Brisbane - og turen sydover

Oceania » Australia » Queensland » Brisbane
March 19th 2013
Published: March 22nd 2013

Den seneste uge har været tilbragt i Brisbane og omegn. Nærmere bestemt hos Annas veninde, Sophia og hendes familie, der gæstfrit har åbnet deres hjem for os. Og det har vi udnyttet på det groveste og er blevet opvartet på fornemste vis bla. med Joys hjemmebag hver morgen. Vi har været her en uge, så mon ikke de trænger til ferie nu?! Håber vi en dag kan gøre bare lidt gengæld....

Anna og Sophia har hygget sig big time og været uadskillelige. Det bliver hårdt nu, hvor der nok er et år til de ses, men juhu for Skype og Face time?. De er dog ikke de eneste der har nydt det - det har vi alle. Alle børnene hygget sig alle sammen, og vi voksne har også fået "vendt verdenssituationen" over god mad og en del flasker vin! Derudover har det været dejligt ved selvsyn at se, hvordan Sophia og familien bor og lever. Dejligt at de trods de fantastiske omgivelser har tænkt sig at komme hjem til DK igen. Det glæder vi os allerede til!

Selvom vi gik voldsomt ned i tempo efter New Zealand fik vi også set lidt til Brisbane og omegn. Brisbane er en super hyggelig storby. Fra Joy og Jasons hjem gik det med flodbus til centrum. En skøn sejltur. Inde midt i centrum ligger bl.a. et stort kunstigt strandområde, der sekvfølgelig skulle afprøves. Vi nåede også at få Sophia med på tur op ad kysten, hvor vi udover at bade og Boogie boarde ved de lækreste strande, oplevede vilde kænguruer, der kom helt tæt på, hvor vi overnattede. Den har også stået på vandland og besøg i en dyrepark, der har en masse koalaer. De er bare så søde! Det er endnu ikke lykkés os at se dem i det fri, selvom vi efterhånden har fået hold i nakken, når vi spejder efter dem.

Vi nåede også at besøge yderligere et par hyggelige badebyer på turen mod syd, bl.a. Australiens østligste punkt, Port Byron. Der er i øvrigt fede strande hele vejen ned langs kysten. Intet problem at få masser af plads til sig selv. I det lys kan det umiddelbart synes "spøjst", at det kun er nogle områder på 10-20 meter, hvor man må (læs: anbefales at) bade indenfor på de i øvrigt kilometerlange strande. Det er her, der er livreddere (se i øvrigt billedet nedenfor ?). Når man først har været i de voldsomme bølger, forstår man hvorfor, og også hvorfor området er så attraktivt for surfere. Og surfere er her rigtigt mange af. Her er en surferkultur - bl.a er det ikke usædvanligt at se folk gå i gaderne (i badebyerne og ikke midt i Sydney!) i bare fødder og bar overkrop (trodsalt kun fyre!) med et surfbræt under armen. Efter at have Boogie board'et med Sophia, har børnene gerne ville erhverve et sådant. Vi synes måske ikke det er helt i overensstemmelse med bagagekodeks for den australske ørken, som er næste destination, så det er indtil videre lykkedes os at "skyde beslutningen til hjørnespark". Efter strandene besøgte vi Blue Mountains, der er kæmpe klippeplateau. Det ligger i 1100m's højde, så her oplevede vi, at vi ligefrem kom til at fryse om aftenen og måtte have fat i de langærmede trøjer igen. Der er utroligt smukt. Man kan køre rundt på kanten af plateuet til en masse steder med den mest fantastiske udsigt ud over landskabet. Vi fik vandreskoene på igen, og uden brok lykkedes det os at gå en masse ture.

Den sidste dag inden vi fortsætter til Ayers Rock er blevet tilbragt i Sydney med besøg i den Olympiske Park og ikke mindst Bondi Beach. I den Olympiske Park var et besøg og træning i deres svømmearena selvfølgelig et must. Imponerende forhold, der bl.a. bød på 2 stk's 50m bassiner. Mens Anna tæskede baner, fik hun også en snak og nogle kommentarer med på vejen af en lokal svømmetræner! Hvis Roskilde Kommunes politikere ønsker lidt input til en ny svømmehal, deler vi gerne ud af vores oplevelser og erfaringer.... Selvom vi har set masser af lækre strande og sikkert kommer til at opleve mange flere, er Bondi en institution i Sydney. Fascinerende med en masse liv og de "obligatoriske" surfere. Lauras fascination for Bondi blegnede dog pludselig ret voldsomt, da hun efter at have gået i vandkanten blev "ramt" af en blue bottle - en slags brandmand. Det gør efter sigende (og dømt af Lauras reaktion) ret ondt, men smerten forsvinder heldigvis relativt hurtigt. Her fto dage efter har hun dog et ret voldsomt udslæt! Og hun er heller ikke på toppen, men det skuldes forhåbentligt ikke det! Lauras reaktion skyldtes dog nok også, at hun ikke vidste, hvad det var, og kun har hørt om de giftige Jellyfish.... Trods mange mennesker på stranden, fik livredderne hurtigt spottet, hvad der var sket og kom tililende i deres lille boogiebil med forklaring og gode råd. Som en sky for solen, forsvandt interessen for at bade mere den dag! Det var dog trodsalt nok meget godt, at det hverken var Anna eller Marcus, der blev ramt. Annas skrig ville have kunnet høres over hele Australien, og Marcus ville nok ikke have nærmet sig en strand igen foreløbig!

31st March 2013

Paaskehilsen
Kaere alle 5. Tusind tak for jeres brevhilsen med snailmail det luner her i sneen. Paasken i Danmark er for første gang i mange aar med sne og frost dog solskin men det er polar tøjet der dækker kroppen. Vi har været på Fyn og hygget med Uffe, Chris og familie. Baade Cathrine, Robin og Daníel var med og vi har spist, drukket, gået ture og bowlet det var dejligt afslappende. Vi habré at I har det superfedt stadigvæk (det ser det ud til:)) Tusind paaskekram Familien Frederiksberg

Tot: 0.077s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0461s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb