Delfiner i Adelaide og saa til Uluru i Alice Springs

Oceania » Australia » Northern Territory » Alice Springs
December 4th 2006
Published: December 4th 2006

Hej, hej derhjemme i Danmark.
Lige nu befinder vi os i Alice Springs, hvor vi har vaeret i seks dage - men foerst vil vi lige uddybe delfin-turen i Adelaide.
Vi var som sagt ude at svoemme med delfiner, hvilket var en fantastisk oplevelse. Inden vi sejlede ud, fik vi udleveret vaaddragt, snorkel og briller. Derefter sejlede vi ud langs kysten, og naar der var delfiner i sigte, blev der kastet to lange reb ud med nogle "flyde kugler" bag baaden. Da der jo er hajer i vandet, saa var der to elektrochok-sendere nede i vandet, for at holde dem vaek. En efter en sprang vi i vandet, hvor vi hele tiden skulle holde godt fast i rebet. Pludselig dukkede delfinerne op, nogle foran os og andre under os. Det var en fantastisk oplevelse at vaere saa taet paa dem, og alt i alt var vi i vandet fire gange, fire forskellige steder langs kysten - nogle af stederne var der ca. 20 meter dybt, men tanken om hajerne forsvandt lidt, men alligevel sad det lidt i baghovedet.
Alt i alt var det en fantastisk oplevelse at svoemme med delfiner.
Tilbage til Alice Springs... Her er bare varmt! Da vi ankom hertil og stod ud af bussen, var vi lige ved at faa et hedeslag, 44 grader (puha, puha!)
Alice Springs er en lille by midt ude i oerkenen, og der foregaar ikke det helt store her. Hvis man skal ud at opleve ting, skal man koere i mange timer. Det oplevede vi fx. forleden, hvor vi var ude at se Ayers Rock eller paa aboriginal-sprog, Uluru.
Paa vej ud til Uluru, saa vi Mount Conner, som man hurtigt kunne vaere forfalden til at tro var Uluru. Men nej, det var faktisk verdens stoerste sten (grunden til den ikke er saa kendt, er fordi grunden den er paa er privat grund, og man kan derfor ikke tage paa tur derud - derudover er det heller ikke et helligt sted for de aboriginals som levede i oerkenen). saa derfor er Uluru kendt som Verdens stoerste sten (lidt underligt, men saadan skal det jo nok vaere!).
Endvidere lagde vi turen forbi The Olgas eller Kata Tjuta (aboriginal), som er 36 store roede sten (ligesom Uluru, bare mindre). Meget flot, men utrolig varmt!
Naa, men saa gik det ellers til turens hoejdepunkt - Uluru! Fantastisk flot og imponerende, og saa skifter den farve alt efter hvor man ser den fra; nogle gange ildroed, sandfarvet, sort og andre gange brunlig.
Vores guider, som mest af alt mindede om to spejderledere med outback-hat og groenne shorts trukket helt op til over navlen, viste os hulemalerier og grotter ved Uluru. Pludselig begyndte det at regne, ja faktisk saa vaeltede det ned, hvilket er meget meget meget usaedvanligt i oerkenen. Det regnede saa meget at der kom store vandfald ud over Uluru. Vores guider sagde, at de aldrig havde set noget lignende, og de var vildt imponeret! Det var simpelthen saa flot, og det stod paa i ca. 20 min. Derefter stoppede regnen, og vandfaldene forsvandt! Vi koerte mod solnedgangs-udkigsposten og paa vejen derhen kom der en horde af busser, som var paa vej hen til stenen for at se vandfaldene, men nu var de blot nogle smaa dryp paa en stor sten og ikke KAEMPE vandfald, som vi havde set dem - w00t w00t! Vi fik os en meget unik oplevelse! Paa hjemturen oplevede vi en oerkenstorm, og da vi kom tilbage til Alice Springs, var der vaeltede traeer. Meeen, selv efter en oerkenstorm, saa er der stadig varmt og toert!
Vi tager fra Alice Springs og videre til Cairns (oestkysten) i aften, og er foerst fremme om 2,5 dag, saa det bliver noget af en koeretur!

fred og kaerlighed Morten og Pernille!

Tot: 0.085s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0402s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb