New York

Published: December 31st 2006

Times SquareTimes SquareTimes Square

Vi ska dansa i neon, lalala!! New York!
Vad har du gjort idag? Ja jag har tagit en sväng till the Big Apple, the City, alltså New York. Det var tolv år sen sen sist och det är klart annorlunda att uppleva Staden som vuxen. Jag visste ju detta redan innan, men, Stockholm kan verkligen gå och lägga sig. Pulsen kommer direkt när man ser Frihetsgudinnan och även om WTC fattas i panoramat, så finns allt där man väl kommer fram (ja såklart var det packat på invägen, den obligatoriska trafikstockningen med alla tutande bilar).

Eftersom det är dagen innan nyårsafton var det hysteriskt mycket folk, mest turister. Inte ett enda hotell har en säng ledig imorgon natt. Det är the place to be vid tolvslaget, när den där bollen börjar röra sig. Jag ska på bal i Philadelphia - fancy fancy, och verkligen the place to be i Philly - mer om det efteråt…! Och för dem som undrar - ja det är hur mycket shopping som helst i NY, massor av butiker och det är inte direkt plain. De som färdas till NK i Stockholm för att se julskyltningen borde skifta riktning till Macy’s i NY istället. Det är 12 skyltfönster istället och figurerna ser ut
Tokyo feelingTokyo feelingTokyo feeling

Storskärmarna får mig att tänka på alla klipp man ser på tv från stora städer som Tokyo. Och dessa är de kända från New York!
som riktiga människor (med alla små detaljer!). För att inte tala om alla lampor, både i träd och på husen. Snöflingor på husväggar som blinkar i takt med maffig julmusik (ni vet Ensam hemma musiken, när han ska förbereda allt..?), snöflingor som reflekteras på andra husväggar och snöar ner. Och inte att förglömma den minst sagt ENORMA julgranen vid Rockefeller center. Och isbanan där med en ringlande kö av människor som ville åka lite skridskor… Och de belysta kända byggnaderna. Och julgranskulorna med 2 meters diameter från Macy’s som pryder vissa squares.

Jag har valt ut lite bilder för att försöka visa pulsen, vet inte om det framkommer helt och om bilder egentligen kan göra New York rättvisa… Men det kanske går att ana åtminstone och lägga till ringlande ånga från trottoarerna, smaken av rostade nötter från gatuhörnet och ljuden från de gula taxibilarna.

GranenGranen
Granen

Ja, den berömda julgranen vid Rockefeller center. Det går verkligen inte att ta en enda bild som verkligen visar hur ENORM denna julgran är - jag har aldrig sett något liknande. För att inte tala om hur många människor som var där..
SnöflingorSnöflingor
Snöflingor

Dessa snöflingor satt på ytterväggen (och det var en hel del våningar kan jag säga!) av en posh affär som heter Saks. De var ömsom bara på helt - som här, eller så spelades maffig musik på högvolym och de lyste i takt.
the Gran och andra flingorthe Gran och andra flingor
the Gran och andra flingor

Här är julgranen vid Rockefeller center från en annan vinkel än den vanliga.. Huset bakom granen fungerade som display av fallande snöflingor - här är några fångade av kameran. Helt sanslöst!
Radio CityRadio City
Radio City

The Rocketts borde man ju ta och se någon gång...!
Belysta husBelysta hus
Belysta hus

Belyst Empire state building (samt Bryant Park Hotel). Sett från Bryant park. Härmed fnyser jag åt belysta Centralen i Stockholm ;P
ChryslerChrysler
Chrysler

En styck belyst Chrysler Building.
Broadway och Siffra-th AvenueBroadway och Siffra-th Avenue
Broadway och Siffra-th Avenue

Hur folk hittar är en gåta, men namnen slår ju det mesta, låter lite mer maffigt med Broadway än Drottninggatan. Eller?

1st January 2007

Jättefina bilder de ger en en bra uppfattning av USA-glittret. Brodway finns i Hbg oxå dock inte så fancy. Ha det så hörs vi. Paps
3rd January 2007

Du fixa det !
Du kunde det var väl det jag visste !!!! Nästa blir even better ! Paps
3rd January 2007

Kul me N.Y. Haftigt me all utsmyckning, fast jag tycker att centralen i STHLM e fin :) (i alla fall om man jamfor me Indien style...). Ha det bra! Lycka till med skolstarten...! Puss!

Tot: 0.132s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0521s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb