Spansk-kurs uke 4 - veien videre

South America » Argentina » Salta » Salta
August 2nd 2008
Published: August 2nd 2008

Dag 44 - 50

Jane var mer eller mindre kvitt utslettene mandag, og denne uken har hun kun hatt en ny forkjolelse.

Tirsdag fikk vi i lekse av froken aa skrive om noe som skal skje i framtiden, saa vi satte oss ned og planla reisen videre fra Salta for noen uker framover.

Her er den tiltenkte reiseruten: Vi tar buss fra Salta sondags morgen til San Pedro de Atacama, nord i Chile. Her vil vi se valle de la luna (maanedalen) og los tatios (geisirer). Derfra reiser vi videre nordover til Chacalluta- Tacna, hvor vi vil se vulkaner i nasjonalparken Lauca National Parque. Herfra gaar turen videre til Iqueque, hvor hvite strender kaller (og pina colada). Saa reiser vi videre til Antofagasta, som er kjent for fantastisk sjomat. Her blir vi nok en stund ;-)

Fra Antofagasta baerer det videre til Chanaral, for aa besoke nasjonalparken Parque National Pan de Azucar, og reserva National pinguino de Humboldt. Her kan man se tusenvis av sjofugl og pingviner. Videre derfra tenker vi aa reise til hovedstaden Santiago de Chile. Fra Santiago reiser vi tilbake til Argentina igjen - Mendoza. Vi tar en rundtur i Argentina; Mendoza - Rosario- Cordoba - Tucuman og saa tilbake til Salta.

Vi regner med at turen i Chile/ Argentina vil ta mellom 6 og 8 uker tilsammen. Etter denne turen regner vi med aa ha praktisert det vi har laert av spansk hittil, og planlegger aa ta noen uker kurs til i Salta.

Onsdag, etter spanskkurset, gikk for aa kjope bussbilletter til San Pedro de Atacama. Paa ettermiddagen kom guiden vaar, Ana, innom hostellet og inviterte oss med ut paa middag dagen etter. Torsdagen ble vi hentet av Ana og hennes tilkomne ektemann Juan. Vi kjorte til en flott restaurant litt i utkanten av byen. Juan kunne ikke engelsk, saa det var en fin anledning til aa ove paa spansken. Vi hadde en koselig kveld!

Fredag kjopte vi blomster til vaare to laereere. Vi kjopte to nydelige buketter med mange gladioler, til kun 15 arg.pesos pr.bukett. De ble henrykt!

Vi har kjopt litt gaver i Salta, som skal sendes hjem. Lordag var vi paa postkontoret for aa kjope esker til forsendelse av disse (blir tungt aa baere med seg i lengden). Det viste seg at eskene ikke kunne kjopes paa postkontoret, vi maatte til et annet kontor som ikke hadde aapent for mandag. Vi haaper vi faar sendt tingene fra Chile. Samtidig vil vi da sende gaven til maanedens kommentar- og meldingsskriver: Trond Oalann.

2nd August 2008

Hei igjen! Hilsen fra Karmøy denne gang. Vi kom til Norge lørdag natt, etter en lang reise fra BA. Det var kjekt på tur, og kjekt å komme hjem. Her er det sommer! Deilig. Denne uka har vi hvilt, spist (krabbe, reker, komle), truffet venner, klatret litt, fisket i båt samt vært i Stavanger med et lite lass. Ikke verst! Tenkte å si fra at det nok er litt kaldt på strendene i Chile.. Og jeg vet ikke om noen så pingviner på denne tiden av året, men det er jo forsøket verdt. Og Cordoba.. Ja, vi anbefaler ikke den plassen. Mendoza, derimot! Dere bør absolutt bo på Hostel Alamo, som er et av de beste stedene vi bodde på under hele reisen. Fortsatt god tur! Kjell Magne hilser.
6th August 2008

Hei og hå :-) Da var ferien min over for denne gangen, og jeg er tilbake på jobb. Har benyttet anledningen til å lese om den fantastiske reisen deres. Kjenner jeg er syk av misunnelse! Må begynne å pønske på hvordan jeg skal få min bedre halvdel med på tilsvarende.... God tur videre

Tot: 0.103s; Tpl: 0.008s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0662s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb