Huvudstaden

Oceania » New Zealand » North Island » Wellington
December 14th 2005
Published: January 1st 2006

Wellington

Sa har vi da anlant till den Nya Zeelandska huvudstaden, men bor fortfarande i talt. Var "snigel" anvands flitigt eftersom det bade ar billigt och bra att bo pa det sattet.
Vi traskar runt i stan och forsoker skaffa oss visum till Indien for framtida behov. Detta ar extremt svart visar det sig eftersom den indiska ambassaden bara accepterar bankcheckar som betalning och ingen bank vill utfarda en check om man inte har ett konto i den. Otaliga timmar har agnats at att ga runt till olika bankkontor och nu har det nog faktiskt ordnat sig till slut.
Pa observatoriet i botaniska tradgarden lar vi oss att hitta pa sodra halvklotets natthimmel och kan faktiskt med sakerhet hitta sodra korset och med hjalp av det tala var soder ar. Orion som har ar uppochner ar del i stjarnbilden ankan som ni kan forsoka hitta darhemma, men da blir ju ankan upp och ner forstas. I botaniska tradgarden forsoker vi ocksa lara oss lite mer om floran och letar oss runt bland diverse ormbunkstrad och kaoritrad.
Wellington ter sig som en trevligare stad an Auckland. Har finns tom enstaka gagator, stora, tuffa museum och fula parlamentsbyggnader. Dessutom verkar har handa saker. King Kong har premiar med stor "Red carpet Event" stjarnglans och avsparrningar. Sjalva har vi varit och sett Narnia pa bio.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.009s; cc: 15; qc: 30; dbt: 0.0306s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb