Ankommer til USA

Published: May 9th 2008

42. street i New York42. street i New York42. street i New York

Overvældende på alle måder
Velkommen til familien Sørensens rejseBlog: USA 2008

Vi skal nu forsøge os udi bloggekunsten og bringer - så ofte vi orker - nyt fra Guds eget land....

Her kommer lidt af de første rejseoplevelser
I går var vi ved Frihedsgudinden og Ellis Island hvor Mettes oldemors bror og mange andre blev sat af som første stop da de som emmigranter ankom til NY- det var interessant at besøge. Vi så også Times Square med alle lysreklamer og Ground Zero som tidl. World Trade Center hedder.
Idag har vi været på toppen af Empire State building - det var så vildt at befinde sig i højeste skyskraber på 86. etage!!!( Vi tog elevatoren ned ;o) bagefter gik vi (lidt langt synes Signe) til Central Park hvor vi var så heldige at blive kørt rundt i hestevogn af en irsk mand. Det var en fantastisk meget smuk park der står i vild modsætning til resten af storbyen. Vi nød det gode vejr - Signe og Jeppe legede på legepladsen mens Sigbjørn, Julie og jeg iagttog en Mormonagtig familie med 16 børn blive filmet til en tv udsendelse - det var ret komisk for alle børnene - alle 16 var klædt i ens tøj og stak noget ud blandt almindelige New Yorkere. Vi lo kraftigt da Jeppe forsøgte at blende ind med familien ved det store familiefoto der blev taget....underligt.
Ellers må man sige vi også får set mere af USA end vi plejer - på vej hjem fra byen idag var det slående at opleve forstadsområder med primært farvede amerikanere, der tydeligt er i laveste social klasse og tigger coins på et sprog der ikke er amerikansk.
Vores hotel er ellers fint - vi har et OK stort værelse med to dobbeltsenge og en enkelt. Her er rigtig pænt og rent og vi har en hyggelig pool og fitnesrum, så vi har også fået løbet lidt på det :O) Det er ikke nemt at løbe udendørs i dette område, men ret kedeligt på løbebånd.Morgenmaden på stedet er nemlig ikke total sund, vi forsøger ikke at komme hjem som dobbel size, men det er "en kamp" - vi glæder os alle til vi selv skal stå for maden fra lørdag. I dag ved morgenbuffeten så jeg en stor dreng snuppe 3 store dounuts som afslutning på morgenmaden - utroligt jeg var ved at falde ned af stolen.
Lige ved siden af vores
Wall StreetWall StreetWall Street

Tænkte Jakob Ditlevsen ville sætte pris et billede fra Wall Street
hotel ligger der et meget stort indkøbscenter eller Mall som de kalder det, men vi har ikke rigtig haft tid til at handle endnu - det må komme.
Men vi har det godt og er hver dag mætte af storbyindtryk - det er godt vi kun skal være her til lørdag - storbysferie er en hård ferieform.

I dag torsdag har vi været på Madame Tussauds' vokskabinet, hvor vi hilste på adskillige kendisser. Vi bringer ved lejlighed billeder derfra. Vi tog mange!!! Med trætte ben vadede vi gennem Greenwich Village på jagt efter en bygning der efter sigende skulle være den der bruges i "Friends". Især Jeppe viste her stor iver. Vi vadede videre gennem SOHO til Little Italy og endelig Chinatown - i sandhed stor forskel til blærerøvsdistrikterne oppe omkring TImes Square. Kvartererne for minoriteter emmer af stemning og atmosfære på en helt anden måde end travlheden oppe blandt skyskraberne gør (Midtown). Det var også stort at se Blue Note Jazzklubben, hvor Sigbjørn allernådigst fik lov til at komme inden for uden at betale entre - sådan bare for at indsnuse stemningen. Fedt sted!! Vi så også den sjoveste musikforretning, jeg nogensinde har set. De underligste instrumenter fra
Starbucks overaltStarbucks overaltStarbucks overalt

Der gøres væsentligt indhug i statsfinanserne på N.Y.s utallige Starbucks'.
hele verden hang ned fra loftet og dækkede enhver mm2 på væggene og efterlod blot en snæver gang ind til bagerst i butikken, hvor en ældre fyr - formentlig indehaveren - sad og spillede på en indisk harpe (tror jeg).

Ground ZeroGround Zero
Ground Zero

En ældre herre sad og spillede på fløjte: Glory halleluja om og om igen
Battery ParkBattery Park
Battery Park

PÃ¥ vej mod Ellis Island og Frihedsgudinden
DSCN6266DSCN6266
DSCN6266

PÃ¥ vej mod Ellis Island og Frihedsgudinden
FrihedsgudindenFrihedsgudinden
Frihedsgudinden

Flere havde fået den gode ide at tage færgen hjem igen
RipleysRipleys
Ripleys

Manden havde desværre fået et søm i næsen og nu trak han det ud foran en måbende skare - midt på 42. street.

Hip hip hurtigsørensen
Godmorgen og tusind tak for så hurtig en opdatering. Sidder her med morgenteen og morgenposten i bagende solskin - vi har jo faktisk haft komplet sommer siden I rejste. Og SÅ FEDT allerede at høre fra jer. Den rute I her beskriver skal vist opleves selv for rigtig at fatte mylderet og alle de steder vi har set på tv. Glæder mig rigtig meget til at vise familien det hele senere på dagen! God Pinse! Love you! Marit

Hip hip hurtigsørensen
God morgen! Sidder I morgensolen med morgenteen og synes den sommer vi har haft siden I rejste blev meget skønnere idag efter at have læst og set billeder fra jer. Nicolai, Daniel og jeg måtte lægge nakken helt tilbage for at forestille os hvor høje bygningerne er - og jeg tipper på man skal opleve det rigtigt for at mærke hvor stort og intenst mylderet er. Vi kender det bedst fra tv. NYD NYD OG FRYD FRYD (bydeform). Glæder mig til at fortælle resten af familien vi har fået mail! Elsker jer! Marit
9th May 2008

Hold da op hvor ser det godt ud
Hej. Billederne taler for sig selv. det ser bare spændende ud. New York New york here we come!!! Det er sjovt så glade I ser ud. Håber i altså nyder det i fulde drag. Jeg kan melde at både jeres hus og Efterskolen står endnu - og det er vist alt I behøver at vide. Alt godt - vi glæder os til at høre mere
10th May 2008

Anyway you can put some of your travels in English for us non -danish speaking people

Tot: 0.115s; Tpl: 0.017s; cc: 9; qc: 56; dbt: 0.0753s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb