En død sæl og en stor ballon

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Otago
September 7th 2007
Published: September 22nd 2007

Britta og søløvenBritta og søløvenBritta og søløven

En ordentlig én var det, og vi ville ikke komme for tæt på

Catlins

Vi forlod narkohandler byen Bluff og kørte gennem Catlins regionen via Southern Scenic Route langs kysten mød øst, og tilbage nordpå mod Dunedin. Landskabet havde ændret sig en del i forhold til de tidligere dages regnskove og bjerglandskab. Det sydlige og sydøstlige New Zealand var noget mere fladt, og bestod mest af grønne rullende bakker med græssende får. Faktisk mindede det mest af alt om en scene fra Teletubbies - har vi hørt!

Wild life

Vi kørte ind til Waipapa Point, der er et fyrtårn ved den sydligste spids af New Zealand. Vi kørte af helt små grusveje derud, og det sidste stykke er over privat land, hvor man selv skal ud og åbne og lukke porten så de græssende får ikke render ud. Fårene vader overalt, og helt ned til stranden. På stranden så vi noget der lignede en død sæl, og som vi kom tættere på var der ingen tvivl om at det var en livløs New Zealandsk pelssæl. Kun et par meter derfra vågnede den døde sæl pludselig, og vi fik et kæmpe chok. De er altså ikke helt små sådanne dyr... Men den var nu ganske fredelig, selvom den konstant holdt et godt øje med os. Den var ufattelig dvask, og vendte kun hovedet hvis vi kom for tæt på. Vi ville ikke genere den, og efter 10 minutters tid kørte vi videre
Vi fortsatte langs kysten, og passerede Niagara Falls (!) på vej til Purakaunui Falls. Det skulle efter sigende være New Zealands mest fotograferede vandfald, men vi var nu ikke så imponeret. Længere nordpå tjekkede vi Canibal Bay hvor vi mødte et par enorme søløver. Vi var så heldige at kunne gå sikkert på en lille sandbakke ved klitten og komme helt tæt på dem, da de lå lige neden for bakken. Nogle kæmpe dyr der var lige så dovne som sælen ovenfor, men de var ret imponerende når de endelig rejse sig og brølede dovent når man kommer tæt på.
På vej mod Nugget point stoppede vi ved Roaring Bay, hvor der var bygget et lille skur hvorfra man på ét bestemt tidspunkt af døgnet kan se små pingviner komme op på land. Det er de små gul øjede pingviner der kun lever på New Zealand, og er en af verdens mest truede pingviner. Nøjagtig da vi kom ned i skuret kom 2 pingviner hoppende op fra havet, så det var et temmelig heldigt tidspunkt at komme på. Selvom de var små og langt væk, var også de spændende at se vilde, frem for i fangeskab.

Ikke kun varm luft

Herfra gik det til Dunedin og Otago peninsula. Vi blev der en nat, og brugte den næste dag inde i byen. Det var meningen vi skulle fortsætte mod Cristchurch derfra, men efter lang tids overvejelse bestemte vi os for at køre tilbage til Queenstown for at nappe en luftballon tur. Vi vidste ikke hvilken campingplads vi ville bo på i Queenstown, og vi skulle ringe og oplyse dette til luftballons firmaet inden de lukkede. Da klokken var 15 og der var 4 timers kørsel over bjergene, havde vi temmelig travlt...
Men vi nåede til Queenstown, og den næste morgen blev vi hentet kl. 7.00 ved campingpladsen. Det var en smuk morgen, og det var helt skyfrit. Vi startede med at hjælpe til med at blæse ballonen op og gøre den klar. Inden for en time steg vi langsomt mod himmelen, og det var en overraskende blid start. Britta var noget nervøs på vej op, og turde ikke kigge ned. Efter 10 - 15 minutters stigning vænnede hun sig til det, og nød resten af turen helt vildt. Det var en sindsyg oplevelse og fantastiske udsigter deroppe, hvor vi kom op i mere end 2 km. højde. Vi kunne se langt hen over de sneklædte bjerge, og helt til Mt. Cook vi ville besøge senere på dagen. Det var noget af det flotteste vi begge har set, og vi afsluttede med morgenmad og champagne da vi fik fast grund under fødderne. Helt sikkert noget vi kunne finde på at gøre igen. Det var ikke kun varm luft, der var også en ballon og en kurv...

Ikke dødIkke død
Ikke død

Sælen var alligevel ikke død, og gav os noget af et chok da den vendte sig
Ordentlig basseOrdentlig basse
Ordentlig basse

På vej derfra rejste sælen sig endeligt op, så vi kunne få et billede af det store dyr.
Purakaunui FallPurakaunui Fall
Purakaunui Fall

Efter sigende det mest fotograferede vandfald i New Zealand, men vi syntes måske ikke helt det var den 3 kvarter lange tur værd
Dramatisk kyststrækningDramatisk kyststrækning
Dramatisk kyststrækning

Hele vejen mod Dunedin langs kysten var der fantastiske udsigter
Doven dyrDoven dyr
Doven dyr

Der var ikke meget mere gang i denne end den døde sæl
Kæmpen vågnerKæmpen vågner
Kæmpen vågner

Det tunge dyr rejser sig langsomt fra sin søvn
Ikke for tæt påIkke for tæt på
Ikke for tæt på

Den markerede sig en gang imellem med nogle halvkvalte brøl, hvis vi kom lidt for tæt på
Nedgravet søløveNedgravet søløve
Nedgravet søløve

Den anden søløve forsøgte ihærdigt at gemme sig ved at baske sand hen over sig selv. Her har den lige rejst sig fra sit sand skjul
Vedens mest sjældne pingvinVedens mest sjældne pingvin
Vedens mest sjældne pingvin

Den guløjede pingvin er verdens mest sjældne. Ikke nem at se, men der er én nederst til venstre, og én til øverst til højre
SkjulSkjul
Skjul

Vi måtte ikke gå helt ned til stranden, til gengæld var der bygget et skur man kunne iagttage pingvinerne fra
Lille pingvinLille pingvin
Lille pingvin

Dette var det tætteste vi kunne zoome på den lille pingvin
Nugget PointNugget Point
Nugget Point

Fyrtårnet ved Nugget Point
Udsigt fra Nugget PointUdsigt fra Nugget Point
Udsigt fra Nugget Point

Klipperne for foden af fyrtårnet er yngle sted får sæler, søløver, elefant sæler og pingviner. Vi så kun et par sæler
Taiaroa HeadTaiaroa Head
Taiaroa Head

Spidsen af Otago Pininsula, hvor både pingviner, sæler og albatrosser bor
Taiaroa HeadTaiaroa Head
Taiaroa Head

En måge skråler foran fyrtårnet ved Taiaroa Head
Rede bygningRede bygning
Rede bygning

Et par plettede topskarver i færd med at bygge rede

Tot: 0.116s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 56; dbt: 0.0538s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb