Sondagstur med gondolbanen

South America » Argentina » Salta » Salta
July 20th 2008
Published: July 20th 2008

Dag 37.

I dag ble vi vekket av vekkerklokke etter en vidunderlig natt paa hotellet - nydelig madrass, vidunderlige myke puter, rent sengetoy og fluffy herlige haandklaer paa eget bad.

Idag hadde vi bestemt oss for aa ta gondolbanen til toppen av fjellet, uansett hvor lang ko det maatte vaere. Vi gikk forst tilbake til hostellet med tingene vaare. Der ble vi mottatt av Alexandria som jobber der, med beskjed om at vi i lopet av dagen kunne bytte rom igjen - tilbake til det forste vi hadde. Med eget bad - som vi kun betaler 8 NOK ekstra for pr.natt. De som hadde rommet naa maatte bare faa sjekket ut forst.

I paavente av det “nye” rommet, gikk vi da til gondolbanen. Det var heldigvis litt for den verste koen var begynt. Det var plass til 6 personer i hver gondol, saa det gikk sakte men sikkert framover. Eirik beroliget seg med at banen var sveitsisk, sa den var nok trygg iallefall (han hadde ulykken som var med Ulriksbanen i 1974 i tankene). Utsikten opp var flott, og hadde vaert enda flottere om det ikke hadde vaert disig.

Salta var en del storre enn vi hadde
Eirik ser spent ut gondolvognenEirik ser spent ut gondolvognenEirik ser spent ut gondolvognen

Vi satt i gondolen sammen med et annet par - og hun var helt hvit paa knokene av angst. Jane ga henne en vennlig klapp paa skulderen da vi kom opp - og da maste hun som en foss av lettelse over aa ha kommet seg trygt opp.
forestilt oss. Paa toppen var det laget til et nydelig hageanlegg med flotte planter og rennende bekker. Vi gikk trappene ned igjen fra fjellet; nydelige brede stier som var laget i betong og naturstein. Stien endte nede ved monumentet av general Gumes.

Etter turen var vi ganske sultne, saa vi stakk innom Que Mamma..., som er sosterrestauranten til Mamma Mia . Der bestilte vi hver vaar calzone, men heldigvis fikk kelneren bare med seg bestilling av en - den var nok for oss begge og litt til. Nydelig calzone med salami, ost, pimientos og tomat.

Brukte saa noen timer paa blogg-skriving. De som hadde nokkelen til det “nye” rommet hadde tatt den med seg, saa vi maatte vente til de oppdaget dette og kom tilbake med den (hostellet hadde ikke reservenokkel til dette rommet...)

Paa kvelden laget vi en enkel middag paa hostellet og leste spansklekser.

GondolbanenGondolbanen
Gondolbanen

Med Salta i bakgrunnen

20th July 2008

Hola, mi amigos que viajan. Todo es bueno. Brann perdido hoy. El clima es malo. La cerveza está fría y bien. Mis testículos son pequeños. Beso y abrazos Gratulerer med dagene deres :)
21st July 2008

Gumes
Hva har Gumes gjort for å få denne statuen reist etter seg, var han den første som tok gondolbanen? Har dere vert på noen verktøy butikker og sett på utvalget? noen fine økser, høvler eller lignende der nede? Samler dere på oppskrifter, det høres jo ut til å være mye god mat der. Eller er det bare det at dere er så sultene, som det heter. når en er sulten smaker alt godt. Et spørsmål til, hva heter snorker på spansk?
24th July 2008

Gratulerer med overstått bursdag til begge og god bedring til jane! Solen skinner atter en gang over oterdalen - deilig! Kos dere videre!
25th July 2008

Hei gamlenaboer:)Gratulerer så masse med overstått begge to,vi er litt trege men bedre sent enn aldri:)Følger flittig med på bloggen og syntes det er veldig kjekt å følge med dere.Vi har vært på glamat i stavanger idag,der skulle dere vært med.Kanskje til neste år?Nyt livet på loffen.Stor klem fra hommersåk:)

Tot: 0.077s; Tpl: 0.015s; cc: 11; qc: 28; dbt: 0.028s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb