Spansk-kurs uke 3

South America » Argentina » Salta » Salta
July 25th 2008
Published: July 28th 2008

Dag 38-42.

Som vanlig startet ny uke med legebesok til Jane. Hun vaaknet mandag med utslett over hele overkroppen. Hostellet ringte etter lege paa formiddagen (med forklaring om hvordan Jane saa ut), og 5 minutter etter var legene paa plass (de kommer alltid 2 og 2, en lege og en sykepleier). De sjekket Jane - baade pust og puls, tok temp'en og gav henne en injeksjon i baken med antihistamin. De mente at Jane hadde hatt en allergisk reaksjon, mulig det kunne vaere av planter som vi passerte da vi gikk ned fra fjellet igaar, sondag. Utslettet tok mye av Janes oppmerksomhet - klodde noe helt vanvittig.

Tirsdag hadde utslettet forverret seg, dvs at det ogsaa var kommet paa beina. Dog var ryggen, armene og brystet verst. Nok en gang kom det 2 leger til hostellet. De kunne heller ikke si hva som var aarsaken til utslettet, og de ble urolig da de saa i halsen. Den var rod og irritert, og de var redd for at Jane skulle faa problemer med pusten. Derfor ble det ny injeksjon - denne gangen med en dose med kortison ogsaa (som skulle virke i 10-15 dager).

Sovnlose netter og onsdag med mer kloende utslett. Jane ble anbefalt aa gaa til hudspesialist for aa finne ut hva som var gale. Heldigvis fulgte en av de ansatte fra hostellet Jane til privatklinikken i omraadeet, og hun oversatte alt. Jane fikk en stor dose injeksjon med kortison. Denne gav henne ogsaa om rumpe i flere dager. Da vaar andre froken, Graciela, fikk vite at Jane hadde vaert hos legen, ville hun vite om det hadde vaert hos en hudspesialist. Av kvitteringen fant vi ut at legen ikke var hudspesialist, men kirurg!!? Dette resulterte i at dama paa hostellet fikk kjeft for aa ikke sende Jane til rett lege.

Graciela visste om en god hudlege, og ringte ham privat for aa ordne Jane time hos ham. Fikk time hos ham allerede samme kvelden (paa kontoret), etter at konsultasjonstiden var over. Han snakket bra engelsk, og han undersokte Jane noye. Dessverre kunne han ikke ta allergitest, siden kroppen var full av kortison og antihistamin. Jane fikk derfor ny time kommende mandag slik at han om mulig kunne finne aarsaken til utslettene. Han ga Jane tabletter som skulle tas 2 ganger daglig. Legen tok ikke betalt for konsultasjonen og tablettene, han mente det var like greit aa vente til Jane hadde med forsikringspapirene mandag.

Ellers denne uken har vi laert mer spansk, og gjort mer lekser enn paa evigheter. "Froken" liker ikke at vi snakker engelsk paa hostellet, saa hun "drar inn til klasserommet" tidligere studenter og sonner med kjaerester for at vi skal snakke spansk med dem.

Torsdagen bestilte vi ekskursjon til lordagen - til Humahuaca, og fredag bestilte vi en ny uke med spanskkurs.

Fredag vaaknet Eirik ekstremt tidlig, kl 05:00 sto han opp og leste refleksive spanske verb i 2 timer (begynner han aa bli gal!!???), for saa aa legge seg igjen i syvtiden veldig sovnig etter estudio espanol. Dette er noe Eirik paa det sterkeste ikke anbefaler - han fikk mareritt etter at han hadde lagt seg igjen. Eksempel paa refleksive verb er bl.a aa skille seg, aa separere seg, aa besvime og aa do. Eirik dromte at Jane synes han var saa stresset av spanslesing, at hun etterlot ham uten penger i Salta for selv aa reise videre paa turen.

31st July 2008

Refleksible verb
Hei, Håper Jane blir fort bedre. har dere skjekket at det ikke er noen av den merkelige maten hun kan reagere på? Opplevelsen din med refleksible verb minner meg om denne gangen jeg var på Lillehammer med en arbeidskolega som skulle skrive en avhandling om determinativ. Vi satt i fire kvelder på rad og diskuterte determinativ. Slikt påvirker psyken i negativ retning, det er uunngålig, i værste fall kan en pådra seg senskader. En kan avhjelpe problemet noe med å foreksempel høre på dansebandmusikk samtidig som en utfører en meningsløs og destruktiv aktivitet. Ellers lykke til videre med studiene.

Tot: 0.126s; Tpl: 0.009s; cc: 14; qc: 46; dbt: 0.0698s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb