Broome

Oceania » Australia
May 18th 2007
Published: May 18th 2007

De lucht is helemaal blauw deze ochtend. Dat belooft een lekkere warme dag te worden. En inderdaad, in de loop van de dag komt het kwik boven de 30°. We blijven tot een uur of twaalf een beetje op de camping hangen, nadat ik eerst een extra nacht heb bijgeboekt. Ontbijten, lezen, opruimen, we lopen ook nog even naar de Roebuck Bay, dat is direct aan de camping waar we op staan. Het strand is het Town Beach. Het is weer vloed, dus er is voornamelijk veel water. Er is ook een klein stukje mangrove, maar de boompjes staan vrijwel helemaal onder water. Bij het bijboeken van de extra nacht lees ik dat vandaag de hoogste en laagste waterstand van de maand mei bereikt worden, namelijk 9 meter (hoog) en 6 centimeter (laag). Bij zo’n lage waterstand zijn bij de vuurtoren verderop de dinosauruspootafdrukken heel goed te zien. Helaas zal dat net na zonsondergang zijn, en moeten we daarvoor ook weer over een stuk gravelweg.

Om twaalf uur nemen we de camper mee naar de japanse begraafplaats hier in Broome. Het is niet zo’n grote begraafplaats maar wel een mooie. Er liggen veel parelvissers. Verderop zijn ook de ‘gewone’ begraafplaats, de moslimbegraafplaats en de chinese begraafplaats, maar die zien er een stuk minder georganiseerd uit. Hierna rijden we weer naar Carnarvon Street waar we lunchen bij Blooms en waar we nog even door de straatjes lopen om nog een paar kaarten te kopen en een tshirt voor mij en maar weer eens wat geld opnemen.

Om een uur of twee rijden we naar het Crocodile Park. Om drie uur is daar een rondleiding en voeren ze meteen een aantal krokodillen. We zijn wat aan de vroege kant en lopen dus eerst het park een beetje door. Er zijn allerlei soorten, fresh water crocs, salties, alligators uit Miami, kaaimannen enz. Die saltwatercrocs zijn toch wel het indrukwekkendst, ze kunnen 7 meter worden en die bek… Zo van dichtbij toch wel heel erg groot! Het loopt tegen drieën en we gaan naar het begin van de rondleiding. Het is intussen wel heel erg druk geworden en we vragen ons af of we wel willen blijven. We besluiten dat toch maar te doen, als het niks is of het is te druk of we kunnen niks zien dan kunnen we alsnog weggaan. Tijdens de rondleiding wordt de groep in tweeën gesplitst en we gaan op weg met onze rondleider. Bij de alligators kruipt hij gewoon in de kooi en krabt er eentje lekker over z’n bolletje. De alligator reageert erop als een kat, hij gaat nog net niet spinnen, maar lijkt het wel prettig te vinden. Bij de andere krokodillen blijft hij wel buiten staan. Ze weten wel precies wat er gaat komen, want ze racen naar de hekken en sommigen springen al half omhoog. Als de rauwe kip dan daadwerkelijk gegeven wordt klappen de bekken eromheen en hap-slik-weg. De man weet ook heel leuk te vertellen en het uurtje rondleiding is voorbij voor we er erg in hebben. Hij haalt nog twee kleine crocs (1 jaar oud) en iedereen die wil mag ze nog even beethouden, zo ook Anton en ik. Het voelt heel rubberachtig en zacht aan. Er worden hier ook krokodillen gefokt voor het vlees en het leer (zoals in Nederland koeien). In de shop kunnen we allerlei dingen van krokodillenleer kopen en het ziet er erg mooi uit en het voelt ook heel lekker aan, maar helaas mogen we dit niet invoeren in Nederland dus de portemonnee blijft van koeienleer en dicht.

Hierna rijden we nog even naar Cable Beach, maar omdat het nog een uur gaat duren voordat de zon ondergaat gaan we maar gelijk door met boodschappen doen. De Indische Oceaan hebben we dus gisteren voor het laatst gezien. Morgen gaan we het binnenland in en zien we voorlopig geen oceaan of zee meer. Pas als we in Darwin zijn zien we de Timorzee weer. Na nog een heerlijke milkshake vertrekken we weer richting camping. ’s Avonds weer het verslag, het opladen van de foto’s enz en we schrijven nog even de laatste kaarten zodat ze hopelijk tijdig in Nederland aankomen.

Tot: 0.042s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0257s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1021.5kb