Tongariro Alpine Crossing

Be warned!

Tongariro Alpine Crossing

English (Lisa)

Saturday we woke up at 6 (- a.m. that is), in order to be at the starting point of the Tongariro Alpine Crossing hike at 7:30. This hike is one of the most popular 1-day hikes of New Zealand. It is 19,4 km long and encompasses 800 m of climbing and 1100 m of walking down. As you can see on the picture, trying to get back down the mountain sometimes isn’t as easy as it sounds.
In the first part of the hike we went through a volcanic area. Only low vegetation was present and the landscape was very rocky. Everywhere, you could see lava – if you spot a black rock on the pictures: it’s lava. The views were stunning. Sadly Mt Doom was partly covered in clouds today. We went this early, because it was forecasted that it would get quite windy in the afternoon. As we approached the highest point at about 10:00, it was already extremely windy. Whilst walking up the steep slope covered with loose rocks, we had a hard time keeping balanced due to the strong wind (or rather: storm).
After some time of descending, we entered a landscape that was completely different from the one we’d been walking in up till so far. We now saw the fumes of some thermal spring and golden grass fields. The final 1.5 hours we walked through a forest full of chirping birds and which had a stream running through it.
After 7 hours, we arrived at the end of the trail and were picked up by a shuttle bus (Nouschka fell asleep nearly right away).

Nederlands (Anouschka)

De meest die-hard dag tot nu toe. Het begon allemaal met de wekker, die ging om 5:50 (!). Toen snel ontbeten en spullen gepakt om de eerste bus te halen naar het begin van de Tongariro Alpine Crossing, naar horen zeggen de mooiste dagtocht in het land (en dat schept hooooge verwachtingen). De naam klinkt heftig, en dat is het ook. Van tevoren wordt je uitgebreid geinformeerd over alles wat je wel en niet moet doen en meenemen. In totaal is het 19,4 kilometer lang, en je klimt ongeveer 800 meter omhoog en daalt 1100 meter. Er was stevige wind voorspelt, en toen we begonnen was de lucht jammer genoeg betrokken. Toen we bij het begin aankwamen vielen onze ogen bijna uit ons hoofd bij het zien van de enorme hoeveelheid mensen die zich hier om half 8 ’s ochtends in the middle of nowhere verzameld heeft. Niet alleen de mooiste, maar blijkbaar ook de populairste dagtocht dus.
Het eerste stuk is een gemoedelijk wandelpaadje door een weids terrein met heide-achtige kleuren en bezaaid met grillige lavabrokken. De onheilspellende bergen verderop waren helaas nog steeds verscholen in de wolken. Daarna komt een steiler stuk met aardige kuitenbijters, maar je wordt nog geholpen door houten trappetjes waar nodig. Ondertussen begon het steeds harder te waaien, en terwijl we even daarvoor nog liepen te baden in het zweet kwamen de truien nu goed van pas. De wolken joegen in een ziek tempo over de bergen heen, maar lieten steeds meer ruimte open. Na de eerste top van 1590 meter kwam er een woestijn-achtig vlak stuk waarvanaf we even een blik kregen op Mt. Doom naast ons (voor de duidelijkheid: hij heet niet écht zo). Ook kon je zien wat je daarna te wachten stond: een smalle richel waarover je naar het hoogste punt klautert.
Hoe hoger we kwamen, hoe ongelofelijker het uitzicht werd over het hele gebied. Eenmaal op de richel kun
PathwayPathwayPathway

100s of people walk here every day.
je aan beide kanten uitgestrekte vlaktes, bergen en lavaformaties zien. De wind had inmiddels een stevige storm-kracht bereikt, wat niet zo fijn lopen is naast een diepe afgrond. Het pad werd steeds steiler, en de steentjes steeds losser. Tel daar de hoogte, de kou en de vermoeidheid bij op, en je snapt onze opluchting toen we eindelijk boven waren. Aan de andere kant ging je een soort van zandskiënd naar beneden want het was te steil om normaal te lopen. Een stukje naar beneden liggen de Emerald lakes, prachtig gekleurde meertjes waarnaast we even op adem konden komen.
Vanaf daar is het nog een uurtje of 2,5 lopen naar het eindpunt over mooi alpineterrein met warmwaterbronnen en door een bos. Ongelofelijk, zo veel verschillende terreinen en vergezichten op één wandeling. Uiteindelijk kwamen we na 7 uur lopen uitgeput aan bij de bus. Op de camping hebben ze ook een bad, dus je snapt zelf wel wat we daana zijn gaan doen...

Lisa on trackLisa on track
Lisa on track

She almost disappeared in the cloud.
Mt. DoomMt. Doom
Mt. Doom

Another LOTR set location :)
Anouschka in desertAnouschka in desert
Anouschka in desert

On the left you can see the path continuing upwards.
View backView back
View back

At the right in the valley there's people walking (same path as previous picture).
SummitSummit
Summit

Cold and windy.
Lisa after climbLisa after climb
Lisa after climb

She resembles a penguin don't you think?
Way downWay down
Way down

Sand skiing.
View backwardsView backwards
View backwards

The path went up the ridge.

15th January 2011

Met de foto's is het verhaal nog geweldiger. xx

Supergaaf wat jullie allemaal zien en meemaken! dat busje is natuurlijk supergaaf:d val je heel erg op of rijden ze daar allemaal in!? Die Haku falls zien er op de foto al zoo moooi uit laat staan als je er echt bent lijkt me zo! En supergrappig dat je de diehard lotr fans heb kunnen spotten haha Ik ben benieuwd waar jullie volgende ritje jullie heenbrengt!
16th January 2011

i think dan's girlfriend, frances, walked it the same day as you! weird. dan has flown up to see her after doing the walk with me. they are now heading to napier. next year we are planning to do the 3 day walk at tongariro. lovely photos, girls! luv, erik and jean

Veel liefs uit Den Haag
Fijn om jullie zo "op de voet" te kunnen volgen! een heel avontuur al. Veel liefs uit Den Haag!
17th January 2011

Routeburn
Can you look up 'Lonely Planet' and see if you want to go to Milford Sound (and cruise) while we are in Te Anau. We can make the booking. Otherwise we will have one 'spare' day in Te Anau before you start the Routeburn Track. It looks like a couple of days of rain coming - hope the van doesn't leak ha ha. Luv, Erik and Jean.

@ Erik & Jean
YES! YES! YES! Please make the booking
17th January 2011

Super leuk om jullie verhalen te lezen! Jullie hebben al heel wat gepost! Dat had ik niet verwacht, dus ik moest dit weekend even wat inhalen ;) Hahah, die camper ziet er echt heel grappig uit :P Hebben jullie al wilde beesten gezien? Heel veel plezier nog daar! :D liefs
20th January 2011

Wat beleven jullie al een hoop in een korte tijd. Heel leuk om dit allemaal te lezen. Zo blijven we allemaal goed op de hoogte. Nieuw Zeeland staat op mijn verlanglijstje! Lieve groetjes van ons uit Nootdorp
21st January 2011

Lisa ziet er inderdaad een beetje als een pinguïn uit :P.
23rd January 2011

overduidelijke pinguin. En Anouschka met Korte Broek!? Is dat superhardcore of is het warmer dan het eruit ziet? Het landschap vind ik raar. (ben jaloers :P)
26th January 2011

@ Robbert
Merci, ik voel me ook erg verbonden met pinguins. Het was redelijk wam die dag en tijdens het lopen krijg je het vanzelf ook wel warm. Boven op die berg was het niet meer echt warm te noemen, maar dat kwam vooral door de wind.

Tot: 0.071s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 32; dbt: 0.0298s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb