Tropisch Queensland

Oceania » Australia » Queensland » Cairns » Cairns City
November 28th 2009
Published: July 28th 2013

KL to Queensland

Woensdag 18 november was het dan zover, onze A330 van Air Asia X naar Gold Coast, Australië vertrok om 10 uur 's avonds met enige vertraging wegens een tekort aan water aan boord. De vlucht verliep voorspoedig, na onze maaltijd wat geslapen en daarna om alvast in de stemming te komen (voor het Great Barrier Reef) 'Finding Nemo' gekeken. Na 7 ½ uur vliegen verliep de douane in Gold Coast minder soepel. Iets te snel het douaneformulier ingevuld (in Australië gelden toch echt strenge invoerregels wat betreft voedsel) en me niet gerealiseerd dat ik toch een en ander aan voedsel in mijn tas had (Robbert in mindere mate en die kwam er mee weg). Na een grondige controle een officiële waarschuwing gehad en daarna konden we weer gaan, gelukkig viel het dus allemaal wel mee.

Met de bus zijn we vervolgens naar het treinstation gegaan om vanaf daar naar het vliegveld van Brisbane te rijden (1 ½ uur), we willen iets noordelijker komen om het Great Barrier Reef te zien. Daarom hebben we ervoor gekozen om naar Cairns te vliegen (geen vlucht vanaf Gold Coast vandaag). Omdat we het risico van een eerdere vlucht niet wilden nemen hadden we op Brisbane aardig wat tijd over. Gelukkig konden we al wel inchecken, dus kon Robbert achter de douane nog heel wat vliegtuigen langs zien komen. Wat ons opviel is dat het in Australië het nog wel mogelijk is om als niet passagier achter de douane te komen, je hebt geen boardingpass nodig (in de VS was dit voor 9/11 ook mogelijk).

Ook deze vlucht ging voorspoedig met een B737-700 van Virgin Blue die als een raket naar beneden ging en om 7 uur 's avonds stonden we in Cairns. Bij het ophalen van onze huurauto bleek dat we een upgrade gekregen hadden, een Mitsubishi Pajero stond voor ons klaar (voor de niet autokenners, een hele grote 4WD!). Even oefenen met waar alles zit (geen aangepast Europees model dus ook het knipperlicht zit aan de andere kant) en toen konden we op weg. De camping was snel gevonden en binnen een half uur zaten we in onze cabin. Cabins zijn in Australië een goedkope manier van verblijven. In de cabin heb je uiteraard een bed, maar in de meeste gevallen ook een volledig voorziene keuken, wanneer je het wat luxer wilt doen kan je er ook een huren met eigen toilet en douche.

De volgende ochtend zijn we Cairns uitgereden langs de kust, onze eerste stop was bij de Kuranda Koala Gardens. In dit park kom je een aantal van de in Australië aanwezige wilde dieren tegen: krokodillen, slangen, leguanen, wombats, kangoeroes en zoals de naam al zegt koala's. De koala's zaten massaal te slapen in hun bomen en hingen er in de raarste houdingen bij. Eentje echter vond dat het tijd was om te eten en propte de bladeren met handenvol tegelijk naar binnen. Ook de krokodillen en de kangoeroes lagen te slapen, maar bij de kangoeroes kon je in hun 'verblijf' komen. Daar kon je ze uit je hand laten eten, de eersten waren waarschijnlijk al volgegeten en bleven lekker slapen. Maar twee waren toch nieuwsgierig en kwamen naar ons toe gehuppeld, de brokjes gingen er met graagte in. Het haar van de kangoeroes groeit de andere richting uit dan je gewend bent, als je een hond of kat aait, aai je vanaf de kop naar beneden maar bij de kangoeroes was dat juist andersom.

Na de koala's zijn we weer richting oceaan gereden, bij een strandje zijn we gestopt om te gaan zwemmen. Vanaf november is het kwallenseizoen hier, er zijn langs de noord-oost kust verschillende kwallensoorten actief, sommige kunnen zelfs dodelijk zijn. Om toch te kunnen zwemmen heeft de reddingsbrigade netten opgehangen waartussen je kan zwemmen. Het water was erg lekker: warm, zout en veel golven.

Het vinden van een slaapplaats bleek moeilijker dan gedacht. Port Douglas was erg duur en in Mossman konden we niet echt iets leuks vinden. Dus nog maar wat verder doorgereden, uiteindelijk kwamen we bij een leuke camping met betaalbare cabins. Toen hadden we echter de pech dat de beheerders niet aanwezig waren en telefonisch niet bereikbaar. Verder rijden zagen we niet echt zitten, dus terug naar Mossman. Hier zagen we opeens een motel dat we niet eerder gezien hadden. Boven een pub waar op dat moment livemuziek was. Echter de kamer was prima en het gezamenlijke toilet en douche net gerenoveerd.

De volgende dag verder naar het noorden gegaan. Daar moesten we overvaren met de enige kabelveerboot in Australië. Bijna gelijk stonden we in het regenwoud. Dichte begroeiing, veel mos en varens. Uiteraard is een regenwoud geen regenwoud als het niet regent, dus de regen plensde met bakken naar beneden. Naar de ingang van het park gereden en snel naar het informatiecentrum gerend. Daar konden we over een houten vlonder door het regenwoud lopen, ook boven in een toren zodat je over de bomen heenkijkt. Na een uurtje werd het droog dus zijn we naar buiten gegaan. De wandeling was erg leerzaam (dankzij de audioguide), veel planten en bomen gezien de we niet kenden. Vanwege de regen helaas niet erg veel vogels en andere dieren, maar het was erg leuk om te doen.

Hierna zijn we weer afgezakt naar het zuiden. Daar werd de omgeving dorrer en ruiger. Ook was een gedeelte getroffen door bosbrand en waren de bomen zwartgeblakerd. Langs de weg stonden vreemd gevormde hopen. Na een korte bestudering denken we dat het termietenheuvels zijn, er stonden er meer dan honderd langs de weg. Ons eindpunt van de dag was Atherton. Daar vonden we snel een cabin voor de nacht en konden we voor het eerst sinds ruim een maand weer zelf koken wat erg lekker was.

De omgeving van Atherton bestaat uit een hoogvlakte met veel watervallen en ook verschillende vulkanische kraters. Hier hebben we de volgende dag een rondje langs gedaan. De watervallen die we gezien hebben zijn duidelijk tropisch (hoog en uitkomend in een meertje). Veel andere planten en bomen dan we gewend zijn en ook veel andere vogels in de omgeving. Onderweg hebben enkele wilde kalkoenen gezien en een soort kraanvogels die bij de koeien in de wei rondlopen (bij elke koe zat een vogel, wat ze er deden weten we niet). Ook staan er regelmatig boomgaarden met bananenbomen en avocado's en zijn we langs een grote boerderij gekomen die bekend staat om de groene manier van boeren (met o.a. 20 windmolens). Na een korte stop bij een historische trein die helaas niet reed vanwege een brug die was ingestort ging onze trip meer het binnenland van Queensland in. De natuur werd veel dorrer, droger en stoffiger, ook werd het een stukje warmer. Langs de weg werd regelmatig gewaarschuwd voor overstekende kangoeroes en we hebben er ook eentje zien rondhuppen, helaas lagen langs de kant van de weg ook enkele roadkills. Op een gegeven moment kwamen we langs een hot spring welke we ook hebben uitgeprobeerd. Met een luchttemperatuur van 34 graden hebben we in een bad van meer dan 40 graden gezeten, het was erg warm maar wel lekker en gelukkig waren er ook koude mineralenbaden (hopelijk was het ook goed voor de huid).

Het links rijden gaat Robbert aardig goed af, alleen als we wegrijden en er geen ander verkeer is beginnen we nog weleens rechts. Ook de ruitenwisser gaat weleens onverwachts aan als we eigenlijk gaan afslaan.

Na nog een nacht in Atherton ging onze weg weer terug naar Cairns. De weg die we wilden nemen was gesloten dus we moesten omrijden. Bij een zo genoemde 'fig' tree (een boom die als parasiet op een ander boom groeit en lange wortels naar beneden heeft, dit zorgt voor een mooi gezicht). Bij de boom waren ook vier meisjes die gestrand waren met hun busje, ze wilden ergens aan een meer in de omgeving gaan kamperen. Met de sleepkabel hebben we ze achter onze auto aan getrokken, gelukkig hadden we vierwielaandrijving want het busje (met jetski) was erg zwaar. Na deze omweg (met heel veel bochten van 700 naar zeeniveau) zijn we snel naar Cairns gereden. Op dezelfde camping als de vorige keer de auto uitgeladen en deze weer ingeleverd in de stad.

De laatste dag in Cairns en omgeving was gereserveerd voor een trip naar Green Island, een atol waaromheen je kan snorkelen. Het eiland maakt ook deel uit van het Great Barrier Reef. Vroeg werden we opgehaald en met een grote catamaran naar het eiland gebracht. Daar konden we een snorkel en duikbril halen (ze hadden er gelukkig ook met mijn brilsterkte, dus ik kon onder water ook nog wat zien) en daarna het water in. We hebben erg veel verschillende vissen en soorten koraal gezien, het was echt de moeite waard. De mooie plaatjes van de foto's hebben we niet gezien maar daarvoor moet je verder het rif op en duiken (dat was ons iets te duur). We hebben foto's gemaakt, maar het ontwikkelen moet wachten totdat we weer in Nederland zijn, dus het resultaat is nog even afwachten. We hebben een erg mooie en leuke dag gehad, helaas wel een beetje verbrand op de achterkant van onze benen (gelukkig wel een t-shirt aangehad).

Tot: 0.037s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 26; dbt: 0.0202s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb