Automatka etelään alkaa

Published: November 17th 2007

Auckland Auckland Auckland

Oltiin katsomassa ilotulitusta Mt. Edenin huipulla
Viimeinen työviikko Aucklandissa meni nopeasti eteläsaaren reissua odotellessa. Koittivat työpaikalla saada Tomia jäämään Uuteen-Seelantiin pidemmäksikin aikaa töihin, mutta ei olla ihan vielä valmiita muuttamaan näin kauas. Hyvä tosin tietää, että olisi duunipaikka tarjolla. Perjantaina päästiin matkaan heti Tomin päästyä töistä. Ensimmäinen tunti matkasta meni rattoisasti ruuhkassa natiivien matkatessa suburbeihin tai viikonlopun viettoon. Tomi sai juuri ennen lähtöä töistä vinkin, että ei kannata mennä muun massan mukana päätietä, vaan oikopolkua maanteitä pitkin.

Taas tuli todettua, että kaverit täällä pitävät vauhdista, koska sellaisilla teillä missä Suomessa olisi kuudenkympin lätkä, niin täällä voi posottaa satasta. Illan tullessa huristeltiin loppupätkä matkasta Taupoon pitkien valojen voimalla, kun ei paljoa muita valoja ollut tarjolla. Rekan tullessa eteen kuhnailemaan (eli ajamaan 99km/h), niin pitihän siitä päästä ohi. Onneksi sitä varten oli ripoteltu sinne tänne ohituskaistoja. Ne valitettavasti oli aina ylämäkeen, jolloin meidän koslakin hyytyy. Siinä sitten aina jännäiltiin riittikö kilometrin pituinen kaista ohi pääsemiseen 😉 Illalla hostellille saavuttuamme respa oli kiinni, mutta onneksi pöydällä oli lappu odottamassa ja avain vieressä, joten mentiin untenmaille aika nopeasti.

Seuraavana päivänä käytiin kaupassa ostoksilla ja nautittiin aamiainen autossa Haka-putousten parkkipaikalla. Putoukset eivät sinänsä olleet mikään vaikuttava nähtävyys, mutta vesi oli todella sinistä. Putousten jälkeen matkattiin lähistöllä sijaitsevalle hunajafarmille, jossa maisteltiin monenlaisia hunajia. Tuli siinä samalla maistettua hunajaviiniäkin, mutta se ei ollut mikään makuelämys. Tuli mieleen lähinnä Perussa nautittu ylimakea pisco. Kermalikööri oli makuvoittaja, mutta siinä taas ei ollut yhtään hunajaa. Makeakokeilujen jälkeen oli aika jatkaa matkaa kohti Wellingtonia. Ensimmäinen välietappi oli Palmerston North, jossa vetäistiin pikainen lounas paikallisessa puistossa ja jatkettiin taas matkaa. Muutettiin reissusuunnitelmaa sen verran, että ei mentykään ihan Wellingtoniin asti, vaan jäätiin kolmenkymmenen kilometrin päähän Paekakariki-nimiseen kylään. Sieltä löytyi mukava mäen päälle rakennettu hostelli. Paikasta oli hienot maisemat ja oli muutenkin varsin kotoisan tuntuinen.

TaupoltaTaupolta
Taupolta

Matka taas jatkuu. Makelainen valmistautuu tuleviin maisemiin asettamalla tyynyn nukkumakayttoon ;)

Tot: 0.144s; Tpl: 0.022s; cc: 13; qc: 76; dbt: 0.0951s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb