Waarom is dat WK voetbal op zo'n verschrikkelijke tijd?!


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
June 25th 2006
Published: June 25th 2006
Edit Blog Post

Hoi allemaal,

Hier weer even een update vanuit Socceroo-land! Wan ja, dat is eigenlijk wel het enige wat er momenteel te vertellen valt hiervandaan. Sinds ons tripje naar de Great Ocean Road hebben we namelijk niet veel gedaan. Ik heb natuurlijk doordeweeks in Sydney gezeten, en Jacq heeft zich met haar gewone bezigheden gelukkig niet verveeld. Dus ik kan een ding beloven: dit keer is het verhaal echt niet lang!!!

Beginnen bij Sydney, verhaal is nog hetzelfde. Stervensdruk, super interessant (echt een enorm grote implementatie die gaande is bij Exel, meerdere klanten van hen die met ons systeem gaan werken, verspreid over meerdere plaatsen in Australie (Perth/ Darwin/ Townsville/ Brisbane/ Sydney/ Hobart/ Melbourne/ Adelaide), kortom: erg complex, maar daardoor ook wel erg interessant. Nadeel is alleen wel dat er veel werk verzet moet worden, dus we maken dagen van gemiddeld zo’n 11 uur. Nou ja, niet echt heel erg, zit toch alleen in het hotel anders! Ik kom helaas wel wat minder aan sporten toe (vorige periode in Sydney had ik ’s avonds meer dan genoeg tijd om even een uurtje te gaan sporten in de gym in het hotel, nu ben ik al blij als dat er 1 keer van komt), maar je kan niet alles hebben. Het aller- allergrootste nadeel is eigenlijk wel het WK... dat had meneer Blatter toch eigenlijk wel even met mij kunnen overleggen wanneer ze dat konden laten plaatsvinden... en dan die tijden, dramatisch.... dus ja, dat is eigenlijk het moeilijkste van de huidige situatie: lange werkdagen, gecombineerd met korte nachten vanwege het WK. De meeste wedstrijden zijn om 5 uur ’s ochtends hier, dus helaas betekent dat vroeg opstaan en daarna maar gewoon gaan werken. Nou ja, het is maar eens in de 4 jaar, en gelukkig duurt het maar een paar weken. Het feit dat het werk zo interessant is maakt wel dat ik geen tijd heb om moe te zijn, en dat de dagen zo voorbij zijn. alleen dacht ik dat vorige week vrijdag niet hoor.... dat was de dag dat Argentinie tegen Servie uithaalde, en NL mazzelde tegen Ivoorkust. Jacq was zo verstandig geweest om te gaan slapen, maar ja... dat kan toch niet als NL speelt... Argentinie begon om 11 uur, en NL om 2 uur, dus ja, het was vrijdagavond, kon 2 dagen uitslapen.... dus maar opblijven he!! Was wel zo slim geweest om een dekbedje op de bank e leggen met een kussen erbij, dus kon lekker relaxen (moet zelfs toegeven dat ik tijdens Argentinie even een oggje heb dichtgedaan, heb de 2e helf eigenlijk niet gezien!). ik vroeg me dan ook af of ik NL wel zou kunnen afzien, maar de spanning van die wedstrijd zorgde er eigenlijk voor dat ik gaandeweg de wedstrijd steeds meer adrenaline in mijn lichaam kreeg, en dus steeds minder slaperig werd!!! Dat’s dan wel weer balen als je om kwart voor 4 naar bed moet.... nou ja, het is het allemaal waard moet je maar denken!! Een ding daar baal ik wel verschrikkelijk van, en dat is dat ik dus in sydney zit in deze periode. Vlak bij ons zit er een kroeg die door het NLs consulaat is afgehuurd voor het Wk en die live alle wedstrijden van het NLs elftal uitzendt. Maar ja, je voelt hem al aankomen... beetje alstig als je 1000 km van Melbourne vandaan zit!! Die vrijdag had ik idd wel kunnen gaan, maar ik kon het gewoon niet opbrengen om dan weer de deur uit te gaan, ben altijd zo blij als ik op vrijdagavond eindelijk weer lekker thuis ben... heel raar eigenlijk, ons huisje is thuis in B’drecht, dus dit zal nou nooit echt het gevoel hebben als daar, maar na zo’n klein jaar begint het wel een beetje asl thuis te voelen. Op zich wel fijn, en vandaar dat we de huur van het apartement weer hebben verlengd tot het einde van het jaar. Tsja, zeker met de zomer weer in het vooruitzicht is het wel prettig om hier te blijven, op loopafstand van het strand. Maar goed, WK voetbal dus. Afgelopen week regelmatig vroeg opgestaan om wedstrijden te kijken: Brazilie, maar natuurlijk vooral ook Australie!!! Wat een wereldwedstrijd tegen Kroatie zeg, sjezus. Die wedstrijd had echt alles... doelpunten, spanning, drama, een suffe scheidsrechter, en dan ook niet te vergeten de etnische spanningen hier in OZ tusen Kroatie en OZ. Ik geloof dat 5 van het OZ voetbal elftal van Kroatische afkomst zijn, en andersom een aantal van het Kroatische elftal van Ozzie afkomst. Daarnaast wonen er veel Kroaten hier, dus maakte het extra spannend allemaal. Je zag dan ook veel mensen lopen met halve Kroatische sjaals, en halve ozzie sjaals. O ja, even over de sjaals: je ziet hier dus heel veel mensen met sjaals van hun favoriete footy club lopen op straat (ook als er geen wedstrijd is). Nu met het WK zijn veel van die sjaals dus ingeruild voor de Socceroos!! Had ook echt niet verwacht dat het WK hier zo’n impact zou hebben, voetbal is echt een heel kleine sport hier. Maar tijdens de oefenwedstrijd met Griekenland was het al gekkenhuis: 98.000 mensen in het MCG, grootste aantal ooit in het MCG, zelfs meer dan met de Grand Final van het footy, of meer dan de Ashes series (de belangrijkste cricketwedstrijd die er is: OZ - UK). Kortom, voetbal leeft hier! En zeker na de overwinning tegen Kroatie, er begint een zelfde gekheid als in NL te ontstaan, vandaag zelfs het 1e liedje gehoord over het WK op de radio.. moest gelijk aan dat liedje denken dat 8 jaar geleden in NL zo’n hit was, met de stem van die NOS-verslaggever die zo begon te schreeuwen na die wereldgoal van Bergkamp tegen Argentinie! Het liedje hier is wat simpeler, maar daarom niet minder leuk, het gaat als volgt op het deuntje van “Daddy Cool” van Boney - M:
He’s crazy like a fool..... yeah yeah, Harry Kewel....
Dat gaat dan een paar keer door, en tussendoor hoor je dan een Ozzie die uitspraken van Guus nadoet met dat leuke Hollandse accent, en dan op het einde dan een ode aan Guus zelf:
He’s crazy like a moose... yeah yeah, Ozzie Goose (waarbij Goose dan natuurlijk de Ozzie manier is om Guus uit te spreken). Nou ja, komt neit echt over op papier denk ik, maar hij is grappig! Onze Guus heeft een revolutie ontketend hier! Kinderen spelen voetbal met een ronde ipv een ovalen bal, vlaggetjes aan de auto’s met de Socceroos erop (die hadden we vroeger ook in NL, die oranje vlaggetjes die in de autoramen zaten) en zelfs voetbal op de voorpagina in de krant!! En tijdens ON-Kroatie scheen het hier in melbourne ook gekkenhuis te zijn geweest, 20.000 mensen op Fed Square (waar ik de wedstrijd tegen Uruguay had gekeken) ’s morgens om 5 uur.... na de wedstrijd is het centrum van de stad een uur afgesloten geweest vanwege de feestende mensen! Grappig hoor.... en o ja, voetbal heeft hier een naamsverandering ondergaan... was het in het verleden bekend als ‘wogball’ (waarbij ‘wog’ een scheldwoord is voor immigranten uit Europa), daarna was het ‘soccer’, maar tegenwoordig het “The Beautiful Game”!!! Nou, wat wil je nog meer... dadelijk wordt het nog wat hier.. zeker met het oog op de Aziatische kampioenschappen waar ze nu aan meedoen, wie weet! Komende dinsdag ga ik dus in Sydney wel even een plek zoeken waar ik kan meefeesten. Lag ik donderdagochten nog op bed, dinsdag ga ik denk ik in de bar van het hotel zitten... die scheen afgelopen donderdag ook al helemaal afgeladen te zijn geweest.... dus ja, daar ga ik maa rbij zitten. Baal wel van NL... spelen ze op maandagochtend, psies de tijd dat ik moet vliegen... 5 uur begint de wedstrijd, half 6 moet ik de deur uit om mijn vluchtv an kwart voor 7 te halen. Nou ja, heb maar besloten om die vlucht een half uurtje te verlaten... de dagen die ik maak daar zijn lang genoeg, dus z emeoten neit zeuren, toch!? Goed, genoeg over het WK.... al leeft het hie rnog zo, ik mis toch wel de dagelijkse gesprekken met mensen die weten hoe het spelletje gaat.... en niet zoals hier dat je de wedstrijd van OZ- Kroatie aanhaalt bij Ozzies, vertelt hoe slecht die scheids wel niet was met zijn gele kaarten, en ze je dan glazig zitten aan te kijken... tsja, beetje lastig parten he als je de regels van het spelletje neit kent!!

Wat hebben we nog meer gedaan behalve het WK en werken... Jacq is nog steeds druk aan het solliciteren voor andere part-time baantjes. Ze heeft 2 gesprekjes gehad, dus hopelijk komt er dit keer wel wat uit. Zo wel zo prettig zijn, omdat het allemaal bedrijven in het centrum zijn, dus een leuke werkomgeving en dicht bij mij zodat we samen kunnen gaan lunchen, zou gezellie zijn! verder is er bij Jacq ook niet veel veranderd, ze is nog steeds druk bezig met haar cususjes, ze heeft zich nu zelfs opgegeven voor een vervolg cursus acteren. Wie weet speelt ze straks nog wel in Neighbours (wordt hier in Melbourne grotendeels opgenomen namelijk), haha! En ze verveeelt zich nog steeds niet, ze is echt een grote verandering ondergaan sinds ze hier is! Ze is zich aan het orienteren om een cursusje mode-tekenen te gaan doen op de universiteit hier, ze is heel veel aan het lezen, dan zit ze nog geregeld achter de PC voor het muziek-programma... ze is zich volledig aan het ontwikkelen op persoonlijk vlak! Ik kan ook echt aan haar merken dat ze erg veranderd is... ze is veel meer ontspannen, veel rustiger, veel vrolijker, etc. echt een geweldige ontwikkeling in mijn ogen, misschien is dat nog wel het mooiste gevolg van onze move hierheen... Jacq heeft nu eindelijk de tijd om al die dingen te doen waar ze in NL nooit aan toegekomen is door alle hectiek die zich de afgelopen jaren in haar (en mijn) leven heeft afgespeeld. Doordat we in NL continu door omstandigheden werden gedwongen bepaalde keuzes te maken, was er weinig ruimte om stil te staan bij andere mogelijke opties. Daardoor werden bepaalde zaken opgedrongen, en als je eenmaal in een bepaalde richting aan het gaan bent, is het reuze-moeilijk om van dat pad af te gaan als je je eenmaal beseft dat dat het niet is. Nu heeft ze dan eindelijk de rust om alles eens goed te overzien, te orienteren wat de mogelijkheden zijn, en daar dan vervolgens wat mee te gaan doen. Ik moet zeggen dat ik niet raar zal staan te kijken als Jacq binnen nu en een jaar weer met een nieuwe opleiding gaat beginnen... de tijd zal het leren!

Verder hebben we vorige week ook een Lonely Planet van New South Wales gekocht, omdat we een aantal tripjes daarheen hebben gepland. Allereerst komt Jacq het weekend van de 10e juni naar Sydney toe, ipv dat ik terugkom naar Melbourne. Dan gaan we lekker een weekendje naar de Hunter Valley, dat is de oudste en grootste wijnstreek hier in OZ, en gaan we lekke rop ons gemakje ene beetje rondtoeren, kijken wat er allemaal te genieten valt. Dan blijft ze waarschijnlijk nog een dagje of 2 langer, kan ze zelf het centrum van Sydney in als ik aan het werken ben... tsja, lady of leisure he!! Wel leuk, kan ik haar eindelijk meenemen naar dat Indiase restaurant in Parramatta waar ik geregeld zit. Verder hebben we ook een trip geboekt naar het dorpje Eden in het uiterste zuiden van New South Wales, zo’n 6 uur rijden vanaf Melbourne. Daar zitten in het weekend rond mijn verjaardag, en gaan we op de 14e oktober walvissen spotten!!! De wateren rondom Eden zijn wereldberoemd vanwege de grote hoeveelheden walvissen die daar tijdens de jaarlijkse migratie terug naar Antarctica worden gezien. Er schijnt een 98% zekerheid te zijn op het zien van bultruggen, blauw vinvissen, orca’s, minke whales...... geweldig toch!! We rijden daar dan vrijdag naartoe, overnachten in een B&B in Eden, gaan dan zaterdagochtend op die cruise, en vertrekken zondag langzaam terug richting Melbourn om daar maandag weer terug te komen. Lekker lang weekendje dus.

We zijn uiteraard ook weer lekker wezen uit eten vorige week.... dit keer zijn we bij het restaurant “Lentil as anything” geweest, een restaurant met een diepere achtergrond... er worden namelijk geen prijzen gerekend op de menu’s, mensen moeten betalen wat zij het eten zelf waard vinden! Op die manier willen ze mensen confronteren met de verantwoordelijkheden voor hun daden.... erg diepgaand allemaal, en dat is ook wel af te zien aan de mensen in de keuken en de bediening.... erg apart zeg maar! Het lijkt wel alsof je 40 jaar terug in de tijd bent gegaan, en weer in de flower power zit! Een kok met van dat rastahaar en een gele band om zijn haar, met een gele bloem achter zijn oor... ja ja, het moet niet veel gekker worden! Maar goed, eten was lekker, niet hoogdravend maar gewoon erg lekker en gezond, en de sfeer was ook wel leuk. Weer een van de leuke bijzonderheden van het wonen in St Kilda zeg maar!

Verder ook nog goed nieuws gehad mbt Coles Myer... eindelijk! Vanaf midden juli word ik eindelijk weer ingezet op het project! De onderhandelingen zijn eindelijk afgerond, en met goed gevolg. Ik word in eerste instantie ingezet tot eind augustus op het ondersteunen van de test-fase, daarna ga ik op een volgende fase in het project werken, de integratie met de geautomatiseerde magazijn systemen (dat zijn machines die door het systeem worden aangedreven om pallets uit de stellingen te halen, een soort robots zeg maar die het werk van heftrucks overnemen), wat dus super interessant wordt. Enig nadeel is dan wel dat ik weer in september voor 4 weken naar India moet... nou ja, weer ff lekker eten, en wellicht dat Jacq dit keer ook meegaat om in haar eentje 4 weken door Azie te reizen.. ze zat er hard aan te denken maar is er nog niet uit. Maar goed, na die India trip gaan we dus de implementatie doen ofwel in Victoria, ofwel in New South Wales, waarbij ik naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar de verantwoordelijkheid ga krijgen over een deel van die implementatie... super dus! Daarvoor moet ik naar alle waarschijnlijkheid eind dit jaar/ begin volgend jaar een cursus project management gaan volgen. Dus nu lijkt het erop dat alle plannen die waren voorgelegd toen ik hierheen kwam eindelijk bewaarheid gaan worden, het werd tijd zeg maar, ons geduld begon aardig op te raken. We zien wel waar het vanaf hier verder gaat, in ieder geval zit ik weer lekke rin Melbourne en kan ik mijn leven hier weer oppakken, inclusief lekker met Jacq samen zijn doordeweeks en voetballen!

Wat hebben we nog meer gedaan, gisteravond de 24e juni zijn we naar de receptie geweest van een Vietnamese collega van mij die ging trouwen. Echt ongelooflijk zeg... nu blijkt maar weer eens wat een waarde er in OZ wordt gehecht aan het familie leven (het lijkt wel alsof iedereen aan de kinderen wil, ze willen vroeg trouwen, valt echt op). Maar goed, hij had dus 10 jaar gespaard voor zijn bruiloft, en dat was te merken! Een receptie voor 300 man, met een compleet 8 gangen diner voor iedereen... met kreeft, haaienvinnensoep (wat wij uiteraard niet gegeten hebben, wetende hoe die Aziaten de haaien vangen, de vinnen eraf snijden en ze dan nog steeds levend overboord mieteren) en abalones (dit schijnt een delicatesse te zijn, het is een groot schelpdier dat in de schelp wordt bereid, en krijgt voorgeschoteld als een oester). Daarnaast speelde er de hele avond een flinke band, liepen de obers continu rond om ervoor te zorgen dat iedereen genoeg drank had. Kortom: we konden wel begrijpen dat die gozer er 10 jaar voor had gespaard....

Nou, dit was de update van deze keer wel weer. Volgend weekend lekker een lang weekend vrij, omdat we maandag naar een concert van Coldplay gaan hier in Melbourne! Beetje lastig heengaan vanuit Sydney, dus die maandag ben ik vrij. Kijk ik echt naar uit, zondag weer bij de voetbal langs, maandag vrij, ’s avonds naar het concert, zalig weekend. Tot die tijd alleen die ellende in Sydney nog een weekje overleven :-(, nou ja, komt vast goed!!

Dit was het weer, toch langer geworden dan ik had gedacht, maar goed, zijn jullie weer op de hoogte!!

Tot snel
Jackie en Robin


Advertisement



25th June 2006

haaienvinnesoep@#$%@*&#
Bedankt voor je toegevoegde hoofdstuk van je boek over belevenissen uit Australië...hahahaha. Zonder gekheid ik lees het graag en geniet van je manier van schijven. Haaienvinnesoep is ineens minder aantrekkelijk om te eten, wetende dat de haaien zonder vinnen weer levend in het water gedumpt worden.Heel wreed zeg, bah....maar het smaakte lekker nu niet meer. Principieel, maar liever principieel dan eraan meedoen. Een beetje zuiniger met de wereld en natuur omgaan staan wij voor. Fijn dat Jacq haar draai begint te vinden....het gaat dus goed, misschien schuilt er een groot actrice in haar en wel meer denk ik. Robin, jij gefeliciteerd met je vorderingen wat betreft je werk...ook leuk om te vernemen. Hier gaat alles goed en ook Inge krijgt leuke aanbiedingen wat banen betreft en ook in een geheel andere sector dan ze aanvankelijk dacht...leuk en spannend. Nu nog even afhouden en vakantie vieren, daarna weer aan de gang. We hebben nog geen plannen en dat voelt juist zo goed. Met mijn voet gaat het goed en mag binnenkort weer lopen. We horen jullie graag over de belevenissen in Ozzieland. Tot horens Ernst en Inge

Tot: 0.181s; Tpl: 0.013s; cc: 22; qc: 90; dbt: 0.1217s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb