Djævlens bad

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Taupo
December 16th 2008
Published: December 20th 2008

Vi skulle tidligt op i dag, da vi skulle køre ca. 30 km. til det termiske område Wai-O-Tapu, hvor en gejser hver dag bliver aktiveret til at springe kl. 10.15. Det var ikke noget problem at komme op, Anton vækkede os allerede 6.15. Det har regnet hele natten, så vi var glade da det så ud til at klare op.
Da vi sad og ventede på, at gejseren skulle blive aktiveret med sæbe, begyndte solen bare at brænde igennem og det var rigtig varmt, dejligt på en dag, hvor der var lovet byger.
For 100 år siden var der et åbent fængsle i området, hvor fangerne blev sat til at rydde området og plante skov. I dag er det den største menneskeskabte skov på den sydlige halvkugle. Når fangerne havde været i gang en hel dag, var de både trætte og beskidte. De kendte til de varme kilder i området og en dag tog de deres tøj med for at vaske det. Pludselig stod en vandstråler ud og fangerne løb forskrækkede bort. Siden har man fundet ud af, at det var sæben, der aktiverede gejseren og dette gøres nu hver dag kl. 10.15. Det var meget sjovt at få historien og se gejseren, der først lavede en masse sæbeskum, før den begyndte at sprøjte op, men den gejser vi så i går, var alligevel mere imponerende. Bagefter gik vi en tur i det termiske område. Anton havde ellers været lidt pjevset og ikke rigtig villet med ud at gå, men da det var en markeret rute med ”poster”, blev han fyr og flamme og guide os andre i den rigtige retning. Vi havde ellers ikke troet, vi ville gå hele turen, men med Anton som fortrop, kom vi rask omkring. Der var svovlhuler, boblende champagnesøer, vulkankratere og fantastiske farver i de mange forskellige mineralske søer.
En is udsatte frokostsulten og vi satte kurs mod Lake Taupo ca. 50 km. derfra. Turen gik fint og da vi kom til byen var vi heldige at køre forbi et supermarked, hvor der blev handlet ind. Vi ankom til campingpladsen ca. 13.30, hvor vi spiste frokost. Det gav os en lang og dejlig eftermiddag, hvor Thomas endelig fik barberet sit lange skæg af. Der er en ret god pool her, så ungerne skulle selvfølgelig ud at bade. Det viste sig, at der er en hel del andre danskere på pladsen, så de fik sig hurtigt et par legekammerater; Markus og Maja på hhv. 5 og 7 år. Dem har de leget med først i poolen og siden på legepladsen, hoppepuden og her i camperen. Især for Anna er det rigtig rart med lidt adspredelse og leg med andre.

Tot: 0.123s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 56; dbt: 0.0579s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb