Salares de Uyuni

Published: November 13th 2008

Dag 147.

Paa morningen var Eirik fremdeles saa daarlig i magen at vi vurderte aa avlyse turen. Jane var blitt litt bedre, etter aa ha tatt flere Imodium. Etter litt diskusjon fram og tilbake, bestemte vi oss for at vi skulle reise paa turen. Vi tror at aarsaken til at vi ble daarlig, er en kombinasjon av hoyden og dehydrering.

Etter aa ha pakket om sekkene vaare, slik at bare klaerne vi trengte til turen var i en sekk, og resten var i den andre sekken, gikk vi kl. 08 ut for aa kjope forsyninger. Vi kjopte mer vann, sigaretter, kjeks, sjokolade og batterier til Janes lommelykt.

Vi gikk tilbake til hotellet med tingene, og gikk ut igjen for aa spise frokost. Vi hadde hort at maten paa turen skulle ganske daarlig, saa Eirik bestilte egg og bacon (og fikk servert 5 speilegg pluss mye bacon og toast), mens Jane bestilte fruktsalat med musli og yoghurt (fikk saa mye at det var saavidt hun klarte aa spise alt). Til drikke delte vi en stor smoothie med appelsin og fersken, og hadde koka-te.

Vi hentet tingene vaare paa hotellet og gikk med den tyngste sekken til kontoret til Expediciones Latitudes, for aa ha den oppbevart der.

Kl. 10.15 var de 2 Landcruicerene ferdiglastet. Caroline, Marjorie, Julian og vi var i den ene bilen sammen med sjaafor/ eier (Theo) og kokken (hans kone). I den andre bilen var Nicky og Guy, et australsk par, et fransk par, sjaaforen og guiden (Brian).

Vi kjorte i underkant av 10 minutter til togkirkegaarden rett utenfor Uyuni. Togene er 80 -90 aar gamle, engelsk- og franskbygde. De har staatt slik de staar idag, i 30 aar. Togene har blitt brukt som reservedeler i lopet av de 30 aarene. Uyuni har provd aa faa laget et museum med togene, men de klarer ikke aa skaffe de 2 - 3 millioner bs. som trengs for aa lage museet.

Vi kjorte videre til Colhani. Colhani er en liten landsby like ved bredden av saltsjoen. Innbyggerne her lever av aa utvinne salt fra den store saltsjoen Salar de Uyuni. Vi fikk se hvordan de torket og renset saltet, for de pakket det i ½ kg. poser for salg.

Etterpaa gikk turen til det lille salthotellet. Tidligere var hotellet i drift, men naa var det brukt som museum. Aarsaken til at driften var lagt
Jernbanesporet Jernbanesporet Jernbanesporet

Til Antofogasta.
ned var at de var redd for at hotellet skulle forurense saltsjoen. Hele hotellet var bygget av saltblokker, i tillegg til alt interioret.

Litt for kl. 14 kom vi til Isla Incahuasi. Denne oyen ligger ca.midt paa saltsjoen, og er den oyen med mest vegetasjon. Mens vi ventet paa lunsjen, lekte vi oss med kamera og provde aa ta goye bilder paa den perspektivlose hvite saltflaten. Lunsjen besto av stekte lamakoteletter, salat og quinoa. Eirik folte seg svidd av solen, saa han holdt seg i skyggen under parasollen ved bilen. Jane tok en tur rundt paa kaktusoyen (pris: 15 bs. som ogsaa var avgift for aa gaa paa toalettet paa oyen). Paa oyen var det kaktus som var opptil 12 meter hoy.

Kl. 15 kjorte vi videre til Aguaquisa, hvor vi skulle overnatte. Etter at vi hadde faatt tildelt rom og lastet inn bagasjen (alle parene fikk hvert sitt dobbeltrom), kjorte vi til Galaxias. Galaxias er en korallgrotte, som ble oppdaget i 2003 av to argentinske arkeologer - Nemecio og Pelagio.

Da vi kom tilbake igjen fikk vi te/ kaffe og kjeks,og noen av oss spilte Texas Holdem. Eirik skulle kjope seg 1 ol, men de hadde ikke vekslepenger - saa han maatte kjope 2. Stakkars! For middag tok Jane seg en dusj, i iskaldt vann.

Vi fikk deilig 3-retters middag; med gronnsakssuppe med urter til forrett, en form for “pytt i panne” til hovedrett, og hermetisk fersken til dessert. Da vi var ferdig aa spise, kom 2 unge musikanter innom, sammen med 2 enda yngre dansere. De underholdt oss i underkant av en halvtime, men det foles som en evighet.

Hele gruppen var blitt godt solbrent i lopet av dagen (pga hoyden, den sterke solen og den hvite overflaten), selv om vi hadde brukt solfaktor 55. Vi var trotte etter dagens opplevelser, og sovnet raskt i de gode sengene.

Vi naermer oss Vi naermer oss
Vi naermer oss

Ca. 20 km igjen til Isla Incahuasi. Oyen er den morkeste flekken midt i bildet.
Fra Isla Incahuasi 2Fra Isla Incahuasi 2
Fra Isla Incahuasi 2

Bil paa vei over saltsjoen.

Tot: 0.088s; Tpl: 0.016s; cc: 7; qc: 27; dbt: 0.0461s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb