How to get out of Esquel


Advertisement
Argentina's flag
South America » Argentina » Chubut » Esquel
January 12th 2007
Published: January 12th 2007
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

How to get out of Esquel


Ik heb als plaats voor dit verhaal maar voor Esquel gekozen want daar ben ik op dit moment nog of zeg maar weer. Voor de 3e keer welteverstaan maar deze week een paar mooie omtrekkende bewegingen gemaakt. Ik zal bij het begin beginnen.

Ik was in El Bolson gebleven, nadat de rook en andere dampen van het nieuwjaarsfeest een beetje waren opgetrokken zijn German, Julieta, Daniël en ik op 2 januari vertrokken voor een 3 daagse trekking. German en Julieta liepen alleen de 1e dag mee en gingen daarna weer terug want ze moesten op tijd zijn voor een bruiloft van een neef. De omgeving was wederom grandioos, het lijkt misschien meer van hetzelfde maar ik moet zeggen, dit verveeld nooit. Deze keer met z´n allen gekampeerd en dus ook mijn tent(je) voor het eerst uit de verpakking. Gekocht via het internet, nooit verder bekeken (hij zat zo mooi compact in het zakkie, ik dacht, dat laten we maar zo). Het bleek dus een zeer kleine tent met maar 1 tentdoek laag. Zie de foto´s. Bij mooi weer is ie perfect, ik pas er prima in, gezellig samen met mijn rugzak maar ik denk dat ie voor zuid patagonia toch iets aan zomerse kant is. Daar is zeker af en toe regen en het is een stuk kouder. Ik zie wel, misschien dat ik daar een nieuwe tent koop, zo gek duur zijn ze hier niet. Na alle grappen over mijn tent te hebben aangehoord, zijn we aan het koken geslagen, fikkie stoken, pannetje erin, duurt allemaal wel wat langer maar het resultaat is des te beter, we voelden ons behoorlijk outdoor.
De 2e dag hebben Daniël en ik afscheid genomen van German en Julieta en zijn met z´n 2-en verder gegaan. Wederom schitterende omgeving (ik weet het, ik val in herhaling) en wederom fikkie stoken en koken. Fles huisgebrouwen bier erbij, ja het leven is goed in de bergen. De 3e dag weer richting El Bolson gelopen. Aan het eind van de trek moesten we nog 8 km naar het dorp lopen!! Liften dus maar, eerst achterin een pick up en daarna hangend aan een wegwerktruck (die ging maar 20 km per uur dus zo gevaarlijk was het niet). Zie de foto´s. De bestuurder had waarschijnlijk de hele dag alleen gewerkt en was om een praatje verlegen want hij praatte honderd uit.
De volgende dag zijn we naar Esquel
German preparing the meatGerman preparing the meatGerman preparing the meat

Serious business in Argentina
(deel 1) vertrokken, beetje moe en van plan om daar een beetje uit te rusten. ´s Avonds maar eens goed op stap geweest, goed geadviseerd door een gozer die in het hostal werkte. Rond 6:30 am geëindigd in een zowaar echte discotheek met de niets aan het toeval overlatende naam "disco"! De volgende dag dus maar weer uitrusten en later op de dag nog een mountainbike gehuurd. De dag erna vertrok Daniël ´s avonds richting het zuiden (hij heeft iets minder tijd dan ik). Ik had inmiddels mijn plan weer een beetje gewijzigd. Enthousiast gemaakt door een zwitsers meisje ben ik maandagochtend vroeg vertrokken naar Futaleufu (spreek uit Foetalefoe) net over de grens in Chile. Haar vriend werkt daar als safety kayaker voor het raften. Het is de beste white water rafting rivier van Zuid Amerika en heeft rapids 4 en 5. Men zegt dat de rivier in de top 3 van de wereld staat voor wat betreft rafting. Maak me gek, gooi je haar los!!!!! De weg erheen, de grensovergang in de bergen, de setting van dit kleine dorpje, dit alles maakte al veel indruk. Tijdens de grensovergang leerde ik Mark en Sara uit Engeland kennen en Marcelo uit Buenos Aires. Hij is een sportjournalist (kijk dat zijn de betere gasten om te leren kennen) en wilde Mark (zware Arsenal fan) en mij wel meenemen naar een voetbalwedstrijd wanneer we in Buenos Aires zijn. Enfin, Marcelo deed het woord in Futaleufu en regelde eigenlijk alles, achterin de pick up vanaf de grens, rafting, onderdak, eten. En de rest volgde gedwee, lekker makkelijk toch. En dan het raften, ongelofelijk, nooit zoiets meegemaakt!! Het was maar anderhalf uur in de boot maar ik was kapot, het is rapid na rapid, soms een paar minuten rust. Er werd ook op het hart gedrukt je goed vast te zetten want als je hier eruit sodemieterd heb je het echt slecht. Gelukkig niet gebeurd maar ik heb me af en toe goed schrap moeten zetten. Er zijn nog wat foto´s gemaakt met de camera van Mark, wellicht volgen die later nog. De volgende dag zijn we wezen kayaken met de 2 safety kayakers van het raften. 2 Locale gasten die werkelijk alles met een kayak kunnen. Met de kayak van 3 meter hoog van de rotsen in het water etc. Eerst een training in het omvallen en het lostrekken van het schort dat de kayak afsluit voor het water. Daarna de rivier op, rapids 2 en zelfs 1 keer een 3. Mark en ik donderde gelijk om en de training was dus niet voor niets. Gelukkig waren die 2 gasten er elke keer zeer rap bij. Op 1 of andere manier vond ik het soms nog enger dan het raften. Dit moet je echt helemaal alleen doen en dat ding is onstabiel als de pest. Sara was verreweg het best, geen 1 keer omgevallen. Mark geloof ik 4 keer en ik 2 keer.
De volgende dag weer terug richting Esquel (deel 2). Ik kon helaas geen ticket meer kopen voor de nachtbus naar Rio Gallegos (2000 km richting het zuiden) dus had ik het lumineuze idee om naar het Nacional Parque Los Alerces te gaan voor een nachtje kamperen in mijn tentje. Dat is maar 60 km van Esquel vandaan en erg mooi. Alvast een ticket voor de volgende dag naar Rio Gallegos gekocht. Dit dagje (en nachtje) kamperen had zo zijn positieve en zijn negatieve kanten. Laat ik maar met het positieve beginnen. Op de camping maakte ik meteen kennis met mijn zeer lieftallige buurvrouw Natalie, een rotsklimster uit Buenos Aires. Gezellig samen
Muchos Boludos!!!Muchos Boludos!!!Muchos Boludos!!!

Happy New Year!!!!!!
gekookt en een flesje wijn achterover getikt. De volgende dag een mountainbike gehuurd en samen een flink stuk langs het meer gefiets. Daarna mijn spullen gepakt, afscheid genomen en een afspraak in Buenos Aires gemaakt (ik kan daar inmiddels wel een maand blijven, zoveel adressen inmiddels). Wat blijkt (nu dus het negatieve), mijn bus (de enige bus die mij op tijd in Esquel kan brengen) is een kwartier te vroeg en is al vertrokken. Alle bussen zijn hier altijd te laat en ik heb weer net die ene bus in heel Argentinië die te vroeg is!!??? Nou ja wachten maar op de volgende bus (kleine kans nog om op tijd te komen). Die bus was zo vol dat er niemand meer bij kon. Uiteindelijk de 3e bus kunnen nemen, ´s avonds laat in Esquel (deel 3) aangekomen, mijn aansluitende bus allang weg (130 pesos naar de maan, toch 30 Euri´s) en dus maar weer een nachtje in Esquel slapen. Deze ochtend vroeg een nieuwe ticket gekocht en nu blijf ik hier op het busstation. Ze kennen me hier inmiddels al, ik heb alle loketten al een keer gehad voor hetzij vragen, tickets, etc. Ach, ik doe net of ik gek ben en er zijn ergere dingen op de wereld. Ik ben klaar voor mijn eerste echt marathon busreis, 22 uur naar Rio Gallegos, iets meer als mijn vlucht van Amsterdam naar Santiago. De bussen zijn top hier, je krijgt maaltijden en drinken geserveerd dus dat zit wel goed. Vanuit Rio Gallegos wil ik direct door naar El Calafate in Zuid Patagonia.
Jullie horen van me, groetjes Erik

English version:

I call this episode how to get out of Esquel because i am here now for the third time.
I will start at the beginning. I left you in El Bolson, after the new years party. The 2nd of january German, Julieta, Daniel and I started trekking for 3 days. German and Juli only for 1 day because they had not that much time. The trekking was again wonderfull, used my tent for the first time and it was really small (didn´t knew that, bought it from internet and never unpacked it!!??). The rest made all kinds of jokes about it but my and my backpack could fit in, very cosy with my backpack. See the pictures. We made a great dinner in the campfire and felt really outdoor. In day 2 Daniël and I continued and said goodbye to German and Juli. Again great views, a wonderful sighttrip in the snow and cooking at the campfire. After a hard third day we were very tired, luckily we had a great hitchhiking adventure hanging outside on a big yellow vehicule, see the pictures.
The next day we left for Esquel (part 1), we didn´t do much, resting and 1 night of partying. That ended at 6:30 am in a real discotheque named "disco". That´s what i call an original name and no doubt about what you can do there. After that night we rested again, rented a mountainbike. A day later Daniël left for the south of Patagonia and I changed my plans again. I heard stories from a swiss girl about Futaleufu, just over de border in Chile, for some great white water rafting. This river is in the top 3 of the world i was told. At least it´s the best one in South America. Class 4 and 5 rapids. The ride to Futaleufu was great, the landscape, the borderpassing in the mountains the setting. Almost isolated of the rest of the world. At the border i met Mark and Sara from England and Marcelo, a sportsjournalist from Buenos Aires. When Mark and i are in BA, he is willing to take us to a soccer game! From the border Marcelo took care of everything, the ride in a pick up to the village, the rafting, the food, the hospedaje. And we followed, why try the hard way!!! The rafting was amazing, never had such an experience. Rapid after rapid, very little time to rest. Luckily nobody felt overboard, otherwise you had a big problem. Very glad i did it. The second day we went kayaking, class 2 and one class 3 rapid. First we had some training from 2 locals guys, they are amazing with the kayak. The training was how to get out of the kayak when you tumble in the water. This was necesarry because Mark and I felt a few times, Sara was the best, not one time in the water. Sometimes it felt more scary than the rafting.
The next day back to Esquel (part 2) and try to buy a ticket for the nightbus to Rio Gallegos in the south to reach El Calafate. But no tickets available, so what now. I decided to spent a night and day at the national park Los Alerces, camping again. I already bought a ticket for Rio Gallegos the next night. The park was very nice, lakes, forest, good weather etc. At the camping i met my neighbor, the lovely Natalie, a rockclimbster from Buenos Aires. We decided to cook together and drank a bottle of wine, very good evening. The next day we rented a mountainbike and cycled a big tour with great views. After that it was time to say goodbye and we made an appointment to meet in BA. I got so many adresses in BA already, i easily could stay a month there!! Than, i found out that my bus was already gone (first bus in South America that is to early) so i had to wait and wait and wait. Finally i arrived late in the evening in Esquel (part 3) and my bus to Rio Gallegos was gone for hours!! Lost 130 pesos..... but there are worse things in the world. So i had to spent the night in Esquel again. This morning a bought a new ticket for this night and stay at the busstation now. All
2nd camping2nd camping2nd camping

A nice homebrewn beer after a hard day of hiking. By the way look at my small tent
the people working at the busstation know me now, i had every counter for buying tickets, asking questions but i don´t care, just act if i am a little bit crazy. But now I am ready for the 22 hours busride to Rio Gallegos and finally leave Esquel.


Additional photos below
Photos: 28, Displayed: 28


Advertisement

HitchhikingHitchhiking
Hitchhiking

On this huge machine
Another river crossingAnother river crossing
Another river crossing

Look at the color of the water.


12th January 2007

Top verhalen, man!!! Ben jaloers op je, goeie beslissing van je geweest!!! Bart
15th January 2007

Tja.....
Haa Eric, Allereerst de beste wensen en een fijn 2007, zo te zien gaat dat wel lukken. Ik dacht ik ga ook eens een weekje weg Naar Koerdistan, beetje koud -15. mmm misschien moet ik jou kant maar eens op komen veel warmenr Leuke avonturen maak je mee, Als je ooit hulp nodig heb :-). Groeten uit een nat Nederland Edgar
22nd January 2007

Ha die Eric, inderdaad who the hell is that guy??? I would say he's a smart ass! Hou ons op de hoogte! Groetjes Lijnie.

Tot: 0.072s; Tpl: 0.015s; cc: 12; qc: 30; dbt: 0.0374s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb