Foerste dag i Brasil - Rio de Janeiro

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro
August 24th 2006
Published: August 24th 2006

Belle, Siri og Haavard paa IpanemaBelle, Siri og Haavard paa IpanemaBelle, Siri og Haavard paa Ipanema

Hunden er entusiastisk, Siri er snill med hunden, Haavard er skeptisk. Belle elsker kokosnoett-saft!!

-----------

Vi er ankommet Rio! Det er smaakjoelig, men likefullt fantastisk fint!
I følge en brasiliansk avis saa HAGLET det i Rio for et par dager siden. Det var nok et forbigående fenomen...

La oss gaa litt tilbake i tid: Vi lettet fra Gardermoen 15:45 onsdag ettermiddag og landet i Paris droeye to timer senere. Paa Charles de Gaulle er det jo alltid spennende, og denne gangen var det "unattended luggage"(gjenglemt bagasje) og "stramme fjes med maskinpistol" som stod paa programmet. Etter at en kvinnelig fransk soldat hadde faatt flashet vaapenet i tjue minutter, var hun fornoeyd og slapp oss videre til terminalen (en veldig kjedelig terminal) vi skulle til. Her ventet vi i fem lange timer foer vi kunne sette oss paa flyet til Rio. Flyet til Rio var digert (Boeing 747) og det var 381 passasjerer ombord. Det tok halvannen time aa boarde, og det syns baade vi og kapteinen var litt mye.

Flyturen gikk greit. Haavard sov nesten hele veien, mens Siri smilte fornoyd etter aa ha faatt midtgang-sete. Hun duppa litt, men fikk ikke sove skikkelig, men det skal jo ikke gaa ut over Haavard! Ganske daarlig mat, og stressa flyvertinner.
Haavard paa IpanemaHaavard paa IpanemaHaavard paa Ipanema

Haavard er glad for at hunden Belle har dratt hjem.

Da vi ankom Rio var klokka 05:45 lokal tid og det var moerkt som i en sekk. I ankomsthallen stod en kar og spilte bossa nova paa saksofon. Vi tok taxi (prepaid voucher/forhaandsbetalt billett, 72 Reais, og det kan vaere greit av sikkerhetsmessige grunner). En flott taxitur grytidlig paa morgenen(i pork-oten) gjennom tildels falleferdige utkantstroek av Rio, gjennom tuneller og vips var vi paa den mer fasjonable siden av aasene. Vi skulle til Copacabana hvor vaar venn Rafael har vokst opp, og hans mor Dona Lilia bor fortsatt der. Vi kom deisende inn foer hun hadde staatt opp, men vi ble da oensket velkommen likevel. Hun gaar alltid tur med bikkja om morgenen, saa Haavard skiftet fra generell bukse til brun shorts og ble med ut paa tur sammen med Dona Lilian, bikkja Belle og Siri. Og bikkja Belle er et kapittel for seg:

Svart labrador, mildt sagt SINNSYKT entusiastisk i moete med nye mennesker ("flekke tenner og bjeffe, DET tror jeg er sympatisk"). Alle i omraadet rundt Copacabana og Ipanema vet hvem Belle er, saa hun faar broed av bakeren og kokosnoett av kokosselgeren hver morgen. Vi startet ogsaa dagen med kokosnott paa Ipanema, og det var forfriskende.
Rik og fattigRik og fattigRik og fattig

Utsikt fra vaart soverom paa Copacabana. Fattigstroekene(favelaene) er ca 300 meter unna, og stranden og luksus-liv ligger 200 meter den andre veien.
Uansett, den bikkja. Jeg (Haavard) er livredd to ting: 1) bikkjer, 2) hoyder. Bikkja skremmer vannet av meg, men ellers foeles Rio trygt og fint. Jeg tenker aa utfordre mine to fobier ved aa ta med Belle paa tandemhopp paa tourist parachuten borti aasen her. Vi faar sjaa.

Vel, Rio er fantastisk vakker. I dag har det vaert overskyet, hvilket gir de groenne aasene et litt trolsk preg, men det foerer ogsaa til at Kristus er innpakket i skyer slik at vi ikke kan se ham oppe paa Corcovado. Men det er greit, da kan vi drikke oelen vaar i fred uten at han staar der oppe og gir oss blikket, liksom. Vi har gaatt tur langs Copacabana og Ipanema, vi har gaatt litt i gatene i omraadet, vi har gaatt tur halvveis rundt innsjoen Lagoa Rodrigo de Freitas, og tatt et par oel paa cafeen Garota de Ipanema (stedet hvor sangen ved samme navn (Girl from Ipanema) visstnok ble skrevet). Cafeen er helt middelmaadig, og ikke noe stas, annet enn historien bak. Ligger midt i et veikryss.

Naa er vaar foerste dag i Brasil straks over. Det er fenomentalt aa vaere her, bare bittelitt kaldere enn vi hadde trodd faktisk. Vi drar videre til Iguacu i morgen. Fortsettelse foelger. Thank you, and good night.

25th August 2006

Rio vs. Kreta!
Jeg må innrømme at den forestående turen til Kreta mister litt glamor og glitter i forhold til turen deres til Rio og andre deler av Brasil. Høres ut som dere suger til dere alle inntrykk og nyter turen maks. Hils bikkja, den høres dritkul ut! Du liker vel hunden, Siri? Fortsatt god tur!
27th August 2006

Bikkja er ustabil
Litt usikker paa den bikkja jeg ogsaa, men ettersom jeg "kan dyr" som Haavard sier, saa maa jeg gaa foerst inn doera og sjekke om hunden er til stede...hehe....! Vi er i Iguacu i helgen, blogger mer i morgen eller mandag.
27th August 2006

om å miste glmaour og glitter
Takk for rask og morsom oppdatering. Håper turen til Iguacu var flott, og at det var tilstrekkelig vannføring til å det ble "breathtaking"!! Selv gikk vi Besseggen i helga, kjempeutfordrende og fantastisk fin tur..men som sagt...når man hører om deres eksotiske reise, faller det meste litt i skyggen!! Kos dere fortsatt! klem fra oss ps: vi henter gitaren, pc-em og bråker litt i leiligheten din idag, Håvard.

Tot: 0.064s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0397s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb