Fiji: Bula bula!:)

Fiji's flag
Oceania » Fiji » Viti Levu » Nadi
March 9th 2008
Published: March 19th 2008

Fiji har rundt 800.000 innbyggere og har vaert bebodd i mer enn 3000 aar. Landet bestaar av ca. 300 oyer hvor de to storste er Vitu Levu og Vanua Levu. Det offisielle spraaket er engelsk, og det snakker saa godt som alle. De har ogsaa sitt eget spraak, fijiansk, og den store indiske delen av befolkningen snakker fiji-hindi ved siden av engelsk.

Pga. av forsinkelsene paa flyplassen kom vi til Nadi ariport kl. 3 om natten. Trotte og uten noe sted aa sove saa vi sikkert litt raadville ut. Det kom i hvertfall raskt en dame som henviste oss til et reisebyraa. Mannen var svaer aa skummel og tok oss med opp i 2 etasje. Han var veldig slow motion og dro ut "motet" i det uendelige, med roverhistoriene sine. Vi derimot satt aa trippet paa kanten avstolen klare til aa stikke hvert oyeblikk😉 Han bare- Relax girls you are on fiji time everything slow, not in Norway now, relax!! Noe som virket som en evighet senere fikk vi endelig transport til Backpackestedet.

Dag 1)
Langt utpaa formiddagen vaaknet vi til deilig Fijivaer og la oss ut for aa slikke litt sol😉 Gjorde ikke stort mer den dagen!!

Backpackerstedet heter Smugglers Cove, er helt nytt og kan anbefales paa det varmeste. Med fasiliteter som internett, badebasseng, hengekoyer,air con og god mat kan det tilfredsstille de fleste!

Dag 2) Gjorde det samme som i gaar bortsett fra at vi booket oss paa en baattur som skulle ta oss ut til oyene beachcomber og Bounty.

Dag 3) Vi sto opp tidlig og reiste inn til sentrum for aa handle med oss det nodvendige vi trengte til oyturen. Vi ble anbefalt aa kjope med oss vann siden man ikke kan drikke vannet de tilbyr paa oyene, og at kjopevannet der var veldig dyrt. Sentrum var veldig kaotisk og minnet oss litt om India. Vi gjorde oss derfor fort ferdige og reiste straks til motestedet.

Hotellet vi skulle mote paa laa litt paa landet og hadde derfor ikke den kalde brisen fra havet. det merket man!!! Vi rant svette og maatte vente i halvannen time sammen med et 20-talls (svaert feminine) syngende gutter. De sang non stop gospelsangene sine og maste om solkrem og myggstikk😉 Gleden var derfor stor da vi oppdaget at de skulle til flyplassen og ikke med samme buss som oss😉

Vel fremme paa brygga
Smugglers cove:)Smugglers cove:)Smugglers cove:)

Her var det foerste stedet vi bodde paa Nadi:)
gikk vi ombord i hurtigbaaten som skulle ta oss med til Beachcomber. Baaten tar med alla passasjerer som skal ut til samme oygruppe og stopper ved hver oy. Smaabaater kommer saa ut aa henter turistene inn til oyene. Naturen var nydelig og det var helt paradis aa cruise forbi oyer saa smaa at det tar 5 min. aa gaa rundt hele oya!!

Vel fremme paa partyoya beachcomber ble vi innlosjert paa oyas eneste accomodation. Her sover man paa store sovesaler, hvor den storste rommer 80 personer. Det eksisterer ikke butikker eller restauranter saa alle faar servert 3 maaltider hver dag som vi spiser sammen paa langbord. Om kvelden varter de ansatte opp med levende musikk foer "dj'en" tar over senere. Med andre ord er det ikke stor annet aa gjoere enn soling, bading, volleyball og baren om kvelden, ikke noe daarlig liv det=)

Paa sovesalen moette vi Lene og Ida fra Bergen og en engelsk gutt de reiste sammen med. Vi gikk saa ned til baren og tilbrakte kvelden der.

Dag 4) Dagen etter sjekket vi ut og la oss paa stranden for aa slikke litt sol. Kl. 17 kom baaten aa hentet oss for aa ta
Nydelig:)Nydelig:)Nydelig:)

Vi fikk kjempefint vaer mens vi var paa Nadi og kosa oss paa stranden:)
oss med til neste oy Bounty Island. Denne oya var litt storre enn Beachcomber og med air condition paa sovesalen. Fellesarealene var koselige med sittegrupper, bordtennisbord og biljardbord=) Vi spiste middag med de andre og gikk aa la oss tidlig.

Dag 5) I dag forsov vi oss til frokost (slutter kl. 09) til tross for 12 timer med sovn😉 Vi gikk ned paa stranden for aa sole oss og tilbrakte dagen der. Om ettermiddagen ble vi underholdt av de fastboende med sang og dans foer middag. Etterpaa ble det mye biljard og bordtennis foer vi avsluttet med boklesing i hengekoyene paa stranden😉 En deilig dag😉

Dag 6) I dag vaaknet vi opp til kjempedaarlig vaer og bestemte oss raskt for aa reise inn til fastlandet. Paa oyene er det stor fare for aa bli vaerfast, og med fly videre til USA samme kveld tok vi ingen sjanser.

Vel tilbake paa Smugglers Cove fikk vi vasket klaer, spist middag og jobbet litt med bloggen foer vi reiste ut til flyplassen. Neste stopp er LA😊😊😊

Beachcomber:)Beachcomber:)
Beachcomber:)

Det var helt nydelig paa beachcomber!Hvit strand og blaatt hav!:)
Fiji-dame:)Fiji-dame:)
Fiji-dame:)

Vi ble moett av mange Fiji-damer som danset og oensket oss velkommen:)
Coconut lodgeCoconut lodge
Coconut lodge

Vi bodde paa dorm med 14 andre her paa Beachcomber!
Solnedgang paa beachcomber!Solnedgang paa beachcomber!
Solnedgang paa beachcomber!

Skikkelig romantisk:)
Lene og Ida Lene og Ida
Lene og Ida

Som vi bodde paa dormet med :)
Foelk!Foelk!
Foelk!

Vi ble kjent med flere norske jenter og to danske gutter paa festen paa kvelden!
Bounty Island:)Bounty Island:)
Bounty Island:)

Her ble vi ogsaa moett med gitarspilling og sang av de innfoedte:)
I hengekoya:)I hengekoya:)
I hengekoya:)

Om kvelden kosa vi oss i en dobbelhengekoye...kooos:)

19th March 2008

Hei!
Hei! Fy faen korr knall!!!!!! Hær må æ si d så ut som PARADIS!!!!!

Tot: 0.053s; Tpl: 0.015s; cc: 11; qc: 18; dbt: 0.0239s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb