Carnarvon Gorge dag 2

Oceania » Australia » Queensland » Carnarvon NP
July 19th 2008
Published: July 23rd 2008

We zijn vandaag vroeg opgestaan voor de wandeling door Carnarvon Gorge. Ruim 14 kilometer wandeltocht hadden we voor de boeg met hier en daar wat klimwerk. Nou hadden wij de Giant Stairway bij de Blue Mountains al overleefd dus ons maakte je niet echt bang meer.

Linda, onze gids, wist gedurende onze wandeling van alles te vertellen over de planten en bomen die we onderweg tegenkwamen. Veel van de planten worden door Aboriginals gebruikt als geneesmiddel tegen kwaaltjes. Een van die planten bijvoorbeeld, met de rare naam "soapie box", wordt voor van alles gebruikt. Het helpt tegen buikpijn en hoofdpijn en als je de blaadjes kneust en met water mengt kun je het gebruiken als zeep. Handig hoor... We hebben tijdens de wandeling jammergenoeg niet veel wildlife gezien, daarvoor schijn je beter 's nachts door het park te kunnen lopen. Wat we wel hebben gezien waren de muurschilderingen die Aboriginals hier, minimaal 200 jaar geleden, hebben achtergelaten. Het is niet helemaal duidelijk waarom ze deze maakten maar bijzonder zijn ze wel. Het zijn bijna allemaal afdrukken van handen, boemerangs en andere voorwerpen die belangrijk voor ze waren. De vallei werd eeuwen geleden trouwens door Aboriginals gebruikt voor allerlei rituelen. Jongens moesten hier bijvoorbeeld bewijzen dat ze "man" waren door een paar dagen te overleven op het voedsel dat er beschikbaar was. De muurschilderingen hebben we gezien in de "Art Gallery", een van de takken van de vallei. We zijn ook nog in andere takken geweest: "Moss Garden" bijvoorbeeld, met een zwaar bemoste rotsformatie die alleen kan bestaan omdat er continu water langs de rotsen stroomt; "Amphitheatre", een holle ruimte ontstaan tussen de rotsen; en nog in "Ward's Gorge", waar de grootste varensoort ter wereld groeit, de "King fern". Het was allemaal zeer de moeite waard.

Terug bij de caravan hebben we ons snel ontdaan van de wandelschoenen. Zes uur wandelen gaat je niet in de koude kleren zitten en onze voeten waren dan ook behoorlijk moe. Er zaten trouwens weer "wilde" wallabies bij de kreek, maar van Linda hadden we gehoord dat ze behoorlijk gewend zijn aan de aanwezigheid van mensen. Je kunt ze dan ook tot vrij dichtbij benaderen zonder dat ze bang worden. Gaaf!

's Avonds hebben we de barbie maar weer aangestoken en daarna zijn we vroeg naar bed gegaan. De volgende dag stond er namelijk bijna 800 kilometer autorijden op de agenda dus we
Vrouwelijke vormen?Vrouwelijke vormen?Vrouwelijke vormen?

Waarom de Aboriginals hier deze "vrouwelijke" vormen in de muur hebben gehouwen is niet helemaal duidelijk...
wilden niet te laat op pad.

23rd July 2008

Looks like the sun is shining! Hoop dat jullie het super naar de zin hebben. De foto's + tekst spreken voor zich. We lezen ze met heel veel plezier maar kunnen niet wachten tot jullie weer thuis zijn. Geniet en maak veel mee! Ben inmiddels weer thuis en ben aan 5 vrije weken begonnen. HEERLIJK! Volgende week lekker naar Karpathos en dan nog 2 weken vrij! Jammer dat we er neit zijn als jullie thuis komen. C'est la vie! Liefs Padre y madre XX

Tot: 0.106s; Tpl: 0.019s; cc: 8; qc: 57; dbt: 0.0617s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb