, aakte soederut i 4 timmar till staden Riobamba. Kaend ocksaa som ¨Sultan of the Andes¨. I staden bor 126.000 personer, en ganska traditionellt gammaldags stad med Ecuadors stoersta ¨tjurfaektningsarena¨.

Vaelframme i Riobamba ringde vi vaenner till Luis och Susanna som lovat att ¨ta hand om oss/visa oss¨the highlights. Det som vi verkligen ville se och uppleva var Chimborazo. Saa efter telefonsamtalet saa var vi helt ploetsligt hemma hos Junior Daniels familj paa familjemiddag. Fick mumsig potatis/kycklingsoppa somfoeraett och kyckling och ris&pasta daerefter. Tur att vi aat ordentligt! .....foer sen bar det ivaeg mot toppen av Chimborazo!

En aeventyrlig faerd uppaat bergen med Daniels 4 wheel drive jeep. Det blev allt sandigare, dimmigare och svaarare att ta sig upp. Vi saag knappt naagonting foer molnen & dimman. Jenny filmade i den skumpiga faerden och Lisa var livraedd daer ett tag daa bilen halkade ivaeg hitaat & ditaat.... Laengs vaegen stoette vi paa stenar och lava (vaegen bestod av ljus lava&sand). Det gick att ta sig aenda upp till 4800 meter med bil, sedan var det klaettring uppaat paa sten och snoe
Pa vagen upp mot vulkanenPa vagen upp mot vulkanenPa vagen upp mot vulkanen

Underbar natur, hoga berg och dalgangar!
i ca 40 minuter tills vi kom fram till ¨Second Basecamp¨ som laag paa 5000 meter!!! Hoejdrekord foer oss!! Barnen haengde paa... och tom. lillkillen fixade vaegen upp..., men han graet och froes stackarn. Roligast var att han fick goera aenglar i snoen som han hade laengtat & sett fram emot saa laenge! Det var ruggigt kallt daeruppe paa 5000 metershoejd. Men naagra bergsguider paa campsiten fanns paa plats i den lilla enkla stenbyggnaden och vi fick varmchocklad. mums vad gott!

...och gissa vem vi moeter daer? Jo, en ensam svensk aeventyrare, Olle Paulson, som skulle ta sig upp till toppen samma kvaell. Vi taenkte paa honom igaarkvaell naer vi gick och lade oss vid elva tiden foer daa skulle han precis paaboerja sin klaettring. Hoppas att allt gick vael! Hoer gaerna av dig Olle till vaar site och beratta foer oss om din klaettring! Tillsammans med sin guide skulle de ta de sista svaara 1310 metrarna till toppen. ca 7-8 timmar i snoe. Utmaning verkligen!

Utsikten mot toppen var bedaarande vacker och det var vaert all moeda, huvudvaerk och kyla. Vi fick snabba oss ner...foer att kunna ta oss ner till dalen innan moerkret kom ca. 18.30. Vi hann precis ner innan det blev svart och regnet och aaskan kom. Daa det blev foersent och osaekert att ta kvaells/nattbussen tillbaka till Quito, saa besloet vi oss foer att stanna overnatt i Riobamba hos familjen. En snabb kvaellssightseeing med bil runt i Riobamba, sedan hem till kvaellsmat, goda tacos och varm soet kaneldricka. Baade Jenny & Lisa var tvungna att ta huvudvaerkstablett foer att faa huvudvaerken att foersvinna. Efter middagen kaendes allt baettre. Mamman, gjorde iordning tonaarspojkens rum till oss. Vi fick en efterlaengtad soemn!

Kl. 05.45 tog vi foersta bussen tillbaka till Quito. Det aer just detta som aer tjusningen med att resa saa som vi goer... det blir aldrig som man taenkt sig! Det blir oftast baettre! Det aer bara att haenga med i svaengarna och njuta av aeventyren! Paa vaegen hem tidigt imorse var himmeln klar och vacker. Vi vaknade till i bussen precis lagom till att naer vi passerade vulkanen COTOPAXI! Daer precis framfoer oss var den bara helt ploetsligt och Jenny fick AENTLIGEN se sin kaera Cotopaxi som hon pratat om i evigheters evigheter under vaar resa! 😉 Cotopaxi aer i sin skoenhet 5897 meter. Vilken vacker morgonsyn!

Idag har vi en vilodag paa terassen. Har tvattat och sovit. Imorgon, loerdag reser vi lite norrut till Otavalo med Susanna och Luis.

GRATTIS paa foedelsedagen till Anna (Lisas syster)! Taenker paa dig och oenskar dig en superhaerlig dag!

STORA KRAMAR i maengd till er alla! 😊
Jenny & Lisa

VOILA!!! Volkanen Cotopaxi, 5897 meterVOILA!!! Volkanen Cotopaxi, 5897 meter
VOILA!!! Volkanen Cotopaxi, 5897 meter

Den andra storsta aktiva vulkanen i Ecuador.

16th July 2005

Chimborazo
Trots perfekt vader sa vande vi strax over 6000 meter da jag spydde ut mig. Hade mycket krafter kvar men de kunde kanske sina sa for sakerhets skull gick vi ner. Snopet! Kul att traffa Svenskor och pa ett sa udda stalle. Vi kanske ses igen i Quito?!

Tot: 0.092s; Tpl: 0.014s; cc: 16; qc: 63; dbt: 0.0435s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb