Watertekort... ?? yeah right!

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
February 5th 2007
Published: February 5th 2007

Nou, daar zijn we dan weer… het leven is zijn gewone gangetje weer geworden helaas. Dus dat betekent toch gewoon werken, en meer van dat soort normale dingen!! Dus ja… na het vorige verhaal gewoon moeten werken, nix aan te doen! Jacq had ook een drukke week, want die had die hele week een teken-cursus. dit was speciaal gericht op mode-tekenen, en daar had ze veel zin in. deze cursus had ze vorig jaar al een keer aan begonnen, maar toen was het iedere donderdagavond voor een aantal weken. Toentertijd zat ze met het ijzer-tekort, waardoor ze de cursus nie tkon afmaken. Gelukkig was men erg flexibel, en kon ze kosteloos de cursus nog een keer vanaf het begin aan doen. Ze had dit keer geen zin om iedere donderdagavond erheen te gaan, dus had ze voor de andere optie gekozen: een hele week van 9 tot 4. dus ook Jacq had een druk weekje.
Vrijdag waren we gelukkig vrij vanwege Australia Day, dus dat was wel lekker. Het weer was ook redelijk goed, dus we hebben niet veel gedaan, beetje op het balkon gehangen met een boek en een biertje, en dat was het wel. Na alle drukke weken rond de kerst merken we wel dat we behoefte hebben aan nix doen… erg prettig! Het plan was eigenlijk om met Ange en Marco mee te gaan naar de Grampians. Die hebben daar vrienden wonen midden in de bush, en daar gingen ze kamperen en lekker beetje van de natuur genieten. We wilden graag mee, maar helaas had Jacq die cursus… omdat vrijdag een nationale feestdag was, werd de laatste cursusdag op zaterdag gegeven… erg vreemd hoor. Als het vrijdag niet doorgaat vanwege een feestdag, waarom dan wel op zaterdag dat ook een vrije dag is???? Nou ja, zal wel… in ieder geval zouden we pas zaterdagavond richting de Grampians rijden: ik Jacq ophalen in de stad, en daarna door. Maar goed, eerst een lekker dagje voor mezelf! Jacq ging al vroeg de deur uit om naar de cursus te gaan, en ik bleef lekker een beetje doorsuffen. Daarna rustig opstaan, kopje koffie zetten, muziekje aan, en beetje internetten (AD.nl lezen… moet toch wat als ik geen papieren versie meer kan lezne!). daarna rustig aankleden, bappies gedaan, en toen was het alweer tijd om Jacq op te halen. Had onderstussen ook al contact gehad met Marco en Ange, omdat het redelijk klote-weer was geworden. Het waaide enorm, was niet echt warm en regende ook een beetje. Kortom, niet echt weer om met Jacq te gaan kamperen na onze eerdere ervaring op French Island! Marco dus maar ff gebeld om te vragen hoe het weer bij de Grampians was, en daar was het al niet veel beter. Hadden neit veel geslapen door de wind en de regen, en werden ‘s morgens ook nog eens vroeg wakker gemaakt door de kaketoes in de omgeving… dat is dan wel weer leuk! Maar goed, maar besloten om niet met Jacq te gaan, dan zou ze gelijk helemaal afknappen op kamperen! In plaas daarva eigenlijkj nix gedaan… het wordt wel een beetje saai zo!

Zondag ook niks gedaan, en daarna weer werken… het weer is afgelopen week een stuk beter geworden, eindelijk dan. Deze zomer is toch echt een stuk minder dan de vorige hoor… horen het van meer mensen, dus we waren neit echt verwend vorig jaar, dit jaar valt het gewoon tegen! Vorig jaar hadden we nog wel een aantal dagen van achter in de 30// begin 40 achter elkaar, dit jaar hebben we die dagen ook wel gehad, maar die werden dan direct gevolgd door een dag van onder in de 20 met wind en beetje regen. Tsja, we mogen nog steeds niet klagen, maar het is een feit dat het vorig jaar lekkerder was. Hoewel afgelopen januari wel weer droger en warmer is geweest dan afgelopen jaren… dat begrijp ik dan weer niet! Grappig is ook wel om de discussie hier te volgen over het water-tekort. De premier van Queensland heeft aangekondigd dat men in een gedeelte van de staat het leveren van ge-recycled water gaat invoeren. Je moest de reacties eens horen!! Het gaat niet over ge-recycled water, maar het wordt meer gebracht als “het drinken van afval-water”. Men vindt het een enorm vies en vreemd idee om water te drinken dat al eens door een toilet is gespoeld, of mee is gedouched. Nog vreemder als je je bedenkt dat men helemaal niet aan recycling doet, dat als het flink regent het overtollige water direct in zee wordt gestort, en dat water-restricties niveau 3 van orde zijn (reservoirs < 36% van de maximale hoeveelheid). Maar goed, de premier van Victoria reageerde natuurlijk gelijk van: dat zal bij ons in Victoria nooit gebeuren beste mensen…… wij hebben andere oplossingen voor dit probeem! En wat zijn die oplossingen… je zal het nooit raden… de oplossing is om voortaan geen drinkwater meer te gebruiken als koelwater in de industrie in Victoria!! Ja ja, men gebruikt zuiver drinkwater voor industriele doeleinden….?! Dit is toch op zijn zachtst gezegd vreemd, een land dat zo enorm gebukt gaat onder water-tekort, en dat dan goed drinkwater gebruikt voor iets anders dan… het drinken!? Echt te bizar voor woorden… en vinden dat ze een geweldig idee hebben bedacht, want ja, dat water kan je ook voor de gewone bevolking gebruiken…. Goh…. Welk licht in de duisternis op dat idee is gekomen moeten ze een Nobelprijs geven… kan onze kroonprins Willem niet ff op bezoek komen en wat cursusjes water-management komen geven??? Wat een raar volk is het toch… lopen te klagen over watertekort, willen geen ge-recycled water drinken, gebruiken zuiver water voor de industrie, en gebruiken dan ook nog eens 2x zoveel water als de gemiddelde Europeaan (ook dit is in talloze reclame-spotjes op TV uitgebreid aan bod gekomen!). Nou goed, wat is de conclusie van dit hele verhaal? Juist, ze moeten niet zeiken en gewoon ff normaal gaan doen, heel goed ja! Nou, dat was mijn frustratie wel weer een beetje… maar neem aan dat je wel kan begrijpen hoe bizar dit allemaal wel niet is!

En wat is er verder allemaal gebeurd… nou, niet al te veel eigenlijk! Ow ja, dinsdag weer begonnen met de training voor de voetbal. Was weer erg lekker, beetje sporten. Had woensdag gelijk spierpijn natuurlijk, maar niet zo raar. Wilde donderdag weer gaan, maar de combinatie van een zware week (we zitten vlak voor het einde van de test-periode voor de komende go-live, en er staan veel te veel punten open dus enorm druk voor ons), lekker weer en spierpijn deden mij besluiten om op het balkon te blijven zitten en niet te gaan voetballen!! Ben erna wel nog ff langsgeweest om een biertje te doen, wel beetje socialisen natuurlijk! Helaas was het erg donker in Albert Park op de terugweg, en knalde ik op het fietspad vol tegen een paaltje aan daardoor…. Had slechts 2 biertjes op dus daar lag het echt niet aan hoor! Maar goed, rem verrot en kon mijn wiel niet meer draaien doordat de rem er strak op stond. Er liep iemand zijn hond uit te laten toen het gebeurde, en daar komt dan weer de enorm positieve kant van de Ozzies naar boven: die man komt gelijk naar me toe : “You alright mate?” Begint aan mijn fiets te rommelen, legt de ketting erop, probeert die rem los te krijgen, etc. hij dus smerige handen en ik sta er een beetje bij te kijken… dan vraagt hij nog of ik gereedschap nodig heb, want dat heeft hij wel, etc. maar goed was vlak bij huis dus heb vriendelijk bedankt, waarna hij me met een “Safe travels mate” uitzwaait… tsja… dat soort ervaringen maken dat je toch weer heel anders tegen de mensen aankijkt!

Van het weekend was het zaaaaaaaalig weer, tussen de 30 en 35 graden. Zaterdag zijn we dus lekke rin de auto gestapt en naar de Mornington Peninsula gereden. Lekker beetje wineries bezocht, lekker flesje voor onszelf meegenomen. Daarna naar huis, bappies gedaan, en lekker op het balkon gezeten met een gegrild visje, glaasje wijn, daarna kaasje erbij, helemaal goed! Was wel heel moe vanwege de drukte op het werk en het feit dat we allebei de wekker waren vergeten af te zetten zaterdagochtend… dus op tijd naar bed. Zondag was het helemaal zalig… heerlijk weer, dsu na een lekker ontbijtje (gebakken eitje en fruit-salade gemaakt… toch wel lekker hoor, al dat zomerfruit dat geen zak kost… een kilo watermeloen voor 40 euro-cent, wat wil je nog meer!) tas ingepakt en lekker naar het strand gegaan. Hadden we het hele jaar nog neit echt gedaan, maar was nu echt het moment ervoor, beetje bakken met 35 graden! Zoals gewoonlijk was ik erg moe, en viel ik in slaap… dus paar uurtjes op strand gelegen, daarna naar huis, nog beetje op balkon bijgebakken, lekker genieten van de zonsondergang en toen naar bed voor een neiuwe drukke week… Tsja, was wel jammer dat die nieuwe week begon met een paar aangebrande plekken op ons lichaam… hhmmm…. Zo zie je toch maar weer dat die zon idd gewoon enorm sterk is hier. Zelfs met factor 30 is het dus oppassen geblazen, en dat terwijl we toch aardig wat zon hebben gezien al deze zomer. Nou ja, zomer zit er bijna op dus komt best goed.

Nou, dat was het wel weer… is wel beetje saai aan het worden zo de laatste tijd. Weinig uitjes en foto’s, maar kan er niet veel aan doen! Ook hier begint het leven toch echt weer ‘gewoon’ te worden. Hoewel het nog steeds voelt als een lange vakantie, begint het gewone leven toch ook wel een beetje zijn intrede te doen. Nou ja, we hebben nog plannen genoeg voor de komende maanden, dus ergens in de toekomst zal er vast wel weer iets spannends te vertellen zijn! Zo willen we dit jaar nog een paar dagen naar Adelaide en de wijnstreek daar in de buurt (Barossa Valley), naar Nieuw Zeeland (al is de kans erg groot, zo niet nu al zeker, dat dat pas volgend jaar zal worden), naar het noorden van Victoria (woestijn-gebied, enige regio in Victoria waar we nog niet zijn geweest) en natuurlijk naar Tonga in September! Die trip is gelukkig geboekt, dus met een beetje geluk liggen wij eind September ergens in de Pacific Ocean te dobberen tussen de bultrug-walvissen!!!!

Tot snel
Jackie en Robin

18th February 2007

Hey Rob en Jacky, Ik heb deze blog net ontdekt en heb me een schele hoofdpijn zitten lezen. Niet alles nog, maar globaal. Bijzonder leven hebben jullie. Echt heel leuk. Ik kijk al uit naar de volgende entry. Groeten, Xander

Tot: 0.159s; Tpl: 0.011s; cc: 15; qc: 87; dbt: 0.1108s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb