Vantar pa battre vader

Oceania » New Zealand » North Island » Wanganui
December 8th 2005
Published: January 1st 2006

Whanganui-paddling

Vadret uppe i Tongariro verkar inte bli battre pa ett tag, sa medan vi vantar ger vi oss ut pa andra vildmarksaventyr. Vi hyr kanoter och paddlar pa Wanganui River vilket ar en "Great Walk" som inte ar en vandring utan just en paddling. Fyra dagar och tre natter spenderas i ganska lungt tempo i och vid floden. Eftersom vi paddlar medstroms behover man oftast inte anstranga sig, utom i forserna da man far paddla dessto mer for att undga kapsejsning. Bara vid nagra tillfallen ar vi nara att valta men vid manga tillfallen blir Linnea overskoljd av vagor eftersom hon sitter langs fram. Den mesta tiden ar vadret har faktiskt hyfsat men en och annan askskur gor att man blir blot ovanifran ocksa.
Omradet ar otroligt vackert, klippvaggar stupar brant ner i floden. Aven har ar vi inneslutna i en nationalpark och vi spanar efter utrotningshotade djur men ser mest getter, en hjort, en papegoja(pa vagen dit) och en hel massa ankor. Grey Ducks, enligt fagelboken. Ett annat djur vi stiftat nara bekantskap med under paddlingen ar sandflugan. Det kanns inte jattemycket nar man blir biten, men Linnea intygar att 120 bett spritt over fotter, underben, underarmar och nedre delen av ryggen kliar otroligt mycket i efterhand.
Tyligen har man spelat in en film pa floden, "River Woman", som ska ha premiar i januari. Om ni inte orkar vanta pa vara bilder, far ni kanske ga och se den.
Tillbaka i civilisationen mots vi av tre avgassprutande jet-batar och blir upplockade av kanotuthyrningsforetaget som skjutsar tillbaka oss till National Park for ett nytt vandringsforsok. Vadret ska dock bara bli samre sa vi bestammer oss for att skjuta pa denna vandring pa obestamd tid och trostar oss med bubbelpools bad utomhus i regnet innan vi beger oss vidare soderut.

Tot: 0.074s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0454s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb