Uyuni

South America » Bolivia » Potosí Department » Uyuni
November 6th 2008
Published: November 13th 2008

Eirik og Jane foran bussenEirik og Jane foran bussenEirik og Jane foran bussen

Paa stoppestedet mellom Potosi og Uyuni.
Dag 146.

Vi sjekket ut av hostellet kl. 10:30, etter at vi hadde spist frokost og pakket. Resepsjonisten sa at det var umulig aa faa en drosje hele veien til Uyuni, sa vi tok derfor drosje ned til bussterminalen. Vi fikk kjopt billetter til en buss som skulle gaa kl. 12. Vi gikk sammen med Guy og Nicky til en kinarestaurant, og spiste en lett lunsj.

Vi var spent paa bussturen, for vi hadde hort at den skulle vaere “jaevlig”. Hele stykket mellom Potosi og Uyuni holdt de paa aa lage ny vei, saa vi kjorte paa daarlig humpete grusvei hele turen. Landskapet underveis var nydelig - vi liker virkelig godt “alto planoen” med de flate slettene og de hoye fjellene rundt. Underveis brot bussen sammen. Vi vet ikke helt hva som var gale, men vi saa at bussjaaforen laa under bussen og skrudde i ca. 20 min.

Vi hadde ett stopp paa den 6 timer lange turen. Der vi stoppet hadde de ikke toalett, saa det ble til at mange gikk bak huset for aa tisse. Eirik hadde glemt drikken vaar i drosjen, saa vi ville kjope vann. De solgte kun Fanta med jordbaersmak, saa Jane lot vaere og kjope noe.

Framme i Uyuni gikk vi til det samme hotellet som Guy hadde bodd paa da han hadde vaert i Uyuni i april. Vi valgte aa ta et dobbeltrom med privat bad.

Uyuni var tidligere en viktig jernbaneby, for frakt av mineraler fra Bolivia til havnebyen Antofagasta i Chile(for stillehavskrigen, i Bolivia). Byen har 11 300 innbyggere og ligger paa 3 665 m.o.h.

Ganske sulten og dehydrert, vi hadde ikke drukket noe paa over 7 timer og det hadde vaert ganske varmt paa bussen, gikk vi for aa spise. Siden vi var saa torst, bestilte vi en 2 liter med vann i tillegg til ol og brus. Servitoren spurte om vi ikke heller vil kjope en pakke med 6 stk. 2 litere med vann, vi skulle faa pakken for 22 bs. - en meget god pris. Vi slo til, siden vi visste at vi ville trenge mye dikke til turen paa saltsjoen.

Etter aa ha spist og drukket mye, gikk vi for aa finne canadierne, saa vi kunne bestille tur. Paa vei fra bussen til hostellet hadde Jane kommet saavidt i snakk med en kar som solgte turer for Expediciones Latitudes. Hun hadde faatt visittkort fra han, saa vi gikk alle til salgskontoret hans i aattetiden.

Vi fikk se bilder av det vi kunne forvente aa se paa turen, og vi forhandlet oss frem til en bra pris, siden vi var 7 personer som skulle paa tur. Prisen paa turen ble 600 bs. pr. pers. pluss 35 bs. pr. pers. for engelsktalende guide. Det var en 3 dagers tur, med 2 overnattinger - overnatting, all mat med drikke til maten, var inkludert i prisen. Utenom maatte vi i lopet av turen betale inngang til nasjonalparken mm. og avgift til toalettbesok - tilsammen ca. 60 bs. pr. pers.

Da vi skulle betale ble Jane akutt daarlig i magen. Hun lop tilbake til hotellet, men naadde dessverre ikke helt fram til doen paa rommet for det gikk gale. Hun priset valget av rom, og tok en dusj og skiftet klaer for hun gikk tilbake til de andre. (De som ikke hadde privat bad, hadde kun tilgang til varm dusj mellom kl. 07-09 paa morgenen). I lopet av natten ble ogsaa Eirik daarlig.

Vi tar bilde av oss selvVi tar bilde av oss selv
Vi tar bilde av oss selv

Moroklumpen Guy vil ogsaa vaere med.
SangfuglSangfugl
Sangfugl

Denne sangfuglen provde aa tjene noen bolivianos ved aa synge paa bussen. (...Señores passajeros...)
MonkeyMonkey
Monkey

Uttrykker her hva alle synes om sangstemmen til sangfuglen. Han hortes mer ut som en kraake.
Liten landsbyLiten landsby
Liten landsby

Tatt fra bussen, underveis fra Potosi til Uyuni.
StoppestedetStoppestedet
Stoppestedet

Uten toalett, og bare Fanta jordbaer til salgs.
Ung passasjerUng passasjer
Ung passasjer

Titter paa nysgjerig paa gringoene i setene bak.
Full stoppFull stopp
Full stopp

Bussjaaforen ligger under bussen og skrur.
AdobekirkeAdobekirke
Adobekirke

Bildet tatt fra bussen, da vi kjorte gjennom nok en liten landsby.
Steinras stenger veienSteinras stenger veien
Steinras stenger veien

Vi maatte snu og kjore 5 minutter tilbake, for vi kjorte 10 minutter offroad for aa komme rundt raset.
Snart framme til UyuniSnart framme til Uyuni
Snart framme til Uyuni

Uyuni skimtes nede paa sletten.

Tot: 0.092s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0569s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb