Glada barn! Besok barnhem i Rio

South America » Brazil » Rio de Janeiro
June 6th 2005
Published: June 8th 2005

Mandag
Dags att lamna det trygga Penedo mot barnhemmen utanfor Rio! Vagen mellan Sao Paolo och Rio slingrar sig mellan den grona bergskullarna. Vi stannade pa en mack for att tanka.. slog oss att det ar dyrt med bensin i Sverige. Har kostar det 8 Reais (x3 SEK) per liter, och manga anvander alkohol eller gas som ligger runt 3 Reais.

Kom fram till ett hett Japeri och det forsta barnhemmet Orfanato Evangelico. Dar blev vi val mottagna av forestandaren Pastor Carlos Avensto. Barnhemmet fungerar som ett dagcenter dar barn som gar i skolan i omradet kommer for att fa undervisning, ata ett mal mat och for att leka i trygg miljo. Syftet med verksamheten ar att sprida mojligheten med ett halsosamt och fornuftigt liv. De som barn lever kvar i slummen blir oftast kriminella, sjuka, saljer och tar droger och dor tidigt av det harda livet pa gatan bland gangbraken och skott fran polisen.

Vi kande att barnen som vi motte stralade av varme och gladje trots deras svara bakgrund. Det var gott att se att barnen madde sa bra och verkade trivas. De blev overlyckliga att bli fotograferade och filmade. De fnissade och vinkade glatt... speciellt nar de skulle sjunga for oss i skolsalen. Vi fick stalla oss framme vid tavlan och ta emot en sang som var tillagnade oss, med rorelser till. Oj oj vad rorda vi blev, en san varme fran dessa barn!

Vi blev bjudna pa lunch pa barnhemmet och lamnade over tva kassar med klader till barnen..vilket togs emot med stor tacksamhet. Barnhemmet sponsras av Barn i Nod som ar en svensk hjalporganisation, startade av ett par fran oarna utanfor Goteborg.

Tropical Home
Nu var det dags for nasta besok, denna gang lag barnhemmet lite mer otillgangligt ute pa vischan. Omstandigheterna var varre har an forsta hemmet, Barnen var foraldralosa, och manga av dem hade varken identitet eller fodelsedatum nar de kom till hemmet. Barn i Nod sponsrar hemmet Tropical Home dar det bor ca 50 pojkar mellan 6-14 ar. De sponsar aven bageriutbildning, frisor, sy och dataskola. Barn fran de fattiga naromraderna gar i den skolan som Tropical Home erbjuder... vilket vi forstod ar livsviktigt for den fattiga kommunen. Det finns inga andra alternativ for fattiga barn.

Det finns fadderverksamhet fran Sverige, och vi fick vara med nar en av pojkarna tog emot keps, troja och ett par snygga fotbollsskor som skickats av en fadder i Sverige. Han blev overlycklig!! Forestandaren Asaias och hans fru Christane blev jatte-glada for kassarna med pojkklader som vi tagit med. De ska dela ut till dem som har det svarast. Tack forskolan Solgarden i Vasastan att ni ville hjalpa till och samla in klader!! Er insats var behovd.

Aven har ville barnen i skolan ge oss ett personligt framtradande for oss for att visa hur duktiga de var i teater. En teatershow sattes upp pa 5 minuter och sen sjong de och dansade hej vilt. Det var fantastiskt att vara med om detta!!

Vi fick nybakat brod som pojkarna bakat och som de sedan saljer i sin affar som de driver sjalva. Ca 10 pojkar har kunnat forsorja sig pa att baka och salja brod efter detta..vilket ar en positiv utveckling.

Det finns manga manga andra barn i behov av hjalp i brasilien. Vi kommer efter resan att pa nagot satt att fortsatta hjalpa till fran Sverige. Kanske som fadder, eller hjalpa till med administration i det lilla kontoret som Barn i Nod har i Goteborg. Las mer pa www.barninod.com. Hor av dig till oss om du vill veta mer.

Efter denna varma och omtumlande och givande dag, var vi glada att komma fram till Rio. Mycket nya intryck, och det var skont att pusta ut... Skriver mer imorgon. KRAM Tjejerna

OBS! Vi har lite problem med att publicera bilderna nu fran barnhemmen..men det kommer sa snart det funkar igen.

Tot: 0.082s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 60; dbt: 0.0527s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb