San Pedro de Atacama

Chile's flag
South America » Chile » Atacama
August 3rd 2008
Published: August 7th 2008

Lama - underveis til San Pedro de AtacamaLama - underveis til San Pedro de AtacamaLama - underveis til San Pedro de Atacama

Hoyde: 4000 moh. Atacamasletten i bakgrunnen.
Dag 51.

Det er rart hvor mye lettere det er aa staa tidlig opp om morgenen naar du gleder deg til noe. Oppe 06:00 uten problem! Spiste god frokost (ristet brod med marmelade og appelsinjuice) for vi tok drosje til bussterminalen 06:30. Ganske noyaktig 07:00 gikk bussen.

Bussen kjorte via Jujuy og videre til Purmamarca. Der tok den av mot “Paso de Jama” og Chile. Store deler av turen gikk i 3500-4000 m hoyde, det hoyeste punktet paa turen var Paso de Jama som er 4400 moh. Turen gikk videre over punaen mellom snodekte fjell, sjoer og saltsletter. Vi saa mange vicunja´er langs veien. Det var et omraade med lite bebyggelse - det gikk timer mellom hver gang vi saa en landsby.

Rett for Paso de Jama stoppet vi paa den Argentinske siden av grensen for aa faa stemplet passene vaare ut av Argentina. For oss tok det 10 minutter aa faa stemplingen unnagjort. Saa vi ventet paa “resten” av bussen, en liten time, for at de skulle bli ferdig med utreise formalitetene. En jente paa bussen hadde faatt hoydesyke, saa hun maatte faa oksygen inne paa sykestuen.

Fra den Argentinske grenseposten var det 160 km til den Chilenske grenseposten, som var i San Pedro de Atacama. Underveis paa bussen fikk vi immigrasjonspapirer som skulle fylles ut, og leveres paa grenseposten. Vi hadde hort at det var streng kontroll i Chile - og det var helt rett. All bagasje ble gjenomsokt - og alle maatte levere inn en “egenerklaering" paa at man ikke hadde med mat, planter e.l. inn i landet.Kntroll av alle/hele bussen ble unnagjort paa en halv time.

To minutter med buss fra kontrollposten, og ble vi satt av i San Pedro de Atacama. Byen er veldig liten, og ligger paa 2450 moh. Vi hadde ikke ordnet med rom i forkant, og det hotellet vi hadde sett oss ut i reisehaandboken fant vi ikke. Innlosjerte oss paa Hostal Vilacoya. Byen har to minibanker, en som tar VISA og en som tar Mastercard. Den som tok VISA var i utkanten av byen, og det var lite lys der. 30 sekunder etter at Jane hadde satt kortet i den, gikk strommen - gjett hva, kortet ble selvagt “slukt”. Strommen i banken kom tilbake etter ca 10 minutter, men kortet var og ble inne i minibankautomaten. Vi gikk rett tilbake til hostellet, og fant tlf. nr. for
SaltsletteSaltsletteSaltslette

Bildet er tatt ut gjennom bussvinduet
spering av kort - og et kvarter senere var kortet sperret.

Vi hadde tatt feil av klokken etter vi kom til Chile, dvs. at vi ikke hadde husket at den maatte stilles en time tilbake. Saa trotte som vi var etter bussturen og minibank problemene, la vi oss i realiteten i 20:30 tiden. Naa har vi 6 timers tidsdifferanse med Norge.

Paa dagtid har vi 20-25 grader her, men etter at solen er gaatt ned, faller temperaturen fort til ca 5 grader. Luften her er ekstremt torr.

Tot: 0.095s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 29; dbt: 0.0409s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb