Vakantie met gebroken nachten

Published: January 14th 2008

BrissyBrissyBrissy

Brisbane skyline
Hoi allemaal!!
Nou, we zijn weer terug van vakantie hoor… en wat voor trip was het wel niet!! Het was helemaal geweldig om Geert weer te zien, hoe vreemd kan het zijn om elkaar 4 jaar niet te zien, elkaar dan op een heel andere plek op de wereld te ontmoeten, een plek waar je allebei nog nooit bent geweest! En dan vooral hoe makkelijk je weer terugglijdt in die oude vriendschap van vroeger.

Zometeen meer over de vakantie, om nog even de cliffhanger van de vorige blok af te maken... vrijdag voor de vakantie met trillende handjes terug naar de tandarts voor de controle van mijn tijdelijke kroon. Ik had al het gevoel dat de pijn was verminderd, dus had goede hoop, en gelukkig was dat ook zo! De ontsteking was gelukkig verdwenen dus geen noodzaak voor een wortelkanaalbehandeling! Op naar de vakantie dus...

En dan de vakantie zelf, zaterdag lekker relaxed dagje, ’s middags naar het vliegveld. Gelukkig via mijn werk zo veel met Virgin Blue gevlogen dat ik ondertussen Silver Class membership heb, en dus voorrang krijg bij inchecken... erg fijn als er een rij van meer dan een half uur staat, iedereen gaat met vakantie
SUrfer's ParadiseSUrfer's ParadiseSUrfer's Paradise

Lloret de Mar in Spanje... lang leve de strandvakantie
hier in de kerst-periode! In brisbane aangekomen was het erg druk, iedereen ging op die dag met vakantie, of op bezoek naar familie voor de kerst. Was dus druk, lang wachten op de auto, etc. Na lang wcahten eindelijk de auto, en hup op weg de stad in naar geert! Geert werd ook al ongerust (of kreeg gewoon honger want het was al laat) en die belde ons onderweg of we er al bijna waren. Gelukkig duurde het nie tlang meer voor het weerzien, en dat was wel heel mooi hoor. Zo apart, maar goed dat had ik in het intro al gemeld.geert was dolgelukkig om ons te zien, uiteraard voor het weerzien maar ook omdat hij het backpacken en slapen met meerdere backpackers op dormitories zat was... we hadden geen idee wat hij bedoelde, maar dat werd snel anders!!

Geert had al lekker gekokkereld en een flesje wijn gehaald, dus dat was erg fijn! Dus onder het mom van een lekker glaasje wijn en goed bord spaghetti lekker weer bijgekletst. We zaten in een hostel omdat Geert natuurlijk aan het backpacken was, en het viel ons niet tegen. In onze eerste trip naar OZ hebben we een nacht
Springbrook NPSpringbrook NPSpringbrook NP

Mooie waterval.. dat groene stipje ernaast ben ik...
in een hostel in Townsville geslapen, en dat was niet goed bevallen... zo slecht zelfs dat we na een nacht weer verder gereisd zijn! Deze hostel viel niet tegen, lekker zwembadje, leuke woonkamer, niets mis mee... dachten we.... totdat we gingen slapen en we eindelijk de verhalen van Geert begrepen over herrie, overmatig alcohol gebruik en slecht slapen in de hostel.. het was zaterdag avond en de backpacker menigte was gemiddeld rond de 21 denken we, en lekker aan het drinken... was dus lastig in slaap vallen, totdat ze gelukkig de stad ingingen, heerlijk geslapen! Totdat ze terugkwamen en met de dronken kop midden in de nacht gingen zwemmen... nou ja, je snapt het al, weinig geslapen uiteindelijk en de volgende ochtend waren we vroeg wakker en moesten we toch ff extra herrie maken hoor, heel kinderachtig, maar goed. Helaas regende het die ohtend, dus na het ontbijt (heerlijke fruit salade met muesli en youghurt, het recept voor de hele trip!) lekker kop koffie genomen en onder aan afdakje op het terras verder gekletst, de tijd vloog voorbij! Daarna ff Brisbane in, beetje rondgekuierd en weer over van alles en nog wat gekletst, super gezellig. ’s Avonds zouden we naar
Best of all lookoutsBest of all lookoutsBest of all lookouts

Pretentieuze naam...
de Moonlight Cinema gaan in het park in Brisbane, maar helaas werd dat door de regen gecanceled en bleven we dus lekker in het hostel hangen, nix mis mee hoor, lekker eten en wijntje en vroeg naar bed.

Volgende ochtend op tijd op pad, de eerste etappe naar Surfer’s Paradise... eerst nog een mooie wandeling in een bosje net buiten Brissy gedaan, en toen op weg naar Surfer’s... we hielden ons hart vast want Surfer’s is het Lloret De Mar van Australie hadden we gehoord.... langgerekt strand met enkel hoteltorens in een dorpje met 20.000 inwoners dat in de zomer 300.000 toeristen telt!! Nou goed, het was precies zoals we ons hadden voorgesteld... wat waren we blij dat we er maar een dagje bleven!! Wel lekker kunnen hardlopen op het strand. Het strand daar loopt 30 kilometer door en heet The Gold Coast, wat dus die grote toeristen plek is. Het strand was super, alleen hadden we helaas nog steeds slechtw eer. Dit stuk van OZ schijnt altijd goed weer te hebben, maar helaas hadden wij de eerste week echt klote weer, veel regen en wind en maar een graad of 22 graden als maximum. De hostel was weer
Best of all lookoutsBest of all lookoutsBest of all lookouts

Tsja, zo'n plek moet vereeuwigd worden
erg druk.. .het was kerstavond en dat werd gevierd... we zaten in een hotel met de kamers uitkijkend op een soort binnenplaats met het zwembad, en je begrijpt hem al... veel drank en feestende backpackers in die binnenplaats en hun balkons... korte nacht dus weer helaas. Gelukkig vroeg op om weer op pad te gaan naar de volgende bestemming: Byron Bay! Hier keken we enorm naar uit omdat het schitterend mooi schijnt te zijn. Ange en Marco waren er net geweest en zitten er nu aan te denken om daarheen te verhuizen, ze hebben daar mooie regenwouden in het binnenland net uit de kust, en het schijnt gewoon helemaal geweldig te zijn.

Nou goed, vanuit Surfer’s dus richting Springbrook National Park gereden, en het was idd schitterend. Je komt vanaf de kust een soort plateau op, wat ze de Tablelands noemen (er gaat een grote bergketen dwars door OZ, beginnend net ten noorden van Melbourne helemaal via de kust doorlopend tot aan Cairns: The Great Divide. Dus aan de oostkust heb je eerst de mooie stranden, en dan al redelijk snel gaat het bergopwaarts bij die Great Divide). Daar werd het een stuk groener, met veel watervallen (is die
Merry XmasMerry XmasMerry Xmas

Kerstavond op de camping in Byron Bay...w as erg gezellig met flesje wijn ed. jammer dat de nacht minder was door de regen
regen toch nog ergens goed voor) en mooie bossen. Daar een aantal mooie wandelingen gedaan, en ff snel geprobeerd accomodatie te vinden voor die avond. Helaas was dat erg lastig, niet zo raar op 25 december he!! Dus na een ochtend daar van de natuur genoten te hebben (met Geert zijn eerste wallaby gespot!!) op naar Byron hopend dat we daar meer gelulk zouden hebben... nou, laten we het erop houden dat we het na een uur of 2 zoeken wel zat waren, en maar de camping zijn opgedoken... was de goedkoopste optie, de zonsondergang was mooi dus we hadden goede hoop dat de regen was opgehouden, dus we waagden het er maar op. Lekekr op de camping gerelaxed, wijntje erbij, beetje kletsen, schitterend boek van Geert gehad voor de kerst, en heerlijk genoten van een paar rustige uurtjes. We zagen het helemaal zitten om een rustige nacht op de camping te hebben.... daarna zijn we Byron ingegaan omdat we lekker ff een hapje wilden eten en Byron schijnt super gezelig te zijn. In Byron een sushi-tent gevonden waar we lekker hebben zitten smullen en het kletsen ging ook maar door.. wat was het toch geweldig om weer met Geert
Hippies in NimbinHippies in NimbinHippies in Nimbin

Leuke mensen.... iets teveel gras gerookt....
op pad te zijn en te kunnen genieten van zijn kijk op het leven. Geert heeft een enorm positieve kijk op het leven, en is ergens redelijk spiritueel ingesteld wat heel interessante gesprekjes opleverde... zoals ik eerder zei: dat voelde misschien nog wel het meest als echte vriendschap: elkaar jaren niet zien, enkel een emailtje zo nu en dan, en elkaar weer zien en zulke geode gesprekken hebben.

Daarna terug naar de camping, and all was well.. we keken uit naar een goede nachtrust, en dat ging lukken want we hadden geen buren, dus we vielen lekker in slaap. Totdat de regen weer losbarstte natuurlijk... en dan weer stopte, en weer begon, en weer stopte, en weer... nou goed, laten we het erop houden dat het weer een korte nacht was!!! Gelukkig hadden we de 3 nachten erna geboekt in een goed hostel in Lennox Head, een dorpje 15 km ten zuiden van Byron, dus we verheugeden ons op 3 nachten goed slapen op ons eigen kamertje met zijn 3-tjes. Kwam er ook niet van omdat we wederom kamers hadden rondom een binnenplaats waar men zat te eten en iedereen bij elkaar kwam... nou ja, was gelukkig niet echt
Julian RocksJulian RocksJulian Rocks

The duik site
herrie omdat deze keten van hostels van de YHA was, deze hostels trekken een wat ouder publiek en weinig jeugdige backpackers. Helaas bleven de paar die er wel waren wel bier drinken op de binnenplaats... maar goed, vergeleken bij de vorige was het een walhalla!! Het weer was nog steeds slecht, dus had mijn eerste 2 duiken in Byron gecanceled... had er 4 geboekt, en zag het niet zitten om weer met regen te moeten duiken.. de laatste ervaringen in Fiji en Tonga waren alle in regen, en had me echt verheugd op duiken onder een zonnetje... vrijdag meer geluk hoopte ik.

De hostel was verder wel erg fijn,Lennox is ene leuk dorpje, stuk rustiger dan Byron wat wel zo fijn is, en een mooi strand voor de deur. Heerlijk kunnen hardlopen weer, maar verder weinig kunnen genieten vanwege de regen en bewolking.. erg jammer in een strandvakantie, maar wat doe je eraan. De 2e dag vanwege de bewolking maar de auto ingestapt en de binnenlanden bij Byron verkend. We hadden gehoord van een dorpje dat Nimbin heet, waar marihuana legaal scheen te worden verkocht en gebruikt.... we roken natuurlijk niet dus we hoefden nix te kopen, maar we werden wel nieuwsgierig... we zijn NL gewend uiteraard, dus hoe liberaal kan men in een land als OZ wel niet zijn? Kan nooit veel zijn dachten we... totdat we in Nimbin kwamen... Nimbin is een dorp met 500 inwoners, en dat zijn alle hippies die zijn blijven hangen in de jaren 60... en dat was te zien... wat een aparte vertoning was dat zeg!! Daarnaast liepen er heel veel Aboriginals rond en iedereen verkocht wiet, rookte het, of deed iets anders wat er mee te maken had... het hele dorp stond gewoon echt in het teken van wiet.. we wisten niet wat we zagen!! Verder ook mooie omgeving dus was leuk dagtripje.

De volgende dag was het weer gelukkig seen stuk beter... dus lekker duiken!!! Keek er enorm naar uit. Vroeg aangekomen in de duikwinkel, en hoewel ik redelijk nerveus was wilde ik wel heel graag. De briefing was prima, en kon niet wachten!! Aangekomen bij de daadwerkelijk site (Julian Rocks national Marine Park - een nationaal park dat is uitgeroepen rondom een rots vlak voor de kust by Byron Bay dat als belangrijke verblijfplaats voor een bedreigde haaien soort dient, de grey nurse shark) waren er redelijk hoge
Mooie vissenMooie vissenMooie vissen

Fishlife was hier zo bijna nog mooier dan in de tropische zeeen waar we gedoken hebben
golven, en sterke stroming, dus we werden verteld dat we zsm onder water moesten gaan zodra we uit de boot sprongen... houd ik helemaal niet van, want ik wil het allemaal lekker rustig aan doen na mijn ervaringen op de duikboot in Melbourne 2 jaar terug, maar goed... gelukkig ging het allemaal goed, en zodra ik onder was was ik alle spanning vergeten... het was warmer dan ik dacht (23 graden dus erg fijn) en we zagen de eerste haai al bij het anker liggen!! Dit was een zgn tasseled wobbegong shark, eigenlijk een heel mak beest dat op de bodem ligt, maar wel leuk om er gelijk een te zien! Nog 4 gezien op de duik. Verder was het een superduik, een enorm grote schildpad gezien (waanzinning!!!) bergen grote vissen, en op een gegeven moment moesten we (letterlijk!) door een grote wolk gele visjes heenzwemmen, daarna door een grot en een swimthrough. Onderweg ook nog scholen tonijnen gezien (yellow fin) en een hele berg andere grote vissen (cods, volgens mij soort kabeljauw in het NLs en baarzen) van zo’n anderhalve meter, geweldig! Tesamen met een zichtbaarheid van 15 meter was het echt een geweldig duik. Kon me niet voorstellen
Turtle!!!Turtle!!!Turtle!!!

Is tie nuiet geweldig?
dat duiken in gematigd klimaat even mooi zou zijn als duiken in de tropen (Rode Zee/ Great Barrier Reef/ Tonga/ Fiji) maar moet tot mijn verbazing zeggen dat ik het zelfs waarschijnlijk mooier vond dan in de tropen.. kan dus niet wachten om nog eens terug te gaan, en de komende tijd een trip te gaan plannen naar Lord Howe island of Lady Heron Island (eilanden een paar honderd km ten oosten van Australie waar het geweldig duiken schijnt te zijn, en ik begrijp nu wat ze bedoelen!!!). Totdat ik terugkwam op de boot en ik door de golven zeeziek werd.... niet leuk en heb zelfs de 2e duik moeten cancelen, erg jammer zeker omdat ik uitkeek na de eerste. Nou ja, in Byron toen Jacq en Geert ontmoet en beetje genoten van het mooie weer. Terug naar de hostel en lekker tijdje op strand gelegen, ’s avonds terug naar Byron voor lekker etentje samen, helemaal goed! Het weer was opgeknapt en we voelden ons gelijk een stuk prettiger. De zon maakt een hoop goed.

De dag erna vroeg op pad naar Port Macquarie, trip van zo’n 450 km. Lange tocht in de auto dus, maar we waren op
More fish...More fish...More fish...

mooie foto vond ik zelf
tijd in Port om nog lekker een paar uurtjes op het strand te liggen. En we hebben heerlijk genoten van het mooie weer, en een fantastisch potje beachball... het was een heel breed en lang strand en ideaal voor beachball!! Het balletje stuiterde namelijk, dus we hebben er flink op losgemept, de bal stuiterde hoog op, dus het was meer een kwestie van erachteraan rennen en terugmeppen dan voorzichtig tennisen zoals we normaal doen, helemaal super!!

De volgende ochtend nog ff langs het lokale koala ziekenhuis waar de koala’s worden opgevangen die in de buurt worden gevonden met wonden en ziektes. Port heeft een grote koala populatie met veel huizen in de bos gebieden. Was weer erg lief om koalaatjes te zien!! Daarna door naar Newcastle via de Hunter Valley.. waren we al eerder geweest, maar blijft leuk om wijn te proeven, zeker als je iemand bij je hebt die he t noog nooit heeft gedaan!! Was wel heel apart om te zien hoe de droogte hier nu weg is.. de Hunter heeft afgelopen winter flink last gehad van water en is zelfs meerdere keren overstroomd, nou dat was te zien... alles was groen waar het tijdens ons vorige
Lennox HeadLennox HeadLennox Head

Mooi strandje
bezoek dor, droog, bruin en rood (aarde) was. Goed om te zien dat de natuur zich ook weer enigszins kan herstellen. Kortom, leuke middag, en op tijd in Newcastle. Redelijk goed geslapen, wel vroeg op voor de grote dag... nieuwjaarsavond in Sydney!!

Kwamen om 11 uur in Sydney aan, snel ff omgekleed in het hotelletje en daarna de trein in de stad in! Kwamen om half 1 ofso aan bij de Botanical Gardens, waar je het beste zicht hebt op de brug met het beroemde vuurwerk. Het was een gratis plek met beperkte capaciteit, dsu het is er altijd dringen geblazen. We moesten ons eerst door een rij van een uur heen worstelen, om ons vervolgens 11 uur op het grasveld te liggen vermaken in het zonnetje met wijn en bier... temidden van duizenden anderen, dat dan weer wel!! Maar de dag was super, erg gezellig allemaal en het vuurwerk was waanzinnig. Kijk, het blijft vuurwerk, maar de lokatie en de mensen maken het wel bijzonder. Heerlijk van genoten dus, maar geen tweede keer. ’s Avonds laat de trein terug naar het hotel, waar we dachten een rustige nacht tegemoet te gaan. Totdat er midden in de nacht een of andere dronken wijf over straat liep en ruzie liep te maken met haar vriend, scheldend en van alles... toen dat na een half uur eindelijk voorbij was kwam de vuilniswagen tig keer langs om de vuilnis op te halen.. en iedere keer stopte hij voor ons raam.. kortom, zelfs in een hotelletje was ons geen rust gegund op de ze vakantie :-(...

Op nieuwjaarsdag de stad ingereden voor een ontbijtje in het centrum, ff korte wandeling door de stad en daarna Geert op de trein afgezet voor vervolg van zijn trip naar de Blue Mountains. Wij door naar het vliegveld om de vlucht terug naar Melbourne te pakken. Alles goed gegaan, op tijd thuis en de volgende ochtend met veel vermoeidheid vroeg op voor een vergadering van de hele dag bij Repco (klant waar ik 3 weken terug een demo had gegeven). Nou ja, het moet maar... waren drukke dagen helaas, en we keken uit naar het weekend!!!

Het werd 37 graden die dagen, dus helemaal geweldig op je vrije zaterdag. Lekker beetje gerelaxed, uurtje op strand gelegen (goed ingesmeerd uiteraard want met 37 graden is het anders niet fijn) en daarna nog ff op het balkon
Port Macquarie beachPort Macquarie beachPort Macquarie beach

weer zo'n mooi strand
met zijn 2-tjes om ’s avonds om 8 uur lekker samen een hapje te eten bij de Spanjaard, super gezellig! Slapen werd lastig doordat het nog steeds 30 graden was dus maar geprobeerd om het luchtbed op het balkon te leggen om zo wat uurtjes slaap te pakken. Ging allemaal helemaal goed, totdat er een of andere idioot op het plan kwam om gitaar te gaan spelen op zijn balkon midden in de nacht!!!!! Onze nachtrust wordt niet gegund.. van ellende maar naar bed gegaan en daar zwetend geprobeerd in slaap te vallen....

Zondag lekker saampies ontbeten en rustig wakker geworden en daarna Geert uit de stad opgehaald. Die had zijn trip vanuit Sydney naar Melbourne afgerond en kon ik ophalen. Heel gezellig, die is nu lekker een paar dagen bij ons, dus we hebben lekker bezoek voor een tijdje!! We zijn enorm blij voor hem dat hij ff lekker een tijdje bij ons is, na 10 dagen backpacken en slapen in hostels weten we precies hoe hij zich moet voelen na 3 en halve maand hetzelfde te hebben gedaan.... wat een slaaptekort moet die arme vent hebben, haha!! En het is gewoon geweldig om Geert een tijdje te
Koala hospitaalKoala hospitaalKoala hospitaal

ff de mond afvegen na een flinke fles melk :)
kunnen rondleiden in St Kilda, hem een lekkere vakantie en tussenstop geven, en wij geweldig gezelschap, goede combo toch?

Nou, ga nu ophouden want heb het heel druk op mijn werk, en moet morgen om 5 uu ropstaan om een vlucht naar Sydney te pakken dus wil het verhaal ff niet verder uitbouwen, behalve in mijn dromen dan... komt over paar weekjes wel weer!!!

Tot dan
JnR

Cheers mate!Cheers mate!
Cheers mate!

Geert en zijn eerste wijntje tijdens een wine tasting sessie in de Hunter Valley
Hunter ValleyHunter Valley
Hunter Valley

Erg groen dit keer (anderhalf jaar terug was het erg droog, maar ze hebben flinke overstromingen gehad afgelopen winter)
Cheese factoryCheese factory
Cheese factory

eet smakelijk
Sydney NYE

De rij... we zijn er bijna

Het uitzicht... nog maar 13 uur wachten op het vuurwerk

En het wordt al drukker

HET beroemde plaatje...

Tot: 0.157s; Tpl: 0.028s; cc: 17; qc: 80; dbt: 0.0961s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.6mb