'Kangeroes next 70km'

Published: July 29th 2013

Wollongong - Canberra

Vanuit Bulli vervolgden wij onze reis langs de kust richting het zuiden. We maakten een kleine omweg het binnenland in om een hoge waterval te bewonderen. De Illawara waterval is zo'n 90 meter hoog, er stroomde niet al te veel water af maar genoeg om het in de diepte te zien vallen. Via een korte wandelroute was het zelfs mogelijk om bijna op de rand te staan, erg leuk. Daarna weer naar de kust, in Kiama gestopt om te kijken bij een Blowhole. Dit is een gat in de rotsen aan de kust. Het zeewater stroomt in een reservoir in de rotsen en bij het terugtrekkende water spuit er een fontein omhoog. Aangezien de wind nog niet was gaan liggen, was de zee erg ruw en spoot het water dus erg hoog uit het blowhole. Je moest uitkijken dat je niet nat werd. Op een gegeven moment sneeuwde het zelfs vlokken schuim.

Ons einddoel van de dag was Jervis Bay. In de baai leven ongeveer 60 dolfijnen, ze blijven daar hun hele leven en verlaten de baai niet. Het leek ons leuk om de dolfijnen van dichtbij te gaan bekijken dus we hebben een boottocht geboekt voor donderdag, het weer zou dan verbeteren en de wind zou gaan liggen (zeeziek worden is ook niet alles). Daarna gekeken bij Booderee National Park. In het park konden we kamperen (zelfs nog voor de laagseizoenprijs, hoogseizoen was die dag ingegaan, verder nergens in Australië) op een kleine camping langs het strand.

Onze plek was snel gevonden en de tent weer opgezet. Koken deden we die dag maar bij de barbecue omdat de lucht eruit zag alsof er nog regen ging vallen. Daar waren ook twee Britten, na het gebruikelijk babbeltje over waarvandaan en waarnaartoe kregen we veel tips over hoe te koken, kamperen en te reizen in Thailand... Overal hebben ze zich mee bemoeid. Maar ons eten smaakte nog steeds prima (rijst Sichuan stijl). Na het eten nog even naar het strand gelopen, schitterend wit zandstrand met een helder blauwe zee. Ook liepen er enkele kangoeroes rond, totaal niet angstig maar rustig hun gras aan het eten.

De nacht was wat minder kalm. Harde wind en nog hardere regen zorgde voor een onrustige slaap en 's ochtends bleek dat onze tent niet tegen dit weer bestendig was, we stonden blank. De regen ging ondertussen vrolijk verder en om toch maar iets te doen zijn we naar Nowra gereden. Koffie gedronken, boodschappen gedaan en na overlag besloten een betere tent te kopen (misschien was € 15 toch te weinig). Het weer klaarde op, dus tijd om iets van de omgeving te zien. In Booderee National Park naar een strand gereden (Cave Beach). In tegenstelling tot 'ons' strand ligt dit strand aan de oceaan. Gepootjebaad, maar niet gezwommen omdat de stroming toch wel erg sterk was en je bijna niet op je benen kon blijven staan als het water zich terugtrok (en we stonden nog maar tot onder onze knieën in het water). Ook hier weer kangoeroes en overal langs de weg zagen we ze lopen.

Terug op de camping de nieuwe tent opgezet, een stukje ruimer en stabieler. Daarna naar het strand en gezwommen. Ook nog even gesnorkeld, maar er viel weinig te zien. Het water was koud, maar wel lekker. Na het eten nog naar een oude vuurtoren gereden (liever gezegd een ruïne). Vroeger was er een vuurtoren nodig om schepen langs de ingang van de baai te leiden en niet op de rotsen te laten lopen. De vuurtoren werd gebouwd (achteraf gezien was er omkoping in het spel) en er bleven schepen op de klippen lopen (heet nu Wrecked bay). Het bleek dat de plek toch niet zo goed was, aan de andere kant is toen een nieuwe vuurtoren gebouwd. De oude is blijven staan als herinnering aan het verleden.

Naast kangoeroes waren er ook veel vogels op de camping. Rode en groene papegaaiachtigen (mannetjes en vrouwtjes), vlogen af en aan als ze merkten dat er eten in de buurt was. Mooi gezicht, maar je moest wel uitkijken want ze vlogen rakelings langs je hoofd heen.

Zoals de voorspelling al aangaf klaarde het weer aardig op en ging de wind liggen. Om 10 uur vertrokken we richting haven op dolfijnenjacht. Toen we bijna op de plaats van bestemming waren ging de telefoon (Australische simkaart gekocht, aangezien campings weleens onbemand zijn en je dan even moet bellen om te kunnen kamperen, ook handig mocht je in de middle of nowhere autopech krijgen). De grote boot (hadden we geboekt, met onderwaterzicht) ging niet, of we bezwaar hadden tegen de 'Dizzy boot' (?). Tja, we wilden dolfijnen zien, gingen 's middags weer weg dus 'nee geen bezwaar'. In de haven gingen we met vier vrouwen aan boord van een klein geel bootje. Op de baai hadden we al snel dolfijnen gesignaleerd. Mooi gezicht om ze door de golven te zien scheren. Helaas bleef het bij deze groep. De verdere zoektocht leverde geen resultaat op (ook andere boten vonden ze niet bleek uit het radiocontact) en de wind stak op dus we gingen terug naar de haven.

Na een lekker stukje appeltaart (lekker, maar toch niet zo lekker als die thuis) gingen we verder naar het zuiden. Het doel was Bateman's Bay. Vlak daarvoor kwamen we bij Pebbly Beach, volgens de Lonely Planet een mooi strand waar kangoeroes lopen en een mooie camping is. Dat viel tegen, de camping had erg weinig sfeer en was bijna vol. Daarom maar verder gereden, hoe precies weten we niet maar opeens waren we in Durras North (dorpje aan een doodlopende weg langs de oceaan en een meer). Daar was een mooie camping, met een erg vriendelijke eigenares die op haar praatstoel zat. Volgens haar zeggen was haar camping veel mooier dan die aan Pebbly Beach en liepen er hier ook kangoeroes. Onze indruk bleek dezelfde te zijn. Een mooi opgezette camping met ruime plaatsen. Ook deelde je de camping met zo'n 25 kangoeroes (en hun poep). De volgende ochtend lagen ze massaal te luieren op een grasveld voor de toiletten, ook kwam er een moeder met haar kind in de buidel langs onze tent gesprongen.

De kust hadden we ondertussen wel een beetje gezien, dus nog een wandeling gemaakt richting het meer. Was mooi, maar stond ook voor een groot gedeelte droog dus het kon mooier. Daarna op naar de hoofdstad van Australië: Canberra. Vroeg in de middag kwamen we daar aan, onderweg nog een stop in Braidwood, een historisch stadje midden tussen de velden, aan de rand een camping gevonden. Afgezien van de mieren een leuk stekje.

De volgende dag zijn we Canberra in gegaan. De stad zelf is niet al te groot (wel veel buitenwijken) en goed bereikbaar met de auto, bijna overal gratis parkeren. Eerst zijn we naar het parlement gegaan. Ligt op een heuvel, met daaromheen een grote 'rotonde' en wegen die parallel uitlopen. Het parlement van binnen was niet zo bijzonder, maar vanaf het dak had je een mooi uitzicht over de stad (het hoe en waarom van de stalen constructie op het dak begrijpen we niet helemaal). Het oude parlementsgebouw ligt op enkele honderden meters afstand van het nieuwe gebouw, vlak bij het oude parlement is een grote rozentuin. De meeste bloemen stonden nog in bloei en het was een grote kleurenzee. Daarna naar het meer dat in de stad ligt. Daarin is een klein eilandje met een groot carillon erop, er zitten 55 bellen in en is geschonken door het Engelse volk ten ere aan het 50 jarig bestaan van Canberra. Regelmatig worden er concerten gegeven, we waren helaas een dag te vroeg anders hadden we een kerstconcert kunnen krijgen. Ook is er in het meer een grote fontein die (volgens Robbert, de officiële gegevens kunnen we even niet vinden) 154 meter hoog spuit. Daarna zijn we naar het War Memorial Museum gegaan. Hier is veel te vinden over de geschiedenis van Australië in verschillende oorlogen (interessante expositie over de Pacific War tijdens WOII). Ook hadden ze originele gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog en duikboten. Daarnaast was er een groot gedenkteken.

Canberra hebben we ondertussen weer achter ons gelaten. We zijn naar het zuidwesten gereden en op het moment in Jindabyne. Dit ligt vlag bij een groot wintersport gebied in de Snowy Mountains. Op het moment uiteraard geen sneeuw (behalve op de toppen nog een beetje, december en 30 graden is apart) maar wel een mooi natuurgebied. Onze camping ligt aan een groot helder blauw meer tussen de bergen (aangezien we hier ook al hoog zitten lijken het net heuvels, niet vergelijkbaar met Alpen). De bergen gaan we nog verkennen.

Ondertussen is het gelukt foto's te plaatsen bij de blog. Ook de blogs vanaf Kuala Lumpur zijn nu voorzien van enkele indrukken. Mochten jullie meer interesse in foto's hebben staan op picasaweb.google.com/robbertenestheropwereldreis de foto's tot en met Kunming (China) de rest komt zo spoedig mogelijk.

Tot: 0.054s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 31; dbt: 0.0256s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb