Humahumaca

South America » Argentina » Jujuy » Humahuaca
July 26th 2008
Published: July 28th 2008

De 7-fargete fjelleneDe 7-fargete fjelleneDe 7-fargete fjellene

vi har enda ikke provd og telle fargene. Er det 7?
Dag 43.

Bilen skulle hente oss paa hostellet kl 07:00, saa vi maatte tidlig opp. Selvfolgelig var dette argentinsk tid - vi ble hentet litt over halv aatte.

Vi hadde bestilt turen med engelsktalende guide, og det viste seg at vi var de eneste som ikke var fra Argentina. Saa vi fikk en guide helt for oss selv. Kjempekjekk jente, Anna. Anna er 35 aar, og har laert seg englesk paa egenhaand - veldig disiplinert. De forste timene av turen gikk paa motorvei, saa vi ble anbefalt aa sove litt. Det var ikke saerlig lett siden den spanske guiden/sjaaforen maste i mikrofonen hele tiden. Naar vi kom til San Salvador de Jujuy (uttales "hohoi") tok vi av fra motorveien til dalen Quebrada de Humahuaca. Denne dalen er kjent for de mange fargede fjellene. Den er ogsaa kjent for pre-Inka fortene og byene, som forsvarte dalen som var den viktigste ruten mellom Bolivia og Peru til lavlandet i Argentina. Inkaene erobret omraadet bare noen faa aar for spanjolene kom til sor-Amerika.

Omraadet og fjellene var nydelige - fantastiske farger! Landskapet var veldig tort, og det vokste mange ulike typer kaktus. Det var veldig lett og se hvor det hadde bodd mennesker, for der vokser det mange kaktus. Kaktusfroene vokser ikke, dersom de ikke har vaert gjennom fordoyelsessystemet til et menneske eller dyr. For urbefolkningen i Huamahuaca dalen var kaktusfrukt en delikatesse! Paa de gamle ruinene var det hundrevis av kaktus, ellers vokste det bare noen faa her og der.

Paa endestoppet byen Humahuaca 3000 moh., kjente vi godt at vi var oppe i hoyden. Vi ble begge mer "kort pustet", og ble anbefalt av guidene vaare og drikke mye vann, for aa unngaa aa faa hodepine. Vi var i byen ca 2 timer. Til lunsj spiste vi lama med gronnsaker, poteter og ris. Det smakte godt - minnet litt om okse-kjott paa smak.

Etter lunsjen ble vi guidet rundt i byen av en lokal guide. Han fortalte bl.a om det store karnevalet de hadde vaert aar i februar. Det er en prosesjon med menn, og en prosesjon med kvinner. Disse motes/ gaar mot et spesielt gatehjorne, og den forste mannen/ kvinnen de ser naar de runder hjornet skal de tilbringe de neste 3 dagene med. Etter motet gaar parene hjem og drikker seg fra sans og samling (vanligvis). Etterpaa samles alle paa torget for aa danse, og
Stopp i en av landsbyene Stopp i en av landsbyene Stopp i en av landsbyene

med et av de fargete fjellene i bakgrunnen
dersom mannen takker nei til dansen har kvinnen rett til aa piske ham. Det er en litt hoyere andel fodlser hver november...

Vi fikk laere om det lokale kunsthaandverket og om kvaliteten paa ullen av de 4 forskjellige typer lama som er (lama, alpakka, guanaco og viuena). Jane kjopte et ensfarget sjal (ca 70x150 cm) i viuenaull, som er den mest eksklusive ullen. Til sjalet ble det brukt ull fra ca 22 dyr. Vevingen er veldig tynn, og for aa vite om sjalet er av ekte viuenaull, skal man kunne tre sjalet gjennom en gullring. Samtidig faar man da sjekket om gullet er ekte (dersom ringen ikke er av ekte gull, vil sjalet henge igjen i ringen).

Paa veien tilbake, paa solens sorlige vendekrets, hadde vi et raskt stopp for aa hilse paa noen sote lama. Videre stoppet vi en times tid i San Salvador de Jujuy, som er provinshovedsstaden i provinsen Jujuy. Vi var tilbake paa hostellet kl 19:30.

Paa kvelden var vi paa BBQ paa hovedhostellet, og maten var igjen veldig god. Ved midnatt gikk askepott hjem, mens Jane ble med bl.a et nederlandsk par ut for aa danse. Jane i seng kl 05:00.

KaktusKaktus
Kaktus

det var disse kaktusene som vokste der det hadde bodd mennesker.
Fra ruinene av en av byeneFra ruinene av en av byene
Fra ruinene av en av byene

i denne byen bodde det ca. 2000 mennesker.
Eirik i en av doraapningeneEirik i en av doraapningene
Eirik i en av doraapningene

Hoyden paa en voksen mann i Argentina paa 1500-tallet var ca. 150 cm. Idag ca 170 cm.
Gatebilde fra HumahuacaGatebilde fra Humahuaca
Gatebilde fra Humahuaca

, det er denne gaten mennene gaar nedover paa karnevalet.
Det gamle raadhuset i HumahuacaDet gamle raadhuset i Humahuaca
Det gamle raadhuset i Humahuaca

klokkene er de 3. eldste i verden, fremdeles i bruk. Etter Munchen og Barilloche.

29th July 2008

Likte det med at dersom mannen takket nei til å danse, så har damen rett til å piske han. Noe å innføre på fremtidige benkefester i nabolaget???!!!! :) Atter en gang god bedring til Jane!
1st August 2008

babelfish fresco de la pizca
Hola, espere que esté ida la erupción y usted está bien. I `m que va a tener el partido de jardín el 23 de agosto. esperanza usted estará allí el próximo año. Mirando adelante a su entrada siguiente att el blogg. Respetos Morten
3rd August 2008

saludos
Hello, today we (with Juan) check your blog. Lovely pictures, although we can’t understand anything of course. We hope you continue enjoying your tripe all round South America. Alfonsina

Tot: 0.185s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 29; dbt: 0.1452s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb