Sydney, Opera Huset, Harbour Bridge, surfing og nogle knap saa rare dyr

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney » Opera House
January 25th 2007
Published: January 24th 2007

Hej allesammen.

Saa gik turen til Sydney, hvor vores rejse begyndte og hvor den jo ogsaa slutter. Sydney er og bliver bare en dejlig by. Paa de ti dage vi har vaeret her, har vi bl.a. vaeret paa rundtur i Opera Huset, hvilket var lidt af en oplevelse. Joern Utzon vandt for bedste forslag til et kommende opera hus i en arkitekt-konkurrence. Under Opera Husets opbygning, kom der en ny regering til i Australien, hvilket havde et lidt andet syn paa projektet. Under nogle uoverensstemmelser med regeringen, forlod Utzon og hans familie Australien i 1966 inden Opera Huset var helt faerdigt. Derfor er det indre ikke designet af den danske arkitekt, men derimod af to australske arkitekter. Utzon har aldrig vaeret i Australien siden, men har dog faaet et rum opkaldt efter sig inde i Opera Huset. Det er utroligt flot baade udvendigt og indvendigt, og man kan umuligt forestille sig Sydney uden Utzons Opera Hus.
Lige ved siden af Opera Huset er Harbour Bridge, verdens stoerste bue-bro, som vi da ogsaa har taget et par ture over - hold da op, der er altsaa langt ned!
Udover Sydneys to varemaerker, har vi vaeret paa nogle af Sydneys beroemte markeder, hvor man kan koebe alt fra smykker, puslespil, aboriginal-ting, osv. Ja, og saa er der i oejeblikket Australian Open i tennis i Melbourne, og det bliver vist Live paa storskaerm foran Opera Huset, saa der har vi siddet naesten trofast hver aften. Der var endda fyrvaerkeri en aften, saa selvom vi ikke var her til nytaar, har vi da set fyrvaerkeri ved Opera Huset. Egentlig har vi ogsaa spist middag ved den maegtige bygning - altsaa en pizza til tennisen, men alt taeller vel?
Naar vi nu naevner middag, saa skal det da ogsaa siges at vi har spist (en dyr) middag i "Sydney Tower", som er et utroligt hoejt taarn midt i Sydney. Restauranten er helt i toppen, saa man faar en rigtig flot udsigt. Derudover er det lavet saaledes at man drejer rundt imens man spiser, saa man naar at se hele byen. Det maa man altsaa kalde SMART, men . . . der er bare langt ned!
I dag har vi vaeret ude at surfe, hvilket var helt vildt godt! Det var to times surfing med instruktoer. Aah ja, vi red virkelig paa boelgerne (baade paa og af braettet)! Ej, det er virkelig svaerere end det ser ud til, og man skal have sin balance i orden, men hvis man er i Australien er surfing et "must do". Det var sjovt, vildt og vi kom ind i et helt stykke 😊 bare rolig, der var ikke nogle hajer.
Det lyder jo alt sammen dejligt, men nogle dyr havde aabenbart taenkt sig at spise mig (Pernille) forleden, saa vi maatte en tur paa skadestuen, hvor vi fik noget creme til at smoerre paa. Det var umiddelbart nogle dyr der lever i hostellets madrasser, som kommer op og bider en om natten. De havde bidt mig godt og vel fra top til taa, saa jeg lignede en der var blevet angrebet af nogle smaa myg. Derimod havde de ladet Morten slippe - han smager ikke godt! Bare rolig, vi tager ikke nogle dyr med hjem, de er vaek!
Saa gaar turen hjem om ca. 18 timers tid, hvilket er en smule underligt, da det foeles som om vi lige er kommet! Det har virkelig vaeret en fantastisk rejse, og vi har faaet et godt indtryk af Australien - et land der rummer store kontraster; fra oerken, regnskov, ufattelige store oede afstande (man kan naesten kun forstaa det hvis man har set det - her taler vi om afstande paa storrelse med Europa), storbyer med alverdens butikker til et massivt dyreliv! Selvom vi har rejst godt og vel halvdelen af Australien rundt paa tre maaneder, har vi ikke set det hele (saa vi kommer tilbage). Der er saa meget at se, at man maa hele tiden vaelge hvad man vil, men vi foeler at vi har set og lavet det VI ville. Det er svaert at sige hvilke ting der har vaeret de bedste - pingvin-tur, svoemme med delfiner, Ayers Rock, dykke, snorkle, jet-ski, Magnetic Island, Fraser Island, Opera Huset, surfing, osv. - men det behoever man maeske heller ikke, for hver enkelt oplevelse har vaeret en oplevelse i sig selv. En by har dog sat sig fast i os, Sydney! Nu har vi vaeret her to gange, og det er bare en fantastisk by - masser af ting at se og dejlig afslappet.
En ting er dog sikkert, det har vaeret en uforglemmelig rejse!
Et godt raad: pak jeres ting, og tag til Australien!
Vi ses snart, folkens.

Endnu en gang:

Fred og kaerlighed - Morten og Pernille.

25th January 2007

smådyr ingen slanger velkommen hjem
Det er herligt at høre fra jer . Rejsebeskrivelserne i har skrevet er bare helt ok. Nu glæder vi os til i kommer hjem så vi kan høre mere om turen og se de mange fotos i har taget. Rigtig god rejse hjem. Kærlig hilsen morgudrun og farmogens

Tot: 0.087s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0399s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb