Australien - Operahuset

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
December 27th 2008
Published: February 16th 2009

Frukost!Frukost!Frukost!

Har man bacon i det så kan det inte gå fel!
Idag vaknade vi iaf vid 6. Pär läste och jag skrev på bloggen en timme innan Zinc, vårat frukostställe, hade öppnat. Så sen kilade vi ner. Jag åt en baconmacka med aioli, rödbetor och avocado med pepparmints-te. Pär några toast och sin cappuccino.

På vägen hem gick vi förbi Ullvärt och jag köpte bananer och snickers, på Pärs förslag då det tydligen skulle vara väldigt gott tillsammans. Pär köpte även mängder av bottled water. Han skulle ha med bubbel i men fick vanligt kranvatten.

Surfinglektionen idag skulle börja 14.30 så hade gott om tid innan. Pär hittade en stor park inte långt från oss, framför Operahuset, och tänkte ut en bra promenadväg på kartan. Med snickers, banan, ananasjuice,filtar och böcker begav vi oss.

Den stora parken hette Royal Botanical Garden och var fin. Enormt fin på sina platser. Gillar känslan av natur mitt i storstaden med skyskrapor om den. Fanns även mängder av fåglar. Fick närkontakt av några med stor näbb (kiwis?) och en vit som flög låg över våra huvuden och ville klösa ut våra ögon... trodde vi iaf.

Lade oss på en bra plats, solade och läste i några timmar. Gick sen vidare ut mot
WoolworthsWoolworthsWoolworths

Pär handlar kranvatten år ett helt kompani.
Operahuset som var en enormt fascinerande och vacker byggnad. Mycket finare IRL än på bild. Taket kommer ju som sagt ifrån Sverige och det såg enormt vackert ut på håll så vi var tvungna att gå närmare och titta... Det visade sig vara varannan cement och varannan en vit kakelplatta som skulle kunna från vilken svensk familjs kök som helst. Tssss.

Gick vidare till Circular Quay och hittade Terminal 4 där vi ska möta Debbie imorgon. Efter en glass och tusen tagna bilder åkte vi hem mot Kings Cross. Väl där så tog vi det lugnt ett tag då vi väntade på att klockan skulle bli mera så att vi kunde åka. Ännu mera snickers, whiskey och annat onyttigt. Farligt detta.

Idag var det också jättefint väder, som i söndags. Och precis som i söndags... var det massor av folk på Bondi. Efter att instruktörerna hittat våra surfbrädor gav vi oss ner och fortsatte idag. Var enormt irriterad på allt folk överallt. Och med en nästan tre meter lång bräda som man ska undvika att slå folk i huvudet med var det jobbigt. Gick mycket bättre idag och halvstod upp flera gånger. Instruktören idag var bättre än den
Barnet(?)Barnet(?)Barnet(?)

Denna mycket störande syn kunde vi se från våran balkong.
igår. Även om han blev rätt irriterad på mig och Pär då vi inte stannade där vi skulle.

Den dåliga saken idag är dock mina händer. Brädan är täckt av ett fint gummiaktigt lager och efter att ha haft mina händer mot den så mycket idag och igår har jag börjat skrapa upp handen sakta men säkert, vilket faktiskt gör enormt ont varje gång jag ska ta i något. Imorn ska vi träffa Debbie så ingen surf, vilket ger en vilodag för mina tassar. Kanske får köpa handskar senare.

Sen så åkte vi hem, mörbultade idag också. Somnade på hotellet men orkade släpa oss ut för middagen lite senare. Vi åt på restaurangen vid fontänen (den nära vårt hotell, finns på bild från dag 1) vilket visade sig vara lite av en turistfälla. Dyrt, ganska gott, men inte så prisvärt.

Efter det hem och sova. Kommer inte ihåg när vi somnade men kvällarna här blir tidiga. Vilket är hemskt skönt. En annan notis är att både jag och Pär ser ut som kräftor i ansiktet efter att ha bränt oss. Vi gjorde misstaget att sola en kvart i parken utan solkräm. "Hinner väl inte bli något på
Woolloomooloo.Woolloomooloo.Woolloomooloo.

Det är bra jobbat att få in 8 O:n i ett ord.
så kort tid iaf." Heja Australien.

Bilar.Bilar.
Bilar.

Pär upptäcker nya bilmärken.
Kommit fram till parken.Kommit fram till parken.
Kommit fram till parken.

Och där stod det massor av asiater och tittade på...
...Operahuset. ...Operahuset.
...Operahuset.

Som var mer imponerande än vad jag trodde faktiskt.
Birdie.Birdie.
Birdie.

Kiwis fanns det gott om.
Perfekt. Perfekt.
Perfekt.

Det blir inte mycket bättre än såhär.
Bah! Bah!
Bah!

Besvikelsen.
Förlåt ;)Förlåt ;)
Förlåt ;)

Sista bilden på Operahuset. Lovar.
Sydney. Sydney.
Sydney.

På väg mot Circular Quay.
Kings Cross...Kings Cross...
Kings Cross...

...där vårt hotell ligger är anrikt och speciellt...
Förbud.Förbud.
Förbud.

"Du får inte detta, eller detta, och vi har poliser som kontrollerar dig, etc... Men... ta gärna vår Välkommen Ombord-broschyr!" Dom här skyltarna var alltid lika roliga.
Helikoptrar.Helikoptrar.
Helikoptrar.

Som tittar efter hajar och försvunna simmare varje dag vid Bondi.

Tot: 0.08s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0557s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb