Buenos Aires

Argentina's flag
South America » Argentina » Buenos Aires
November 5th 2007
Published: November 6th 2007

Wat een stad....enorm groot, 4 miljoen inwoners in het centrum, mooie oude gebouwen, fantastische parken, leuke oude straatjes, super deluxe shopping malls. Neem alleen al de grote weg door het centrum loopt heet Avenu 9 de Julio. Deze weg is 7 banen breed in één richting dus 14 totaal. Daar kunnen dan met de Argentijnse rijstijl minimaal 9 auto´s naast elkaar rijden. Probeer dan maar eens over te steken!! Oversteken?! Het is eerdere een sprint wedstrijd.

De backpackers waar ik nu zit heet "The Clan". Een mooi zooitje mensen bij elkaar. Een grote koelkast met 650cl flessen bier staat in de hal. Zelf pakken en een streepje achter je naam zetten. s´avonds komen de mooie verhalen van iedereen los en worden reistips uitgewisseld. Martina, laat ik haar de receptioniste noemen, weet alle beste plekjes in de stad en verteld gelijk hoe je daar moet komen.

Martina vroeg gisteren (2-11-2007) of ik zin had om mee te gaan naar een concert van Travis en The Killers. Er was een kaartje over. Wat vrienden van haar en enkele backpackers van de clan gingen. Eerst moesten we even bij haar ouders langs de kaartjes ophalen. Bleek haar vader ambassadeur voor Argentinië in enkele landen geweest te zijn. O.a. in Roemenie had het hele gezin een tijd gewoond. Een mooi verhaal vertelde hij over het feest wat de NL ambassade gaf toen Willem Alexander en Maxima trouwden. Uiteraard werd de Argentijnse ambassadeur uitgenodigd. Hij fungeerde op het feest als surrogaat vader van de bruid. Erg aardige mensen. Het concert was goed ondanks dat ik Travis als openings act beter vond als The Killers wat erg op Queen lijkt.

Uiteraard hang ik ook de toerist uit. De bekende plaatsen bezoeken en foto´s maken. Plaza de Mayo met het bekende balkon waar Evita het volk toesprak en waar de dwaze moeder nog steeds op donderdag protesteren. En het kerkhof in Recoleta waar Evita begraven ligt. Dit is een vreemde gewaarwording. Het is echt een toeristen attractie met verkopers van soeverniers en snack voor de deur. Maar tevens is het ook een kerkhof waar toen ik eruit liep een lijkkist net uit een lijkwagen gedragen werd met de bedroefde familie er achter. Het kerkhof bestaat uit allemaal kleine gebouwtjes. De een nog mooier dan de ander. Kleine marmeren graftombes. De kisten worden in deze graftombes gezet en dus niet onder de grond begraven. In de graftombe van de familie Duarte ligt Evita en dit is dus "de" toeristische atractie.

De hele groep van The Clan gaat naar het voetbal. De Bocca Juniors, de club waar Maradona speelde, tegen Racing sport. Dit is een lokale derby wat de emoties alleen maar hoger op zullen drijven. Een totale gekte. Vanaf het begin tot het einde werd het gezongen en op en neer gesprongen. Toen zo goed als het hele stadium aan het springen was bewoog de betonnen tribune waar we op zaten gewoon mee. Alleen toe Boca hun derde treffer scoorde werd het even stil aan de Racing kant om even daarna nog harder terug te komen.

Zondag is in San Telmo een antiek en kust markt dus dat leek me wel gezellig. Met een lekker zonnetje en veel muziek was dit erg gezellig. Eindelijk na 3 dagen was ik ook getuigen van Tango dansers. Midden op straat werden er demonstraties gehouden. Als ik terug kom ik Buenos Aires ga ik zeker nog een van de vele tango shows bezoeken.

Wat algemene info:Buenos Aires is de hoofdstad van Argentinië, maar ook de stad van Evita Peron, de Dwaze Moeders, de stad van de tango en van Diego Maradona. Kortom een stad, die u gezien moet hebben! Zonder twijfel is Buenos Aires ook de meest Europees aandoende stad van Zuid-Amerika. Een stad met meer dan 10 miljoen inwoners, verdeeld over 40 verschillende wijken, de zogenaamde barrios, met elk hun eigen karakter. Vanaf de zestiende eeuw vond een niet aflatende stroom migranten met name uit Italië, Frankrijk en Spanje zijn weg naar de stad aan de Rio Plata. De sfeer van hun geboortestreek is nog altijd terug te vinden in de wijken waar ze zich na aankomst vestigden. Zo proeft u in de oude volkswijk La Boca, waar de bewoners voornamelijk van Italiaanse afkomst zijn, nog de uitbundige Zuid-Italiaanse cultuur en wanneer u door de smalle steegjes wandelt, waant u zich in de buitenwijken van Napels. In de wijk San Telmo ontwaakt de Tango bij het avondrood en bruist de muziek de hele nacht, terwijl de wijk Palermo met zijn 400 hectare grote park de plek is waar jong en oud zich in het weekend vermaakt. Buenos Aires is een stad van immigranten en dit bepaalt dan ook het karakter van deze metropool.

Wikipedia Buenos Aires

Tot: 0.106s; Tpl: 0.015s; cc: 12; qc: 54; dbt: 0.0515s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb