Oog in oog met een puma!


Advertisement
Argentina's flag
South America » Argentina » Santa Cruz » El Calafate
March 17th 2007
Published: March 17th 2007
Edit Blog Post

PatagoniëPatagoniëPatagonië

Zo ziet het grootste deel van Patagonië er dus uit.
De dag nadat ik terug ben gekomen uit Torres del Paine heb ik meteen de bus gepakt naar mijn volgende bestemming in Patagonië: El Chaltén aan de noordkant van het Argentijnse Parque Nacional Los Glaciares. Dat betekent weer de grens over en een volle dag bussen naar een klein plaatsje aan de voet van het Fitz Roy massief. Dit massief is wel een beetje vergelijkbaar met Torres del Paine: granieten kolossen die min of meer uit het niets oprijzen uit de Patagonische vlaktes. Uiteraard met daarom heen de nodige “glaciares” en kristalheldere “laguna´s”.

Vanuit El Chaltén is het prima mogelijk een aantal mooie dagtochten te maken. Dat was dus ook mijn doel. Ware het niet dat (eigenlijk voor het eerst) het weer roet in het eten gooit. Dat betekende twee dagen een beetje in het hostel rondhangen en wat door het dorpje lopen. De bergen waren bedekt met een dikke laag wolken waar de nodige regen en sneeuw uit naar beneden kwam. Dinsdag was het dan eindelijk goed weer, net als woensdag en donderdag. Ik heb dus weer volop kunnen genieten van de prachtige natuur!

In Torres del Paine had ik al flink wat wilde dieren gezien: Guanaco´s (soort
Fitz RoyFitz RoyFitz Roy

De beroemdste berg in PN Los Glaciares
lama), Ñandu´s (struisvogelachtige), Condors en zelfs Flamingo´s. Maar wat ik in Los Glaciares meemaakte slaat alles. Woensdag liep ik na een lange dag terug naar El Chaltén en plots zie ik voor me een dier het pad oversteken. Ik dacht eerst dat het een vos was, maar toen ik de bocht van het pad doorliep lag ie daar ineens op een paar meter voor me, met grote ogen naar me te kijken: een puma! Ik schrok me rot, en de puma volgens mij ook want hij schoot daarna vrij snel de struiken naast het pad in. Hij heeft me waarschijnlijk aanhoren komen en is meteen plat gaan liggen. Een puma (http://nl.wikipedia.org/wiki/Poema) is een katachtige die vrij zelden wordt gezien door wandelaars. Ze worden als ongevaarlijk beschouwd voor mensen, maar je schrikt toch als er je er ééntje onverwachts van zo dichtbij ziet. Dat gold zeker ook voor het stel dat een stuk achter me liep. Toen de Señora doorkreeg dat het om een puma ging deed ze het bijna in haar broek. ´s Avonds vertelde ik het verhaal aan de twee jongens die in het hostel werkten. Ze wonen allebei alle verscheidene jaren in El Chaltén en een van hen
Glaciar Piedras BlancasGlaciar Piedras BlancasGlaciar Piedras Blancas

Een van de gletsjers waar ik naar toe ben gewandeld.
heeft er in al die jaren eentje van veraf gezien, terwijl de ander er nog nooit een heeft gespot. Erg bijzonder dus!

Na El Chaltén ben ik (terug) naar El Calafate gereisd. Ik heb volopig wel weer even genoeg gewandeld (mijn schoenen hebben het zelfs begeven) en ben vandaag op een “ouwe mannen” excursie naar de Perito Moreno Glaciar geweest. Dit is een enorme grote gletsjer die vanaf Hielo Sur (een ijsmassa in de Andes zo groot als een derde part van Nederland) uitkomt in Lago Argentino. Deze gletsjer is een van de actiefste gletsjers op aarde, wat wil zeggen dat deze zich op bepaalde plekken maar liefst 2 meter per dag verplaatst. Het gevolg is dat er constant stukken van de circa 50 meter hoge ijswanden in het meer vallen. Ook ik had het geluk hiervan getuige te zijn. Al bij al nog een stuk spectaculairder dan ik had verwacht.

Morgen ga ik mijn reis weer voortzetten. Dat wil zeggen dat ik de bus naar het noorden pak. Na een volle dag bussen zal ik dan een paar daagjes in Puerto Madryn blijven alvorens verder te reizen in de richting van Mendoza. Daarna wil ik mijn weg
Cerro TorreCerro TorreCerro Torre

Een andere beroemde piek.
vervolgen richting Salta en Bolivia.

Groetjes Geert



Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement

UitzichtUitzicht
Uitzicht

Mooi uitzicht over het park.
Perito MorenoPerito Moreno
Perito Moreno

Glaciar Perito Moreno.


18th March 2007

mooi zeg......
Hey Geert zoals al vele zeggen wat ziet het er toch allemaal gaaf uit!! De uitzichtfoto's lijken zeker zo uit een boekje te komen! Uit alle verhalen krijgen wij wel de indruk dat je het super naar je zin hebt daar in Zuid Amerika!! Geniet er nog maar van zolang het kan!! Tot over ongeveer 2 maanden!! Liefs, José en Bart
20th March 2007

das genieten
ha die geert, jij geniet maar wij genieten mee van al je avonturen en prachtige foto's, ook leuk om de reactie's van andere te lezen die jou site mee volgen. Daarom de groeten aan iedereen, en jij nog heel veel succes met het reizen en genieten van al wat op je pad komt. Heel veel groetjes van ons allen, Je mam.
21st March 2007

Mooi hoor
Weer erg indrukwekkende foto's en dito verhalen. Prachtig allemaal. Geniet er van
23rd March 2007

Ik hoop dat je niet overvallen bent door bandieten tijdens je laatste busreis. Zoals ik al zei, geniale foto's en mooie verhalen. Veel plezier nog.

Tot: 0.075s; Tpl: 0.018s; cc: 10; qc: 24; dbt: 0.0427s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb